Tieto predtuchy, ktoré sa hneď na ďalší okamih ukázali ako
správne, budem analyzovať zo skeptickejšej pozície, akú mi len dovolí môj
obmedzený sedliacky rozum.
Keďže považujem svoje spomienky na tieto situácie za dostatočne
jasné, dovolím si vylúčiť skreslenie mojej pamäte, ktoré by si našepkávanie
intuície iba domyslelo o nejaký čas neskôr. Podľa mňa tu rozhodne nejde o nič ako prepísanie spomienky.
O čom ďalšom možno v takýchto situáciách uvažovať?
Samozrejme o tom, že vyvolávaný žiak videl do otvorenej triednej knihy a zazrel,
že učiteľ(ka) sa nachádza na strane s jeho menom. V mojich prípadoch
sa však nestávalo, aby som sedel úplne vpredu a tiež uhol položenej triednej
knihy na stole nedával veľa šancí niečo zreteľne vidieť spoza lavíc.
O niečo väčšiu šancu vidieť do knihy by mali vyšší žiaci, takí však
pochopiteľne nebývajú posadení do predných miest, aby neblokovali výhľad iných.
Navyše je k žiakom stôl učiteľa aj s triednou knihou otočený oproti, akoby
bola kniha dole hlavou a to by tiež sťažovalo dešifrovanie písma. Ani
otvorená triedna kniha na príslušnej žiakovej strane nezaručuje, že bude
vyvolaný on, na dvojstránke je zaručene viac žiakov. „Faktor triednej knihy“ na
niektorých školách už aj vymizol po zavedení elektronických triednych kníh.
O niečo pravdepodobnejšie skeptické vysvetlenie je
nevedomé čítanie reči tela, buď na strane žiaka, alebo učiteľa. Ak sa udialo na
strane učiteľa, ten zareagoval na sebavedome sa tváriaceho žiaka, ktorý mu sám mohol
dať nevedome najavo, že je pripravený na odpoveď (1.1.). Učiteľ si teda vybral niekoho u koho predpokladal
pripravenosť, sám sa nechal ovplyvniť žiakovým správaním. Pokiaľ si však na
niekoho „zasadol“, mohol vyvolať práve žiaka s náladou „pod psa“ (1.2.). U žiaka by teda bol pocit
intuície naviazaný na jeho vlastnú neverbálnu signalizáciu (ne)pripravenosti
pre učiteľa. Ak nastal opačný prípad a čítanie mimiky sa udialo na strane žiaka,
ten zazrel jemu venovaný pohľad od učiteľa a spozoroval v ňom ešte chvíľu
pred finálnym rozhodnutím, že ho učiteľ asi hodlá vyvolať (2.). Odtiaľ sa potom mohol vziať klamlivý pocit intuície. Tiež
treba zvýrazniť, že v tomto kontexte netreba myslieť len na danú chvíľu. Vzťah
učiteľa a žiaka trvá často aj roky. Obzvlášť na základnej a strednej škole
sa učitelia nestriedajú tak často ako na vysokej škole. Tiež obdobia denného
vyučovania sú výrazne dlhšie ako vysokoškolské semestre, čo dáva viac priestoru
na spoznávanie sa s učiteľmi. Ak sa s niekým poznáme viacero rokov, viac
poznáme jeho mimiku a vieme na ňu reagovať. Možno iba nevieme, že to
vieme. :-) Popísané varianty 1.1.
a 2. o reči tela však
predpokladajú dobré sledovanie učiteľa zrakom, pričom vo chvíľach vyvolávania
sa môžu žiaci očnému kontaktu skôr vyhýbať (o tom je hlavne variant 1.2.). Popri tvárení sa nenápadne by im
ostávalo aktívne len periférne videnie, čo oslabuje tento skeptický
protiargument.
Takmer nikdy sa vyvolávanie k odpovedi neriadi abecedným
zoznamom mien, takto predvídateľný princíp by nútil žiakov učiť sa len na
týždeň, kedy pripadá na nich odpoveď, alebo „neočakávane ochorieť“. O čom
však chcem hovoriť je podobný princíp počítania, ale realizovaný na nevedomej
báze. V prípade vyvolávania na odpoveď je nám jasné, že učiteľ zrejme
nevyvolá niekoho, kto odpovedal pred 1 – 6 lekciami predmetu. Pokiaľ daní žiaci
neboli hodnotení na nedostatočnú, alebo svojim správaním autoritu príliš
nenaštvali, považujeme ich nateraz za „mimo hru“. V množine žiakov,
ktorých aktuálne dáva zmysel vyvolať ostáva stále k dispozícií asi 50% až
83% triedy (počítané v rozsahu 4 lekcií predmetu násobených 1 až 3
odpovedajúcimi na lekciu, z triedy obsahujúcej 24 žiakov). Pravdepodobnosť,
že bude žiak vyvolaný je potom medzi hodnotami 1/20 až 1/12. Z mechanizmu
nevedomého počítania, ktoré možno v pozadí ľudskej mysle beží som tu
urobil vedomé počítanie podobné sledovaniu vypadnutých tromfov v kartových
hrách. No ako sme videli pri výsledných pravdepodobnostiach, tento mechanizmus
mohol zohrať skôr len doplnkovú rolu k niečomu inému. Výnimkou
s lepšími výsledkami môže byť kalkulácia, pokiaľ vieme, že učiteľ má vo
zvyku vyvolávať nejakou kombináciou odvodenou od aktuálneho dátumu.
Snáď najlepším protiargumentom proti „šiestemu zmyslu“ je
štatistika kombinovaná so skreslením pamäťou. Koľko bolo situácií, kedy som tušil
že budem vyvolaný a stalo sa tak, a koľko takých, kedy som to vôbec netušil
a („napriek tomu“ :-) ) sa tak stalo? Na to nadväzuje nasledovný problém s pamäťou:
situácie v ktorých sa intuícia ukázala ako správna som si zapamätal ľahko
(pretože som to považoval za formu úspechu), kým situácie v ktorých intuícia
zlyhala a ja som bol vyvolaním prekvapený som považoval za bežnú súčasť
života. Aj keď som bol vyvolaním prekvapený, no bol na odpoveď pripravený, situáciu
som si nemusel zapamätať, keďže nebola dostatočne výrazná. Percentuálny podiel
medzi týmito typmi prípadov neviem ani odhadnúť, bolo by to strieľanie naslepo
skreslené spomienkami, ktoré sú aktuálnejšie. Samozrejme som si nič ako
štatistiku vyvolávania neviedol, v tej dobe som na to nevidel žiaden
podnet a bolo by to až paranoidné. Úplne rovnako funguje zapamätanie si vytiahnutia
ovládanej témy pri písomných skúškach (zvlášť keď bola téma len jedna
z mála naučených - o tom niečo viem, verte mi (-: )
a nepamätanie si vytiahnutia neovládanej témy. Pozitívna skúsenosť sa
zvýraznila a na negatívnu sa zabudlo, pokiaľ ju nesprevádzali obzvlášť problémové
následky. Výsledok je taký, že nemožno určiť podiel správnosti intuície oproti
jej zlyhaniu, pokiaľ sme objektívne nezaznamenávali výsledky počas vymedzeného
obdobia.
Pridám však ešte jednu neskeptickú ideu: keď sa pozriem na schému
udalostí z opačného pohľadu, neviem si spomenúť na žiaden prípad, kedy by
som mal charakteristickú predtuchu, že budem vyvolaný a nestalo sa tak. V takých
prípadoch tiež nepredpokladám zabudnutie na nich. Teda si myslím, že to čo tu
nazývam intuíciou mohlo nadobúdať len dva stavy: korektne aktívne, alebo spiace/neaktívne.
Nezaznamenal som žiaden „falošný poplach“ ktorý by predstavoval tretí stav.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.