Jednou z často spoločensky omieľaných tém je šťastie – motív, ktorý stojí za (takmer?) každým ľudským jednaním. Spolu s tým, čo to šťastie vlastne je, sa diskutuje o stratégiách, ako šťastie dosiahnuť. Svoju stratégiu staviam na nasledovnom: chcem, aby som šťastie dosiahol cez svoju vlastnú snahu a pracovitosť, a odmietam, aby som bol „slepým kuraťom čo prišlo k zrnu“, nevediac ako. Pochopiteľne, v tomto prístupe sa objavovanie nástrojov na dosahovanie cieľov vlastne stáva prvotným cieľom, prerekvizitou. To je dôležité, ak nechceme svoje šťastie iba dosiahnuť a náhle stratiť, ale vedieť ho aj udržiavať, alebo po jeho prípadnom zrútení ho od základov vybudovať znova. Snáď po týchto úvodných myšlienkach čitateľ pochopil, že slovo „vybudovať“ bolo kľúčové. Túto stratégiu budem ďalej nazývať „budovateľským prístupom“ a ľudí, ktorí ho praktizujú, budem označovať ako „budovateľov“. Samozrejme ide o pojmy, ktoré som si vymyslel a nemajú nič s komunizmom. Treba ale upozorniť na to, že stratégia založená na zodpovednosti, disciplíne a náročnosti na seba je v literatúre známa. Dostáva sa do pozornosti v článkoch o mužských vzoroch, mužskej úlohe v spoločnosti a podobných témach.
Ak množinu ľudských aktivít rozdelíme na dve skupiny: 1) tie, ktoré dávajú viac „zábavy“ či naplnenia a 2) tie, ktoré sú investíciou do seba a vytvárajú úžitok, potom je jasné, že „budovateľmi“ sú ľudia, ktorí sa užitočným aktivitám venujú na častej, pravidelnej báze. „Budovatelia“ vedia, že si nemôžu dovoliť iba sa poflakovať a zabávať, aby možno boli jedného ďalekého dňa „starí a múdri“ a s múdrosťou nadobudnutou tak neskoro sa porúčali rovno do hrobu. Snažia sa nejakú formu múdrosti nájsť čím skôr, aby mohli mať nádej na splnenie ambícií, ktoré si určili. Vieme, že spomenuté delenie je len pomyslené, pretože rozdeľuje aktivity iba podľa toho, ktorý prvok (produktivita vs. zábavnosť) je v nich dominantný a to pre konkrétneho jednotlivca. Investovanie do seba nám umožňuje tvoriť hodnoty a zvyšovať šance, že prežijeme krízu alebo odvrátime nebezpečenstvo a vďaka tomu budeme môcť zažiť ďalšie naplnenie. Naplňujúce aktivity nám zas dávajú príležitosť načerpať sily a užiť si život; dávajú nám zmysel, prečo robiť všetky tie produktívne činnosti z prvej skupiny. Tieto dve skupiny aktivít sa teda navzájom potrebujú a dopĺňajú.
V ďalších častiach textu sa budem zaoberať výhodami aj rizikami
„budovateľského prístupu“, ďalej tým, ako by mohol vyzerať jeho opak a pozastavím
sa pri médiách, ktoré pojednávajú o podobnom prístupe.
Stratégia a výhody
„budovateľského prístupu“
Pre poriadok zopakujem prvé výhody, o ktorých som sa
letmo zmienil už v úvode:
1) Ak sa nesústredíme na lacné a rýchle riešenia, ale
na skutočné budovanie šťastia, najprv budujeme svoje zručnosti, ktoré sú pre nás
tým najväčším bohatstvom. Všímame si svoj život a vyhodnocujeme, aký nástroj
v danej oblasti funguje alebo nefunguje, a skúsenosti si archivujeme
prinajmenšom v pamäti. Vďaka nadobudnutým zručnostiam sme kompetentnejší
k udržaniu želaného stavu, alebo jeho zlepšeniu. Ak sa niečo predsa len
pokazí, potom zas budeme pripravení uniesť to a byť produktívni napriek
nepriazni osudu –ako rastlinka na pustatine– a odznova vybudovať želaný
stav. Rozumieme, že dosiahnuť cieľ nemusí stačiť, pretože za ním môže čakať
celá rada iných cieľov a my ani nevieme, koľko času života nám na tieto
ciele zostáva. Preto sa snažíme o ich efektívne a udržateľné
dosahovanie. Pokiaľ by sa želaný cieľ zdal napriek všetkej snahe
nedosiahnuteľný, môžeme urobiť ešte jedno: uchovať si ho v srdci tak, že
sa budeme snažiť aspoň o to byť ho hodným.
2) Uvedomiť si, že ku svojmu šťastiu máme ešte dlhú cestu a mnoho snahy je istým spôsobom psychicky náročné. Predpokladám, že pracne začínať „od nuly“ a uvedomovať si, koľko nás toho ešte čaká, je podobné stavu, ako keď o svoje šťastie náhle prídeme. Frustrácia od vzdialenosti cieľa môže byť podobná frustrácií z náhlej straty. Preto si myslím, že praktizovaním „budovateľského prístupu“ sa stávame psychicky odolnejšími, dokážeme rýchlejšie znova vstať po metaforickom páde.
Prirodzene, pokračovať budem tými výhodami, ktoré som
v úvode nemohol naznačiť.
3) Ak sa snažíme získavať zručnosti, privedie nás to
k práci na tých úlohách, akých sme sa obávali, alebo sa nám do nich „ani
za boha“ nechcelo. Začneme sa rozvíjať celistvo a nezanedbávať oblasti,
ktoré sme zanedbávali predtým. Pri tom si uvedomíme, že nám rast
nesprostredkujú iba naše koníčky, ale aj všetky ostatné činnosti – vrátane
starostlivosti o iné bytosti. Tento celistvý rozvoj zrejme ocenia
potencionálne partnerky/partneri, keďže práve podľa súčtu vlastností
a zručností, respektíve ich rovnomernosti nás môžu posudzovať. Ak sa
nestaráme o svoj rast a o to, aby sme mali čo ponúknuť, naša
hodnota stagnuje alebo klesá. Ak nemáme v sebe plameň, ktorý nás núti ísť
vpred, ak v ničom nevynikáme, nie sme snaživí a pracovití, potom je
otázkou: Akými schopnosťami a skúsenosťami vlastne chceme v živote
uspieť? Prečo sa za takých okolností nemajú potencionálne partnerky/partneri
obzrieť po niekom inom, kto tieto vlastnosti má? V tomto odstavci som
schválne zmieňoval obe pohlavia, pretože súbor vlastností nemusia vyhodnocovať
iba ženy. Takisto „budovateľský prístup“ nie je vymedzený iba pre mužov, hoci
k nemu môžu inklinovať častejšie, kvôli svojej ambicióznosti. Pokiaľ naša
práca na sebe bude mať naozajstné výsledky, môže byť vďaka týmto výsledkom
stabilnejší aj vzťah, v ktorom sme angažovaní. Akokoľvek arogantne to
znie, môže sa stať aj to, že jednoducho prerastieme subjekt svojho minulého
obdivu, ak ten vo svojom vývoji zastal.
4) Vráťme sa opäť k tomu, že „budovatelia“ na seba
pracujú v rôznych poliach. Keďže každá z činností, akým sa venujeme
si vyžaduje iné podmienky, nemusíme strácať čas čakaním pokým tieto podmienky
nastanú – stačí zmeniť aktuálnu činnosť na takú, ktorú momentálne vykonávať
vieme. Vďaka tejto prispôsobivosti využijeme maximum času produktívne.
Prelaďovanie sa medzi činnosťami je vlastne dobré aj preto, aby sme sa
prirýchlo nedostali k pocitu monotónnosti.
5) Pokiaľ sme zvyknutí na to, že sami od seba chceme veľa, nemusíme mať tak výrazný sklon k tomu, aby sme požiadavky iných ľudí považovali za nepríjemný nátlak. Pravdepodobne si odosobnene povieme, že ide o ďalšie záležitosti, ktoré treba vybaviť rýchlo a efektívne. Bude nám menej hroziť ležérnosť, schválne trucovanie, či tak „moderná“ a hlúpa prokrastinácia. Uvedomujeme si, že pre nás aj pre spoločnosť v ktorej žijeme je lepšie, aby sme boli skôr pripravení pomoc poskytnúť, než kvôli pohodlnosti riskovať, že ju budeme potrebovať.
6) Pri „budovateľskom prístupe“ nám nebude hroziť prílišné tiahnutie
k hedonizmu, závislostiam, či márnivosti. Ak na sebe pracujeme, o to viac
si vážime sámeho seba. Neprepíjame stovky eur s pofidérnymi „kamarátmi“, skôr
naopak: nevadí nám potiť sa v telocvični ani na vlastné narodeniny, aj
keby to malo byť osamote.
7) Pokiaľ máme zabehanú organizáciu života, zrejme nám to pomáha
nezačínať paralelne viac úloh, ako dokážeme dokončiť. Tiež nám to napomôže spravovať
svoje medziľudské vzťahy a nebyť v nich iba pasívnym príživníkom, ale
mať v nich aj svoju vlastnú iniciatívu. Svoje nápady môžeme využívať na
to, aby sme svoje konexie oživili a nenechávali ich skostnatieť. V mojom
prípade šlo aj o snahu neprijímať do svojho života väčšie množstvo ľudí, než na
akých by som si našiel čas, aby som ich nesklamal. Bola to skôr teória, keďže
sa také množstvá ľudí nehlásili o moju pozornosť.
8) Dostala sa ku mne citácia: „Celý tvoj život môže zmeniť
jediná sekunda, len nikdy nevieš, ktorá to bude.“ Vystihuje to neistotu života,
avšak sme si vedomí možných prekážok a nečakaných zvratov. Preto je pre nás
dôležitá bdelosť a vnímanie aktuálnej situácie. Uznávame, že nepoznáme
svoju budúcnosť, no bez ohľadu na to, či bude pozitívna alebo negatívna, na ňu
chceme byť pripravení čo najlepšie. Charakter sa buduje aj v čase pokoja,
aby sme sa počas krízy mali o čo oprieť. K tomu sa hodí známy výrok:
„Je lepšie byť bojovníkom v záhrade, ako záhradníkom v boji.“
Uvedomujeme si, že kým v mladosti je cvičenie vecou prestíže, pekného
vzhľadu a obranyschopnosti, so zvyšujúcim sa vekom sa stáva skôr nástrojom
na udržanie zdravia a nádejou na život bez bolestí. Chápeme, že pracovať
na sebe je tiež výsadou a nie samozrejmosťou, pretože nie všetci ľudia
majú možnosti, aké máme k dispozícií my.
9) Uvedomujeme si znovupoužiteľnosť
dosiahnutých zručností a rôzne príležitosti, kedy ich trénovať. Jeden
nástroj môže mať hneď viacero efektov, iba si to musíme všimnúť. Aby som
uviedol jeden z najjednoduchších príkladov: fyzické cvičenie spôsobuje
nielen nárast kondície, ale aj lepší spánok, lepšie trávenie, či príjemné
uvoľnenie psychiky po tréningu, kedy nám nevadí, ak nám niečo nešlo. Iným ľuďom
zas fyzický tréning pomáha k sebavedomiu. Samozrejme platí, že aj keď
vybehneme z kondície, máme už aspoň predstavu o tom, ako dlho trvá
jej vybudovanie. Prípadne máme predstavu o tom, aká je minimálna snaha
ktorá nás v kondícií ešte udrží. Chápeme, že je prospešné vložiť do svojho
tréningu čo najviac, pretože ďalší tréning môžeme mať „AŽ“ zajtra.
Ak sa na nás usmeje šťastie, tak sa nám podarí objaviť
takzvané synergie – efekt jedného cvičenia, ktoré má pozitívny vplyv na úspešnosť
iného cvičenia. Ešte lepšie, ak sa nám podarí nájsť cvičenia, ktoré možno
praktizovať súčasne, bez toho, aby vzájomne narúšali svoje účinky. Môžeme
napríklad cvičiť svoje oči pomocou preostrovania medzi bližším
a vzdialenejším predmetom, a to synchrónne s nádychom a výdychom
počas dychového cvičenia. Mne sa nestalo, že by mi sústredenie potrebné na
preostrovanie zraku uberalo z pohody, ktorú som dosiahol dychovým
cvičením. Podarilo sa mi teda čas využiť efektívnejšie, na dva paralelné cviky.
V rámci zabudovania tréningu do každodenného života
môžeme nájsť skryté cviky použiteľné kdekoľvek. Prípadne môžeme robiť cvičenia
použiteľné v čase, kedy iba čakáme – napríklad v autobuse sa môžeme
opierať o tyč a vnímať, ako pohyb vozidla ovplyvňuje naše ťažisko
a ako sa potrebujeme zaprieť, aby sme si udržali stabilitu. Podobne môžeme
v dopravnej zápche trénovať svoju pamäť, alebo koordináciu nepatrnými
pohybmi končatín. Pre „budovateľa“ je ideálom nastaviť svoju myseľ tak, aby
dokázala všetko považovať za formu tréningu a tak ťažila z každej
situácie, vrátane situácií, aké neznášame.
10) V procese svojho rastu si uvedomíme, že aj utrpenie
z ktorého sme predtým mali strach, je tiež iba procesom. Procesom, ktorý
má začiatok a koniec. Preto budeme akceptovať riziko, že ktokoľvek, kto je
súčasťou nášho života, nám možno ublíži. Keď sa bude strácať strach
z utrpenia, bude silnieť ochota odpúšťať ľuďom, ktorí v ňom zohrali svoju
rolu. Neobhajujem odpustenie hociakých skutkov, ani nekonečné odpúšťanie tým,
ktorí každú šancu na nápravu premrhajú. Avšak myslím si nasledovné: vyháňať
ľudí zo svojho života bude mať za následok hlavne presunutie svojich nezvládnutých
lekcií do budúcnosti, kde sa znova premietnu vo vzťahoch s inými ľuďmi.
A teda v tom nevidím veľký zmysel. To, čo nazývame „duchovnom“ nesmie
byť od bežného života a rozhodovania oddelené. Je maximálnym pózerstvom
zdieľať presladené citáty o dobre, láske a nádeji, no nevidieť
v každom dni príležitosť jednať lepšie. Jednou z takýchto príležitostí
je nechať ľudí, aby napravili svoje chyby.
11) Bez úprimnosti k sebe je rozvoj svojej osobnosti
takmer nemožný. No ak túto úprimnosť pestujeme, o to ľahšie dokážeme ustáť
kritiku aj zo strany iných ľudí. Vďaka tomu nevyhľadávame iba tupé a zväčša aj
neúprimné pritakávanie. Nepotrebujeme takéto lacné sebapotvrdenie. Naopak,
prijímame ak nám niekto ukáže, v čom naše zmýšľanie bolo chybné alebo
nekompletné. Následkom toho sa s nami priatelí lepšie, pretože priatelia
vedia, že nám môžu vyjadriť svoj naozajstný názor, nech je akýkoľvek. Ak si dokážeme zachovať triezvy náhľad a skrotiť ego, tak hľadáme pravdu aj počas hádok - pretože je pre nás väčšou hodnotou, než detinské obraňovanie svojej povesti.
12) Vieme, že pre vytvorenie trvácneho diela ho musíme
stavať z čo najpevnejšieho materiálu, aby sme nevytvorili iba domček z
karát. Čo mám na mysli pod touto metaforou, si ukážeme na príkladoch. Keď ľuďom
neklameme –alebo ešte lepšie: keď žijeme svoj život tak, aby sme nepotrebovali
klamať- potom sa nemôže stať, že sa zamotáme do vlastných klamstiev
a nezbúrame tým svoje kontakty. Naším stavebným materiálom tu bola pravda,
pri ktorej je pravdepodobnejšie, že s ňou vo vzťahoch dosiahneme pozitívne
výsledky na trvalejšie obdobie. Aj keby bolo hovorenie pravdy tou ťažšou
možnosťou, potom z nej opäť môžeme profitovať práve tým, že ju praktizujeme
namiesto volenia ľahšej možnosti. Myslím, že udržiavať a opravovať vzťahy je
možné len s čestným a otvoreným prístupom. O to viac som
prekvapený, keď stretnem osobnosti, ktoré sa dostali do problémov aj kvôli
klamstvám a celú situáciu sa snažili zaplátať ďalšími klamstvami. Navyše ak
tieto lži servírovali inteligentnejšej osobe, než sú oni sami, jednalo sa o prienik
nečestnosti a bláznovstva. Otvára to otázku, či niekto vďaka neustálemu voleniu
tej ľahšej cesty nezoslabol natoľko, že sa stal až chronickým klamárom.
14) Ak do týchto úvah zapletieme vieru v druhý svet
a/alebo reinkarnáciu, potom konštatujeme, že svoje schopnosti nebudujeme iba
pre tento život, ale že ich „budujeme pre večnosť“. Tieto vybudované schopnosti
majú byť štartovné v nasledovných životoch. Podobné je to so „splatením
karmy“, keďže podiel ťažkostí, aké prekonáme v tomto živote, nás už nemá
nasledovať v ďalších životoch. Na tomto mieste chcem podotknúť, že
„budovateľský prístup“ nechcem stotožňovať s workoholizmom či sparťanským
spôsobom života, ktorého výsledom by bola neustála únava a
nakoniec duševné vyhorenie. Skôr ho chcem prirovnať ku produktívnej, ale
zdravej motivácií, akú cítia ľudia, ktorí prežili klinickú smrť a hlboko
túžia naplniť to, čo považujú za svoje poslanie. Pre „budovateľov“ môže mať ich
prístup silný morálny rozmer, hoci sa môžu opierať o úplne iné myšlienkové smery - viď napríklad „veľký džihád“
v islame, ktorý je o prekonávaní svojich slabostí.
15) Posledná výhoda, ktorú spomeniem, je špecifická pre mňa a iní budovatelia by s ňou nemuseli súhlasiť. Týka sa spôsobu, akým narábam s informáciami –neštítim sa hromadiť nápady a myšlienky v akomkoľvek čase. Samozrejme sa potom zdá, že môj postup v čomkoľvek je pomalší, pretože so sebou ťahám „kopy smetia“ v podobe úloh (ktoré treba vykonať), v podobe zápiskov (ktoré treba triediť), alebo médií (ktoré môžem konzumovať). Výhoda však spočíva v tom, že môj postup je systematický. Ak toto vláčené „smetie“ správne naskladám, je to ako postaviť si rebrík cez prekážku – buď nájdem riešenie na problémy, ktoré by som inak nezaregistroval, alebo mám vďaka tomu dostatok informácií pre konštrukciu článku. Informačná a mediálna presýtenosť, ktorá s týmto súvisí, je samozrejme výzvou k tomu, aby sme si správne určovali svoje priority. Tiež je výzvou pre ľudí budúcnosti, aby jedného dňa svoje životy neredukovali na zoznam médií, ktoré si prešli...
Riziká a problémy
„budovateľského prístupu“
Po výhodách „budovateľského prístupu“ si prejdeme aj jeho
problémy a riziká. Duševné vyhorenie pri prečerpávaní svojich síl som už
letmo zmienil v riadkoch vyššie a tak sa k nemu nebudem vracať.
1) Prvý problém motivácie. Je ľahké prísť s kritickou
poznámkou, že človek, ktorý sa snaží budovať svoje schopnosti sa vlastne snaží
urobiť „lepším“ a „nadradeným“ nad ostatnými a to buď vo svojom vnímaní,
alebo vo vnímaní ostatných ľudí. Kritici môžu tvrdiť, že snaha byť nadradeným
nie je zdravá. Môžu dokonca navrhnúť, že ak sa kvôli nejakej činnosti cítime
byť nadradení, potom by sme s tou činnosťou mali skončiť. Iný uhol pohľadu
však hovorí nasledovné: snaha investovať do seba a zasiať čo najlepšie zrno; snaha
mať iným ľuďom čo ponúknuť a byť pozitívnym príkladom; láska k vývoju
a snaha byť nositeľom tohto vývoja, to všetko sú zdravé a hodnotné
prístupy k životu, na ktorých nie je nič zlé. Určite nechcem obhajovať
motiváciu založenú na hladkaní si ega, prípadne na ublíženosti, ktorá človeka
motivuje chrániť sa v budúcnosti. Je však celkom pravdepodobným scenárom, že
človek začínajúci s pochybnou motiváciou sa časom rozvinie natoľko, aby sa
aj jeho motivácia stala čistejšou.
2) Druhý problém motivácie. Jednou z nezdravých motivácií
je viera, že musíme byť dokonalejší, aby sme boli hodní lásky. Ide teda o problém
s prijímaním, alebo o nejakú formu presvedčenia, že pre lásku iných ľudí musíme
byť „dosť dobrí“. Zaujímavé pritom je, že iných ľudí si vieme obľúbiť aj pri
ich nedokonalostiach, avšak svoje nedokonalosti vidíme ako prekážky
k tomu, aby nás iní mali radi. Sme teda dosť dobrí sami sebe, ak stále
chceme byť lepší? Neoberáme sa niekedy o šancu na vzťah práve tým, že nevšímavo na seba aplikujeme vyššie požiadavky, než ľudia okolo?
3) Zvádza nás klamlivá myšlienka, že keď budeme
v niečom lepší, bude nás daná činnosť aj viac baviť, prinášať nám viac
nadšenia, alebo že budeme naplnenejší v každej oblasti života. Čo sa však
v realite stane najčastejšie je, že s rastom zvýšime aj požiadavky na
seba (alebo ich zvýši naše okolie). Žiadna radosť teda netrvá dlho
a dosiahnutie cieľa si ani nevychutnáme, pretože si vytýčime nový. Takisto
si svoj rast vlastne ani nemusíme všimnúť, pretože nastáva po krokoch. Aj po
dosiahnutí „novej úrovne“ svojich zručností teda je lepšou otázkou: Prečo nie
som naplnený už TERAZ, taký aký som, s cieľmi, ktoré som už dosiahol?
4) Riziko zacyklenia – je ním stav, kedy sme sa
zautomatizovali natoľko, že trénujeme už len pre tréning samotný, ale svoje
zručnosti následne nevyužijeme, ak máme príležitosť v reálnom svete. Inak
povedané: to, že tréningom prekonávame komfortnú zónu ešte neznamená, že sa
v správnej chvíli odvážime prekonať ďalšiu hranicu komfortnej zóny
a jednať naostro. Mimochodom je to práve okultizmus, ktorý ľudí
v zúfalej situácií zláka k praktizovaniu rituálov s dúfaním, že
to problémy vyrieši namiesto obvyklého spôsobu jednania, ktoré by bolo otvorené
– zoči voči problému. Ďalej tu zanedbávame, že reálne situácie zo života vlastne
aj sú „lepším tréningom“. Podobne hrozí riziko, že prestaneme hľadať „vyššie
ciele“ ako lásku alebo zmysel života, ku ktorým sme si tréningom iba chceli
vytvoriť zázemie. Ak dovolíme, aby nástroje, ktoré nám mali slúžiť, nad nami
istým spôsobom prebrali kontrolu, potom si cestu za cieľmi už nevytvárame, ale zbytočne
ju predlžujeme.
5) Po prílišnej fixácii na tréning sa pozrime na prílišnú
fixáciu na dokončenosť cieľov. Ak sme orientovaní na ciele, ľahšie zabudneme na
to, aby sme si vychutnávali aj svoju cestu za ich naplnením. Ak sa dobrovoľne
zvolenej úlohy chceme zbaviť čím skôr, len aby sme sa venovali iným, niečo už
nie je v poriadku: nadšenie a radosť bola nahradená zmyslom pre
povinnosť. Zdravším postojom je uvedomiť si, že vždy budeme mať nejaké
rozrobené ciele a že prácu na nich by sme si mali aj užiť, a nie ju
robiť s nechuťou.
Fixáciu na cieľ zaujímavo vykreslila scéna vo filme Pokojný
bojovník (2006), ktorú tu opíšem. Mladý Dan šiel na dlhú túru so svojím
tajomným učiteľom, Sokratom. Učiteľ mu nahovoril, že uvidia niečo úžasné
a tak bol Dan počas celej túry natešený a užíval si ju
v očakávaní niečoho výnimočného. Sokrates mu na kopci povedal, že sú
v cieli. A že to, čo mu chcel ukázať bol obyčajný kameň na zemi. Dan
bol následkom toho rozhnevaný, pretože prišiel iba k „hlúpemu kameňu“. Po
prvotnom hneve si ale uvedomil, že sa mal viac zamerať na cestu, ako na cieľ.
Divákovi sa môže zdať Danove sklamanie malicherné, väčšina z nás sa však
na jeho mieste, po podobne vynaloženej námahe mohla cítiť podobne. A to
len kvôli spadnutiu do myšlienkovej pasce – že „cesta“ bola zbytočná, ak sa nám
„cieľ“ nepozdáva. Vo väčšom merítku sa s fixáciou na cieľ stretávame
naprieč filmom, pretože Dan je atlét, ktorý sa chce kvalifikovať na olympiádu,
ale utrpí vážne zranenie. Túži po výhre, akoby nemohol cvičiť len pre radosť
z pohybu a tak sa znova fixuje na ilúziu, že šťastie dosiahne len po
uskutočnení cieľa. Držanie sa tejto ilúzie však robí ľudí nervóznymi
a slabšími, navyše po dosiahnutí cieľov môžu byť rovnako nešťastní, ako
predtým.
(Samozrejme v tomto filme nachádzame aj iné dôležité
myšlienky prelínajúce sa s obsahom tohto článku. Ide napríklad
o zámer „trénovať všetko“, alebo myšlienku, že „tvoja nehoda je tvojím
tréningom“. To, čo som popisoval ako odpúšťanie vo výhode číslo 10 zas
korešponduje s tvrdením z filmu, že „Bojovník je úplne zraniteľný. To
je jediná ozajstná odvaha.“)
6) Obe zmieňené fixácie –na dokončovanie cieľov či na
prebiehajúce trénovanie- môžu viesť ku zanedbávaniu svojich medziľudských
vzťahov. Toto riziko samozrejme narastá, ak sa necítime byť dostatočne ocenení.
V takom prípade začneme vnímať, že čas strávený užitočne pri svojej záľube
je v úplnom protiklade ku času premárnenému s ľuďmi, čo si nás
nevážia tak, ako by sme chceli. Pokým sa zaoberáme svojimi vlastnými cieľmi,
môžeme dosahovať veľkú percentuálnu úspešnosť. Akonáhle však do svojej snahy zamiešame
ďalšie osoby, úspešnosť sa môže prepadnúť o celé desiatky percent nadol,
čo opäť demotivuje. Najviac demotivujúce je, ak sa k nám nerovne a pohŕdavo
správajú ľudia, ktorí sa ani zďaleka tak nesnažia o vlastný vzrast -a teda
by sa vlastne mali od nás učiť.
Keď sa pozrieme na ľudí úspešných vo vzťahoch, ktorí nežijú
v „budovateľskom prístupe“, všimneme si že oni nepočkali, kým nejaká práca
na sebe prinesie ovocie a ani túto prácu na sebe nezintenzívnili. Šli
opačnou cestou – trávili mnoho času vyhľadávaním ľudí a kontaktu
s nimi, aby si získali spoločnosť oceňujúcu ich takými, akí sú. Takýto
postup sa mi zdá byť skôr podvodom, „herézou“ a tŕňom v oku – pretože
ide len o úspech popularity, nie o úspech kvality. Je však realitou, že ak
nás nikto nepozná, nemôže nás ani nikto oceniť. Práve toto bol bod, ku ktorému
sa ešte vrátime v opise nasledovných rizík a neskôr v opise oponentov
„budovateľského prístupu“.
Jedným z dôvodov, pre ktoré ženy opúšťajú mužov, je
stagnácia v ich raste. Existuje tu však aj opačné riziko, že s partnerkou
netrávite toľko času, koľko by chcela, pretože sa snažíte o vzrast. Tým sa bude cítiť zanedbaná a opäť
nespokojná. Medzi týmito extrémami treba balansovať. Do problému sa však mieša
aj mužská hrdosť a pochybnosti o sebe, ktoré boli spomenuté pri probléme
číslo 2. Ak začnem viac času tráviť s partnerkou, o to menej budem venovať
užitočným záujmom. Budem potom stále tým, koho vlastne chcela?
7) Riziko namyslenosti. Ak sme si oblasti rozvoja zvolili
podľa svojich priorít, je celkom ľahké ohŕňať nosom nad činnosťami,
v ktorých nevidíme opodstatnenie. Aspoň takto to pozorujem na sebe. Prečo
by som mal napríklad zručnosť v degustovaní alkoholu považovať za
rovnocennú voči schopnosti ubrániť partnerku pred násilníkom? Prečo by som mal hociakú
ležérnu aktivitu hodnotiť rovnako vysoko, ako „skilly“ zachraňujúce zdravie a
životy? Viem, že istej subjektivite vo zvolených prioritách sa nevyhnem, stále
to však budí vo mne dojem, že záujmy, ktoré nevedú ku cvičeniu, vzdelávaniu či
tvoreniu sú podradné. Väčším problémom je, ak naše pohŕdanie prejde od činností
k ľuďom. Čo si ale myslieť o ľuďoch, ktorí odmietajú rásť a žijú len
pre čítanie bulváru, či pozeranie reality show? Aký dojem mať
z ľudí sledujúcich „Extrémne premeny“, kým sami na sebe neurobili ani malé
premeny? Pokiaľ však uveríme, že sme v niečom „lepší“, nakoniec sa ľahko
môžeme svojím správaním diskvalifikovať u úplne iných ľudí. Pohŕdanie je
dvojsečná zbraň aj z iného dôvodu: niekto kto žije sparťanským spôsobom
života, prípadne je energickejší a zvláda na sebe pracovať intenzívnejšie môže
pohŕdať nami, pretože z jeho pohľadu toho „robíme primálo“.
8) Riziko evolučnej eskalácie nastáva,
ak „budovateľ“ dosiahne akýkoľvek cieľ, ktorý je potrebné neskôr obraňovať - či už je to vedúca pracovná pozícia, alebo vzťah
so žiadanou ženou. Iným rizikom v súvislosti s dosiahnutím cieľa je
to, aby „budovateľovi“ nestúpla sláva do hlavy a neodložil nabok pokoru. Úspech
by mal byť potvrdením legitimity človeka, ktorý ho dosiahol, nie deformujúcim
prvkom. Budeme teda aj po dosiahnutí cieľa jednať s rovnakými hodnotami,
ako predtým? Budeme dosť charakterní, aby sme si po dosiahnutí cieľa pamätali
ľudí, s ktorými sme trávili čas predtým?
9) „Budovatelia“ bývajú osobnosti, ktoré silne veria, že si
svoj osud tvoríme sami. Nakoniec, presne preto sa snažia najprv formovať svoj
charakter. V súvislosti s tým môžu byť presvedčení, že je to ich
rozum, ktorý vie, čo je pre nich najlepšie. To ale nemusí byť pravda. Ide tu
teda o riziko, že nás racionalita popri svojej pomoci zároveň nejako
zaslepuje. Pokiaľ nás zaslepuje a jedného dňa si to uvedomíme, môže nás
kvôli tomu čakať prevrat osobnosti naruby. Znamenalo by to napríklad prikloniť
sa k intuícií, prestať s hromadením vecí, prestať plánovať a žiť
spontánne, či dokonca prestať rozlišovať kategórie „lepší“ a „horší“, ktoré
boli potrebné v snahe zlepšovať sa.
10) Problémy medziľudských vzťahov. Súbor zručností síce
zohráva rolu v tom, ako nás ľudia hodnotia, netvorí však jedinú
a univerzálnu požiadavku. Ľudia nehľadajú iba „nabúšených expertov“. Naopak,
môžeme sa stretnúť s tým, že mnohí hľadajú do svojho života skôr niekoho dostatočne
jednoduchého, aby mu bez problémov porozumeli a s kým sa budú predovšetkým
cítiť pohodovo.
Iným rizikom je, že si ľudia nevšimnú –alebo schválne
odignorujú- že sme sa v niečom zmenili a pokročili. V tom prípade
budú fungovať na základe starého obrazu o nás. Z tohto lipnutia na
neaktuálnom obraze najviac podozrievam ľudí, ktorí sa sami nehýbu vpred
a odmietajú sa meniť.
11) Viac špecifické sú komunikačné problémy. Ide
o racionálne filtre, ktoré spôsobujú, že sa snažíme držať len nastolenej
témy, hovoriť iba niečo, čo stojí za to, dávať iným dostatok priestoru
v diskusii a neskákať im do reči. Keď sa snažíme aplikovať toľko filtrov
naraz, nakoniec to ubije našu spontánnosť a budeme reagovať pomalšie, až
sa nedostaneme k slovu. A tu opäť nastáva problém – že nás prevalcujú iní
ľudia, často tí najnezodpovednejší, ktorí dávajú okoliu najsilnejší pocit
prepojenia. Kvôli tomu považujem za potrebné venovať sa uvoľňujúcim cvikom, aby
vnútorný tlak, ktorý na seba vyvíjame nepresakoval navonok a neruinoval našu
komunikáciu.
Druhý problém taktiež súvisí s vnútorným tlakom. Kvôli zvyku
poháňať sa vpred môžeme ľahšie podliehať sklonu poháňať aj iných - čo s vysokou
pravdepodobnosťou týmto ľuďom bude nepríjemné. Môže to byť pre nich privysoká
požiadavka, nehľadiac na to, že od nich možno očakávame iba to isté, čo od
seba.
Tretím problémom je racionálne, ale kritické myslenie, ktoré
emocionálne založené osoby neznesú a teda môžu úprimnosť považovať za
„toxickú“. Ja sám v sebe vnímam časti osobnosti, ktoré sú silne kritické
a viem, že by som kvôli nim mohol byť označený za nekompromisného
a necitlivého. Zároveň ich však považujem za tie isté časti osobnosti,
ktoré vyhodnocujú aj moje správanie – a tým mi zabraňujú upadnúť do
nejakého despotizmu. Ide o schopnosť spracovať kritiku zmienenú vo výhode číslo
11.
12) Riziká sebanenávisti a závisti. Pokiaľ sme si navykli
brať stav svojho života ako svoju zodpovednosť a dostaneme sa do zlej
situácie, môžeme sa zbytočne zožierať sebanenávisťou pri nepochopení, že
zodpovední možno nie sme. Pohľad, s ktorým sme sa zoznámili po tento
odstavec predstavoval myšlienku, že práca na sebe nás posúva ďalej a dáva
nám nádej. Keď však uhol pohľadu prevrátime naruby, a čelíme situácií, kedy
ani tá najväčšia snaha neodvrátila katastrofu, môžeme byť frustrovaní. Keď
nefungovala odvaha, trpezlivosť, ani sústavná práca na sebe, kde potom má
existovať nejaká nádej? Ostáva k tomu dodať, že okrem zručností je
potrebné budovať aj svoju odolnosť pre znášanie nešťastí a neúspechov,
pretože aj tých môžeme mať na ceste mnoho.
Oproti pozitívnemu mysleniu, v ktorom má človek automaticky
právo na šťastie len kvôli tomu, že existuje, je v „budovateľskom
prístupe“ silnejšia viera, že človek má právo na šťastie hlavne vtedy,
ak pre to niečo pravidelne robí. Jeho právo mu teda skôr vzniká s vynaloženou
energiou. Táto viera má negatívny aspekt: nepodporuje v šťastí ľudí, ktorí
pre to nepracujú. V situáciách, v ktorých neuspel „budovateľ“, no
uspel ten povestný šťastlivec (slepé kura čo prišlo k zrnu – viď riziko 6),
sa u „budovateľa“ zrodí pocit nespravodlivosti. Ak sa budovateľ nechá ovládnuť
svojím pocitom nároku a závisťou, môže to zájsť tak ďaleko, že sa stane
nepriateľom spoločnosti. Koľko knižných, filmových a dokonca reálnych
ničiteľov trpelo nedocenením predtým, než sa vydali na svoju dráhu?
13) Problémy spojené s cvičeniami. Keď obvykle začneme
s novým cvikom, praktikou či záujmom, táto „novota“ je spočiatku príjemná.
Aspoň do toho bodu, kedy máme čo objavovať a obdivovať. Napríklad
v prípade bojových umení sú to legendy o ich vzniku, či slávnych
víťazstvách ich majstrov, ktoré v cvičencovi vzbudia záujem. Po čase však
tento pocit vyprchá. Možno sa dá na chvíľu obnoviť prečítaním inšpiratívnej
knihy, ktorá nás znova nabudí. Až pokým nabudenie znova vyprchá – a nám
ostane znova len ten každodenný, nudný drill, ktorý robíme už len pre vernosť
svojmu vzrastu.
Dokedy nás bude trpezlivosť a discipína pri tom istom
cviku/cvičebnej sústave držať? Táto otázka je ešte dôležitejšia pri dlhodobých cvikoch,
ktorými sa snažíme dosiahnuť konkrétny merateľný cieľ. Skvelým príkladom je
autosugescia, keďže práve v návodoch autosugescie nájdeme zmienky
o tom, že by sme sa jej mali venovať každodenne, až pokým získame cieľovú
vlastnosť, ktorú sme si vybrali. Po prvom probléme (monotónnosti cvikov) to
vystihuje aj druhý problém: s časom, ktorý do cviku budeme investovať. Ak
strávime cvikom príliš krátku dobu, prekážka nepovolí, zmena sa neprejaví a kvôli
slabej vôli len premárnime čas. No ak ostaneme pri cviku bez hociakej
obmeny, môžeme prísť do bodu, kedy zistíme, že cvik je nám nepríjemný
a navyše, že sme niečo robili nesprávne, alebo nás v dosiahnutí cieľa
blokoval faktor, o ktorom sme nevedeli. Následkom toho sme buď
premrhali mesiace, alebo sme si dokonca vytvorili nesprávne návyky, ktoré si
budeme musieť napraviť. Odstrašujúce, že? Je teda vždy vhodné zamýšľať sa, aký
cieľ je pre nás skutočne dôležitý, ako si svoje cvičenie spríjemniť alebo ako si
obmeniť tréningovú metódu. Na druhú stranu: nie sme jediní, kto mohol cvičenia
vykonávať najprv nesprávne. Tak vidíme, že s každou naučenou praktikou
získame výhodu nad ľuďmi, ktorí sa vzdali.
Tretí problém s cvičením spočíva v tom, že si mladí
„budovatelia“ budú príliš zakladať na svojich idealistických predstavách
o tom, čo je zmysluplné cvičiť. V tínedžerskom veku začnú
s praktizovaním čohokoľvek, čo ich približuje k ich ideálom
a neskôr zistia, že ťažisko práce na sebe by malo byť predovšetkým v tom
čo potrebujú pre každodenný život – v starostlivosti o domácnosť, pracovných
návykoch a plánovania financií, teda presne v tých „najnudnejších a
najobyčajnejších“ povinnostiach. Aj toto počiatočné sklamanie môže byť
vystriedané uvedomením, že ak sa cítia dobre sami so sebou, nezáleží až tak na
činnosti, akú vykonávajú.
14) Kým schopnosť zvládať zložitý manažment je výhodou
budovateľov, potreba tohto zložitého manažmentu je ich problémom. Nekonečná
rôznorodosť sveta môže niekedy spôsobiť, že nevieme, čomu by sme sa mali
venovať skôr – čo môže byť prínosnejšie alebo lepšie načasované. S tým sa
aj obyčajný zámer –ako napríklad prečítanie knihy- stáva stresujúcou dilemou.
Mal by som si prečítať najprv jednoduchšie knihy podobného zamerania, aby som
mal väčšiu istotu, že jej porozumiem? Alebo by som jej prečítanie mal odložiť
na neskôr, keď predpokladám, že budem vzdelanejší? Mal by som sa riadiť
logickou následnosťou, alebo momentálnym pocitom? Ako vedieť, ktorá možnosť je
pre mňa správna?
V prípade manažovania cvikov je zas potrebné predpokladať, čo budeme v najbližšom období potrebovať najviac, pretože nie je možné udržiavať si kondície v mnohých disciplínach naraz.
Protiklady „budovateľského prístupu“
Počas svojej puberty som mal až príliš poriadkumilovné a „workoholické“ sklony, ktoré sa časom transformovali do motivovanosti a tlaku na seba s cieľom produktivity – teda na „budovateľský prístup“. Keďže som žil v tomto prístupe, nepoznám dobre jeho protipól a tak viem popísať skôr moje predstavy a pozorovania, ktoré sa ho týkajú. Nejde dokonca o konzistentné predstavy, ktoré by sedeli na jeden typ osobnosti. Preto musím popísať rôzne kategórie osobností, ktoré pod daný protipól môžu spadať.
Pod prvú skupinu
oponentov spadajú osoby, ktoré v živote nedosahujú úspech a ani
sa viditeľne o neho nesnažia. Môže teda ísť o ľudí, ktorí sa opustili
a prepadli závislostiam, alebo sa spoliehajú na dedičstvo, ktoré im v budúcnosti
má patriť. Ďalšími sú snáď ľudia, ktorí sa neustále správajú ležérne,
nezodpovedne a tak neproduktívne, až to hraničí s psychickým
ochorením. Pokiaľ to korunujú tragédickým vyplakávaním o tom, ako sa „nič
nedá“, potom to už neprovokuje iba „budovateľov“, ale väčšinu populácie. Svoj
charakter vnímajú ako statickú veličinu, bez chuti meniť ju. Neprejavujú
ambície a ak v sebe vôbec nájdu nejakú energiu, v zásade ju použijú len
na zábavné činnosti. Nevenujú sa činnostiam, ktorými by do seba investovali –
hoci práve títo ľudia to zo všetkých potrebujú najviac. To majú spoločné
s inou kategóriu, so snílkami unikajúcimi do iných svetov. Keď si spomínam
na svoju minulosť, uvedomujem si, že prvý kontakt so svojimi ideálmi som
mal práve vďaka fantasy knihám a RPG hrám. Dôležité však je, že kontakt na
tejto úrovni snílka neostal, pretože som ho vymenil za snahu meniť niečo
v reálnom svete. Disciplína tak potlačila fantáziu.
Platí, že títo ľudia nikdy „nevyhlásili vojnu osudu“. Týmto
slovným spojením označoval Jozef Karika bod, v ktorom si ľudia priznajú,
že nie sú šťastní, ani spokojní so svojím životom. Má ísť o neodvolateľný
krok, v ktorom spálime mosty. Sebeklam a predstieraná spokojnosť po
tomto kroku už nie sú možné a teda ostane buď nespokojnosť, alebo cesta
vpred, za svojimi snami skrz prácu. „Vyhlásenie vojny osudu“ teda považujem za
začiatok žitia v „budovateľskom prístupe“. Podľa Karikových slov si však
vyžaduje odvahu, ktorá väčšine ľudí chýba.
Druhú skupinu
„oponentov“ budem v ďalšom texte nazývať „ľudmi vzletného typu“ (alebo
extatickými hipisákmi?). Od prvej skupiny ich odlišuje, že dosahujú
prinajmenšom dočasný úspech. V medziľudských vzťahoch dokonca dosahujú úspech
ľahšie než „budovatelia“, akoby sa ani nemuseli namáhať. Ostatných ľudí si
vedia nakloniť svojím elánom a spontánnosťou. Na druhú stranu, vedia ich
aj ľahko stratiť, kvôli svojej ľahkovážnosti. V tom čase však už pracujú
na získavaní iných, aby sa tento kolobeh opakoval. V extrémnejších
prípadoch sa ich popularita šíri rýchlejšie, ako reálne správy o nich
–teda to, že mnohí z nich s jednotlivcami ani nejednajú dobre. Akoby si tieto
typy vybudovali osobnosť deformovanú tak, že skrz deformovanú optiku iných ľudí
vytvára dokonalý obraz –aspoň po obmedzenú dobu.
Je pre nich špecifický presun od jedného záujmu k inému
–kým pre „budovateľov“ to bolo skôr rozširovanie svojich záujmov. Môžu mať
sklony k hedonizmu a žijú v prítomnosti, no na úkor budúcnosti. Pre
ich neukotvenosť som si o nich myslel, že „čím vyššie vyletia, tým tvrdšie
potom dopadnú“. Neviem však, či je to pravda. Je jasné, že nepriazni osudu budú
čeliť úplne iným spôsobom, než by mu čelili „budovatelia“. Kým „budovatelia“
budú dominovať vo svojich zručnostiach a predvídavosti, „vzletný typ ľudí“
zredukuje svoje utrpenie vďaka nelipnutí na konkrétnom cieli či plánoch,
a takisto vďaka svojej kreativite a flexibilite. Poniektorí z nich môžu mať dokonca odpor
voči majetku, vďaka názoru, že všetko čo vlastníme, nás obmedzuje. Práve oni
teda môžu objavovať rôzne smery minimalizmu. V knihe Magie není čarování
sa na strane 178 nachádza príklad takého inklinovania ku nevlastneniu: „Australští
domorodci žijí tradičně v důvěře, že se božská jednota postará
o každou živou bytost, a že je proto zbytečné chtít všechno vlastnit.
Nezatěžují se tudíž spoustou materiálního majetku, putují a v pravý
čas nacházejí potravu, vodu a dokonce hry a hudební nástroje.
Uspořádají báječný koncert a potom všechny své nástroje – duté kmeny
stromů, tobolky rostlin, hole a kameny – uloží zpátky tam, odkud je vzali.
Jediné, co si odnášejí, je vzpomínka na krásný společný zážitek. Štěstí znamená
být v pravý čas na správném místě a být dostatečně otevřený, abychom
vše, co nám přihraje „náhoda“, zaznamenali a přijali. V takovém
případě nesmíme lpět na předsudcích, na předem připraveném způsobu myšlení,
a měřit jimi setkání a události. Nesmíme odmítat vše, co se do
takového vzorce nevejde.“
Kým ľudia „vzletného typu“ si dovolia robiť chyby,
„budovatelia“ chcú všetko urobiť bez chyby, čím sa niekedy blokujú. Tiež ma ku
„vzletnému“ typu ľudí lákalo zaradiť vzorec, ktorý som videl na internete:
sťažovanie sa na krutosť školy z pozície nejakej citlivej, utláčanej
dušičky, akoby títo sťažovatelia cítili odpor nielen voči škole, ale aj voči
samotnej disciplíne. Ak boli týmto ľuďom nanucované cudzie ciele, je
pochopiteľné, že cítia odpor. Majú sklon k tomu nič nesiliť. Akoby si
neuvedomovali, že samotná disciplína je pozitívna, pretože im umožňuje dosahovať
ich vlastné ciele.
Chcem sa zmieniť ešte o poslednej skupine ľudí, ktorá ale nemusí predstavovať oponentúru. Touto zvláštnou skupinou sú postihnutí a invalidi, pričom môžu zastávať ktorýkoľvek zo zmienených prístupov –aj budovateľský. Pokiaľ ale nemajú „budovateľský prístup“ a teda nepracujú na vyvážení svojich obmedzení, prepadá ma až stresujúci pocit. Ako si ľudia s takými nevýhodami môžu myslieť, že im šťastie len tak, samé od seba spadne do lona? Spomínam si na prípad muža menom Nick Vujicic, ktorý sa narodil bez končatín a napriek tomu našiel milujúcu partnerku, hoci jej nemohol ponúknuť viac, ako svoj charakter. Znamená to, že aj invalidi sú zaujímaví pre okolie, ak za svoj stav nezačnú obviňovať iných, nepristúpia na to, že ich život stojí za hovno a nezačnú sa stresovať myšlienkou, že život je iba o vzájomnej konkurencii? V súvislosti s podobnými myšlienkami býva predložený argument, že „pre lásku treba milovať a nie za ňu bojovať“. Práve tento popis rôzneho naladenia mysle ponúka neistú teóriu o tom, v čom bol problém „budovateľov“: totiž v tom, že akokoľvek tvrdo pracovali pre svoje šťastie, robili to so zatvrdeným (alebo nedostatočne otvoreným) srdcom, čo ich od splnenia snov, vrátane úspešných vzťahov oddeľovalo. Keď sa však opäť prikloníme k racionalite, môžeme sa dohadovať o tom, koľkým percentám oduševnelých a láskavých invalidov sa podarí nájsť si partnerku, a či tieto ich partnerky nejednajú z nejakej skrytej a nevedomej formy ľútosti voči nim.
Poznámka k mužským médiám a komunitám
Niekoľkotýždňový prieskum „mužských médií“ som schválne realizoval až po dokončení predchádzajúcich častí môjho textu, aby som pri ich spisovaní bol čo najmenej ovplyvnený vonkajšími zdrojmi. Pri tomto prieskume som prišiel k nasledovným záverom.
Predovšetkým som zistil, že autori viazaní k týmto témam sú so mnou na ešte podobnejších vlnách, než som sprvu predpokladal. Oceňujem myšlienky o dôležitosti priateľstva, ktoré sú týmito autormi prezentované. Nejde pritom len o šírenie povedomia, že priateľstvo nemusí končiť prekročením prahu dospelosti. Ide aj o fakt, že celá filozofia týchto komunít učí jedinca produktívne fungovať - čoho následkom je pripravenosť na kooperáciu s inými. To je kľúčové preto, aby bolo priateľstvo udržiavané oboma stranami. Sám mám skúsenosti s tým, že priateľstvo s ľuďmi bez vôle bolo premárnenou snahou. Ako sa hovorí: "Neupletieš z hovna bič."
Ďalej vidím potenciál mužských komunít v zdieľaní tréningových tipov a trikov aj v oblastiach, ktoré som naznačil vyššie: súčasne realizovateľných cvikov, skrytých cvikov počas čakania/cestovania a dlhodobých každodenných cvikov (v mentálnom svete je to autosugescia, vo fyzickom napríklad otužovanie úderových plôch).
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.