štvrtok 24. júla 2014

Dnešná doba; čo ma baví

Rád by som charakterizoval, ako dnešnú dobu vidím a čo sa mi na nej najviac páči.
Ľudia sa často venujú „moderným koníčkom“, ako sú počítačové a konzolové hry spolu s ich mutliplayerovou podobou, sledovaniu seriálov a filmov, surfovaniu po internete, airsoftu, sledovaniu vtipných videí a „ajťáckemu“ (IT) humoru. Zároveň však máme k dispozícii tradičnejšie činnosti, akými sú čítanie inšpiratívnych kníh, snaha o vlastnú tvorbu, kreslenie, šamanizmus, šerm, bojové umenia, cestovanie, prechádzka v prírode a mnohé iné. Toto rozdelenie je pomerne nepresné – napríklad aj v minulosti sa ľudia mohli venovať hudbe alebo knihám, mali však k nim horší prístup a ich množstvo a umelecké žánre boli obmedzenejšie.

Inšpiratívne je pre mňa práve to, že sa v dnešnej dobe prelína moderné aj tradičné, že sa v našich životoch spájajú „nové“ a „staré“ veci. Napriek problému financií a času máme v dnešnej dobe skutočne veľmi široký priestor na konzum, ale aj na tvorbu. Čím sú myšlienky dostupnejšie, tým viac budú ľudia vďaka nim produkovať nové myšlienky. Sme obklopení fenoménom „myšlienkovej emergencie“.
Iste, dá sa proti tomu aj namietať. Niekto zastáva názor, že moderné umenie je nekvalitné a že v sebe máme stále menej originality a tvorivosti. Faktom je, že mnohé bojové umenia degenerovali na športové, či dokonca estetické formy. Niektoré možnosti sa stávajú zriedkavejšími a zanikajú. Staviame stále nové a nové predmestia na miestach, ktoré boli predtým poľami a ešte predtým lesmi... Zanikajú aj nádherné remeslá, ako sú kováčstvo a spracovanie kože. Napriek týmto negatívam sa mi žiadalo povedať, že ma pestrosť súčasných možností teší a som za ňu vďačný.

Automatizácia organizácie?
Ľudia súčasnosti majú mnoho pracovných úloh, povinností, ale aj nápadov. Som zvedavý, ako sa posunieme v plánovaní času a vo vybavovaní úloh. Dnes nás sprevádzajú mobilné telefóny neraz plné poznámok a udalostí v kalendári. Modernejšie z nich sú synchronizované s inými zariadeniami. Myslím, že do niekoľkých mesiacov alebo rokov sa môžeme tešiť na automatizovanejších osobných asistentov v podobe softvéru, ktorý bude naše poznámky triediť podľa ich významu a dôležitosti, a podľa toho, či patria k pracovným, alebo súkromným záležitostiam. Taktiež bude kontrolovať podľa významu, či sme nezaznačili duplicitnú poznámku a optimalizovať náš časový rozvrh. Vo vzdialenejšej budúcnosti, zariadenia aj samé rozoznajú, ktorú z poznámok sme vybavili vďaka masovému používaniu rozpoznávania obrazu a metód umelej inteligencie. Dopracujeme sa k tomu, že nosičom informácie bude takmer každý objekt a materiálny svet sa bude prekrývať s informačným.
V každom prípade je podľa mňa dôležité, aby elektronické zariadenia vedeli pracovať s poznámkami čo na najvyššej úrovni – posielať informácie do iného zariadenia, prevádzať hlasový záznam na text alebo naopak atď.
Vďaka moderným technológiám bude pre nás stále jednoduchšie vyhľadávanie nových kontaktov. Čudujem sa, že už dnes nefunguje možnosť vyhľadávať osoby podľa záujmov s ohľadom na minimalizáciu geografickej vzdialenosti medzi hľadajúcim a hľadanými na najväčších chatoch a sociálnych sieťach. Odhadujem, že na tomto princípe fungujú platené zoznamky. Toto know-how si však nemôžu udržať pre seba navždy.

Čo z toho ma baví?
O možnostiach dneška som už pojednal. Som inšpirovaný čerpaním a predávaním poznatkov, vytváraním nového zo starého. Chcem napomáhať emergencii myšlienok vyjadrovaním toho, čo ešte nebolo vyjadrené. Často mám viac nápadov, než stíham spracovávať. Akým oblastiam sa však rád venujem? Okrem oblastí (Chaos-)mágie a šamanizmu, ktoré sú pre mňa najzaujímavejšie, sa príliš tvrdo nevyhradzujem ani proti niektorým iným, „ľahším“ formám ezoteriky. Zaujímajú ma teda aj oblasti, ktoré som vymenoval v prvej časti článku. Rád získavam nové poznatky o prírode, bojových umeniach, starých kultúrach, mytológiách, literatúre, popkultúre či IT-kultúre. Rád tvorím, aspoň zatiaľ vo forme textu; možno by som sa mal vrátiť ku kresleniu, ktoré som často a vcelku obstojne praktizoval v detstve a/alebo sa učiť základy práce s grafickými editormi. Uvedomil som si, že v tvorivom prostredí (t.j. inom ako školskom) sa cítim výborne a že mi robí radosť budovanie vzťahov s tvorivými ľuďmi. Dokonca sa cítim byť hrdý na priateľov, ak prejavujú tvorivé ambície.
Budú však naše kreatívne snahy niekedy v budúcnosti ocenené? Mohli by sme sa živiť tým, čo nás najviac baví? Skeptik by povedal, že je to málo pravdepodobné, ale napriek tomu by sme sa o to mali pokúsiť - spoločnými silami, priatelia. Spolupráca si vyžaduje zodpovednosť – ale pocit, že sme súčasťou niečoho väčšieho, za to stojí.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.