Vydala: DharmaGaia, 2010, Praha
Preložil: Gato
Rozsah: 184 strán
Predhovor
k tretiemu vydaniu
Predhovor je venovaný dôvodom oživenia záujmu
o šamanizmus. Mnohým jedincom už nestačia dogmatické hlásania
náboženstiev, chcú mať svoje vlastné skúsenosti s nehmotným svetom. Záujem
o šamanizmus prejavujú aj osoby, ktoré mali skúsenosti s drogami,
alebo zážitky na prahu smrti. Hovorí aj o poňatí sveta domorodými
kultúrami, ktoré považujú všetko okolo seba za obdarené životom, a tak na zvieratá,
rastliny, aj svoje prostredie hľadia ako na príbuzných, rodinu.
Nájdeme tu aj prvú zmienku o technike šamanského
cestovania pomocou počúvania bubnovania. Táto metóda je bezpečná, stačí pri nej
udržiavať sústredenie a zámer, v opačnom prípade sa praktik vráti do
bežného stavu vedomia. Oproti metódam používajúcim drogy má výhodu – nie je tu
predurčený časový interval, po ktorý bude mať praktik zmenený stav vedomia.
„Zároveň však
klasické šamanské metody účinkují překvapivě rychle. K dosažení výsledků,
ke kterým většina lidí může dospět už po pár hodinách prožitků, by jinak
potřebovali několik let strávených tichou meditací, modlitbami, zpěvem nebo
odříkáváním manter. Už pouze z tohoto důvodu se šamanismus dokonale hodí
pro současný život zaneprázdněných lidí, stejně jako se hodil například pro
Eskymáky – jejich den byl plný úkolů, na jejichž splnění záviselo jejich
přežití. Večery však mohli využít pro praxi šamanismu.“
Úvod
Okrem zdôraznenia liečivých možností šamanizmu, úvod uvádza
rozdiely v praxi začínajúcich šamanov v rôznych kultúrach. Niektorí
spontánne odpovedali na „volanie“, ktoré cítili, iní cvičili pod vedením
skúsených šamanov. Líšila sa aj dĺžka ich výcviku – od jedného dňa po viac než päť
rokov. Pre ďalšie čítanie sú zavedené dôležité pojmy „obvyklý stav vedomia“ (OSV)
a „šamanský stav vedomia“ (ŠSV). V šamanskom stave vedomia nie sú žiadne
zvieratá mytologické – napríklad draky sú tam rovnakou „realitou“, ako
zvieratá, ktoré poznáme aj vo svete zodpovedajúcemu bežnému stavu vedomia.
Prax šamanizmu predstavuje ako vzrušujúcu metódu, vedúcu
často ku krásnym zážitkom a udržujúcu osobnú silu, ktorá je vždy základom
zdravia. Za jediné nebezpečenstvo vyplývajúce z praxe šamanizmu považuje
Harner spoločenské nebezpečenstvo – obvinenia ľudí, že im šaman škodí.
1. Objavenie cesty
Autor opisuje dva prvé zážitky svojej praxe. Prvý sa odohral
v kmeni Konibov, u ktorých vypil nápoj z ayahuasky. Medzi
výjavmi, ktoré zazrel, boli najvýraznejší ľudia s hlavami sojok plaviaci
sa na lodi a plazovité stvorenia, ktoré sa na Zemi ukryli a tvrdili,
že sú vládcovia Zeme. Keď túto víziu prerozprával misionárom, tí našli určité
paralely s Knihou Zjavení. Druhý zážitok sa odohral u Chívarov.
Úlohou bolo vykúpať sa v posvätnom vodopáde. Chodil do kruhu
s palicou v ruke, kričal, aby „upútal pozornosť predkov“. Po čase sa
jeho myseľ upokojila.
„Přejížděl jsem
po té tyči prsty. Byla extrémně lehká a očividně nebyla určena k obraně
proti čemukoli hmotnému. Na okamžik jsem měl pocit, jako bychom byly děti,
které si na něco hrají. Avšak tito muži byli válečníci, bojovníci zapletení do
věčných válek a krevní msty na život a na smrt se svými nepřáteli. Copak jejich
přežití nezáviselo na tom, že budou v pravém kontaktu se svojí existencí?“
Potom mu jeho sprievodcovia dali vypiť šťavu z maikui
(druh durmanu Brugmansia ). Vo vízii videl blesky a jaštera, ktorý na neho
útočil. Tohto jaštera odrazil palicou a stratil vedomie.
Na konci kapitoly je objasnený pojem tsentsak. Má dvojaký
význam: označuje hmotný predmet (rastlinu, hmyz) skonzumovaný šamanom
a zároveň ducha-pomocníka či „magickú strelu“, ktorú tým šaman získava. Znamená
to, že každý tsentsak má hmotnú aj nehmotnú podobu, ktoré sa od seba odlišujú. Nehmotnú
podobu vidia šamani po vypití nápoja z ayahuasky. Vypitie tohto nápoja
spôsobuje aj to, že šaman vidí dovnútra tela svojho pacienta a tak
lokalizuje miesta, kam vnikla škodlivá, votrelecká entita – choroba. Tsentsaky
sa dajú použiť pri vysávaní choroby z pacientovho tela. Šaman si vloží do
úst dva tsentsaky. Prvý, v prednej časti ústnej dutiny, slúži na
zachytenie jemu odpovedajúcej choroby. Druhý tsentsak uložený bližšie
k hrdlu má zabraňovať, aby choroba vstúpila do šamana. (Čitateľ si isto
spomenie na sympatetickú mágiu, alebo prácu s energiou pomocou dychu.)
Šaman môže vlastniť až stovky tsentsakov. Chívarovia z tohto dôvodu pijú raz
za niekoľko hodín tabakovú vodu, aby ich duchovia-pomocníci neopustili.
Udržiavať pomocníkov v pohotovosti je obzvlášť dôležité, ak očakávajú
útok.
2. Šamanské putovanie:
Úvod
Šamani vstupujú do zmenených stavov vedomia vždy
s vážnym zámerom, nie zo zábavy. Pracujú väčšinou pri slabom svetle so
zatvorenými očami, alebo v tme. Niekedy si oči prekrývajú predlaktím. Iné
druhy práce, ktoré prebiehajú v ľahšom tranze, vykonávajú aj
s otvorenými očami.
Na samotné cesty do Dolného sveta sa používa vizualizácia
diery v zemi, ktorá má v rôznych kultúrach odlišnú podobu.
V praktikách niektorých kultúr to bol dutý kmeň, prameň, alebo jednoducho nasledovali
korene stromov. Iné mali vo svojich skutočných príbytkoch diery, ktoré si potom
vizualizovali pre potreby cestovania. Tieto diery prirovnáva Harner
k mandalám s kruhovým motívom vo svojom strede, ktoré majú tiež
slúžiť na cestu do sveta bohov a duchov.
Inštrukcie k prvej šamanskej ceste sú nasledovné: 24
hodín pred samotnou cestou sa vyhnite prijímaniu alkoholu
a psychadelických látok, 4 hodiny pred cestou jedzte zľahka, alebo vôbec.
Ľahnite si na podlahu bez vankúša, do tmavej miestnosti, kde budete mať pokoj.
Vizualizujte si niekoľko minút známu dieru či tunel, ktorý chcete použiť ako
vchod do Dolného sveta. Spustite nahrávku šamanského bubnovania, alebo dajte
pokyn bubeníkovi. Intenzita úderov a intervaly medzi nimi nesmú kolísať.
Frekvencia úderov má byť medzi 205 až 220 úderov za minútu. Na túto prvú cestu
si vyhraďte 10 minút. Potom má bubeník opakovanými 4 výraznými údermi oznámiť,
že je čas na návrat. Ďalších 30 sekúnd bubnuje zrýchlene a nakoniec
opakuje 4 výrazné údery. Behom tejto doby sa cestovateľ vracia späť
a vystupuje otvorom. Krajinu, v ktorej sa cestovateľ objaví, by mal
len preskúmať, keďže ide o prvú cestu. Po návrate nasleduje zápis
informácii o zážitku.
Kľúčom k úspechu má byť optimálna snaha – nie priveľká,
ani primalá. Každému vraj pri tom vyhovuje iné tempo bubnovania, niektorí
šamani ho na počiatku určia svojou hrkálkou, ktorú bubeník potom nasleduje. Behom
cesty sa niekedy objaví prekážka, ktorú treba obísť. Pokiaľ to nie je možné, je
nutné sa vrátiť do obvyklej reality. V prípade uviaznutia v priestore
radí Harner uvoľniť sa, počkať a pokúsiť sa o pohyb znova. Zážitok
putovania môže obsahovať aj zvuky a pocity dotyku, to znamená nielen
obrazy. Aj behom prvej cesty je možné stretnúť sa so zvieratami, rastlinami, či
bytosťami v ľudskej podobe.
Uvedených je niekoľko popisov prvých šamanských putovaní
slúžiacich ako ilustračné príklady.
3. Šamanizmus
a stavy vedomia
Šamanské metódy sú podľa archeologických
a etnografických poznatkov staré prinajmenšom 20 000 až 30 000
rokov. Metódy rôznych navzájom izolovaných etník sú si podobné, dajú sa v nich
nájsť univerzálne prvky. Harner sa domnieva, že je tomu tak z toho dôvodu,
že šamani rôznych kultúr dospeli k rovnakým záverom o tom, ktoré
praktiky spoľahlivo fungujú. Generácie šamanov mali mnoho času preverovať rôzne
varianty techník pričom boli nútení zlepšovať svoje schopnosti, v záujme
prežitia. Je pozoruhodné, že v iných oblastiach života sa kultúry
odlišovali vo veľkej miere – napríklad v umení, usporiadaní spoločnosti
a podobne.
Prvá zmienka
o získaní ochranného ducha hovorí, že sa získava cestou na odľahlé miesto
v divočine. U Chívarov zas osamelým pochodom nocou. Okrem ducha
ochrancu majú šamani k dispozícii aj duchov pomocníkov. Ide o menšie
sily, po rokoch zbierania ich však môžu mať stovky.
„Duchem ochráncem
často bývá silové zvíře, spirituální bytost, která šamana nejen ochraňuje a
slouží mu, ale stává se také jeho druhou identitou či alter egem. Lidé sice
mohou mít ducha ochránce, to z nich však ještě nedělá šamany. Jak
zdůrazňují Chívarové, ať už to dospělí vědí nebo ne, je pravděpodobné, že jim
v dětství pomáhal duch ochránce, jinak by neměli dost ochranné síly nutné
k dosažení dospělého veku. Co se týče ducha ochránce, hlavní rozdíl mezi
obyčejným člověkem a šamanem spočívá v tom, že ho šaman aktivně využívá,
když se nachází ve změněném stavu vědomí. Šaman svého ducha ochránce často vidí
a radí se s ním, společně podnikají šamanské cesty, získává od něj pomoc a
používá ho, aby pomohl druhým vyléčit se z nemocí a zranění.“
Časté nedorozumenia medzi domorodcami a ľuďmi zo sveta techniky
nastávajú, pokiaľ domorodci hovoria o svojich zážitkoch zo zmeneného stavu
vedomia a neupozornia na to. Moderní ľudia si kvôli tomu myslia, že domorodci
podliehajú halucináciám a nie sú racionálni. Problém je v tom, že
domorodci sú zvyknutí hovoriť o zážitkoch zo zmeneného stavu vedomia
priamo, pretože ich súkmeňovcom bude jasné, z akého stavu vedomia zážitok
pochádza.
„Jeden typ změněného
stavu vědomí spadajícího do ŠSV zahrnuje různé stupně transu, od
v podstatě lehkého (jako u mnoha severoamerických šamanů) až po velmi hluboký (jako u Laponců, kde šaman může
upadnout i do dočasného kómatu). Celou tuto škálu transů lze najít také u sibiřských šamanů.“
Ľahký tranz sa na činnosti šamana nemusí zreteľne odraziť,
pozorovateľ vidí, že šaman funguje ďalej aj v bežnej realite. Dopomôcť
k zmene vedomia na šamanské by malo aj spievanie takzvanej „piesne sily“. Tieto
piesne sa navzájom odlišujú prinajmenšom slovami. Ich melódia a rytmus
môžu byť rovnaké v kmeňovom regióne. Bývajú relatívne monotónne, opakujú
sa dookola, často so zvyšujúcou sa rýchlosťou.
4. Silové zvieratá
Šamani svojich ochranných duchov vidia niekedy v ľudskej
podobe, väčšinou však vo zvieracej. Spájajú šamana so silou celého dotyčného
živočíšneho druhu. Duch sa stáva alter-egom šamana, ktorý získava schopnosť
premieňať sa na neho. Víziu premeny na zviera dosahovali príslušníci domorodých
kultúr aj pomocou halucinogénnych drog a tancom pri bubnovaní a hrkaní,
napodobujúc pohyby a zvuky vybraného zvieraťa. Pri takýchto tancoch
používali aj masky a kostýmy.
Medzi metódy získavania duchov ochrancov patrí cesta na
opustené miesto, Chívarovia však dávali kvôli hľadaniu vízie (o ochrannom
duchovi) svojim deťom halucinogény. Uvedené je konkrétne cvičenie na
nadviazanie kontaktu s ochrancom. Nazýva sa „privolávanie zvierat“.
Praktizuje sa v tmavej miestnosti bez nábytku. Cvičiaci si určuje
hrkálkami rytmus, v ktorom tancuje s privretými očami. Nápomocný môže
byť aj bubeník umiestnený v rohu miestnosti tak, aby pri tanci neprekážal.
Úvod je tvorený 4 výraznými zahŕkaniami, obrátením sa na 4 svetové strany
s myšlienkami na slnko, živé tvory, nebeské telesá a zem. (Zdá sa to
byť akustickým centrovacím rituálom.) Po ďalších 4 výrazných zahŕkaniach sa
prejde na ďalšiu časť tanca. Cvičiaci sa pohybuje po miestnosti a snaží sa
vycítiť, či nie je napojený na nejaké zviera. Ak áno, vžíva sa do neho,
napodobuje ho. Nasleduje zrýchlenie hŕkania aj pohybu. Taktiež celý tanec je
zakončený 4 zahŕkaniami. Je možné, že tanec odhalí len to, že praktikant mal
ochrancu v minulosti, no momentálne ho nemá.
Pravidelný tanec má v praxi šamanov dôležité miesto –
má dodať energiu ochrancom, tým ich udržať v spokojnosti a odradiť od
odchodu. Podľa M. Harnera ide duchom o to, aby sa mohli tešiť
z pohybu v tele, čo získavajú výmenou za svoju pomoc. Okrem tanca sú
aj iné spôsoby, ako im dodať energiu.
5. Cesta k obnove
síl
Pre uistenie sa, že máme silové zviera slúži cesta do
Dolného sveta, no dá sa to overiť aj inými technikami. Cestou do Dolného sveta
šamani privádzajú ochrancov aj pre iné osoby. Niekedy putuje do Dolného sveta
niekoľko šamanov spolu za účelom navrátenia sily pacientovi. Táto technika sa
nazýva spirituálne kanoe.
Nasledujú tri praktické návody. Prvý z nich hovorí
o získaní piesne sily určenej na prebúdzanie svojich duchov. Slúžiť na to
má opäť cesta do opustenej prírody – lesa alebo horského prostredia, pričom
hľadajúci drží cely deň pôst a sleduje trasu podľa intuície. Spev získanej
piesne má napomáhať aj prechodu do ŠSV. Čím dlhšie ju šaman používa, tým by
mala byť efektívnejšia.
Druhý návod hovorí o získavaní silového zvieraťa pre
inú osobu pomocou cesty do Dolného sveta. Vykonáva sa pochopiteľne vtedy, keď
osoba stratila silu vplyvom depresie alebo choroby.
„Intervence jedné
lidské bytosti (šamana) jménem druhého člověka (pacienta) často, jak se zdá,
vyvolává ve skrytém vesmíru sympatie a obvykle se dřívější ztracené silové
zvíře pacienta rozhodne vrátit zpět s šamanem, který právě podniká
šamanskou cestu.“
Šaman si v tomto prípade ľahne (alebo spadne) tak, aby
sa ramenom dotýkal pacienta. Na svojej ceste sa vyhýba pavúkom a hmyzu
s hryzadlami, rovnako aj hadom, plazom a rybám, ktorým vidieť zuby.
Silové zviera sa má objaviť najmenej štyrikrát, preto musí byť pozorný, aby ho
rozoznal. Silovým zvieraťom môže byť cicavec alebo vták, prípadne ryba alebo
plaz. V posledných dvoch prípadoch ale nesmie ceriť zuby. Môže sa objaviť
okrem živej podoby aj v podobe sochy a inak. Silovým zvieraťom nebýva
hmyz, ani domestifikované zvieratá. Toto zviera má šaman uchopiť jednou rukou,
ktorú si potom priloží k hrudi. V bežnej realite dá signál
bubeníkovi, aby zrýchlil tempo bubnovania a urýchlene sa vydá na spiatočnú
cestu. Po návrate tohto ducha fúka do pacientovej hrude a do vrcholu hlavy
(fontanely). Keď po splnení úlohy povie šaman svojmu pacientovi o identite
zvieraťa, niekedy to pacient už tuší. Často sa jedná o zviera, ktoré
zohralo dôležitú úlohu v jeho detstve, alebo pacient zbieral jeho
fotografie. Pacient by mal potom tancovať pre svoje získané silové zviera. V prípade
techniky spirituálneho kanoe – venuje sa jej posledný návod kapitoly - sa stáva, že viacerí jej členovia
videli počas cesty to isté zviera. Takáto pozitívna synchronicita je
ukazovateľom správneho používania šamanských techník.
6. Cvičenie sily
Kapitola Cvičenie sily je tvorená tipmi ku praxi.
Porada so silovým zvieraťom sa vykonáva cestou tunelom za
účelom prednesenia otázky svojmu ochrannému duchovi. Ten väčšinou odpovedá
neobvyklými pohybmi, alebo šamana prenesie do scenérie, ktorá je odpoveďou.
Preto je dobré pamätať si z nej detaily. Na začiatku praxe by malo ísť
o otázky, na ktoré sa dá odpovedať kladne alebo záporne.
Veľké sny sú opakujúce sa, alebo veľmi živé sny, ktoré sú
správami od ducha ochrancu. Niekedy sa v nich ochranca objaví. Malo by ísť
o priame posolstvo, preto by nemalo byť analyzované z pohľadu symbolov.
Ak bol sen o nehode, mal by sa nejakým spôsobom stvárniť. Má to vybiť jeho
škodlivý potenciál a tak zabrániť jeho realizácii, ktorá by bola
deštruktívna. Harner však radí stvárniť aj pozitívne sny, zrejme na ich lepšie
ukotvenie vo fyzickej realite.
Obnovenie
sily pacienta je možné aj na diaľku, ak je v obvyklej realite mimo dosahu
šamana. Ten silové zviera emocionálne a mentálne pošle pacientovi, ktorého
si vizualizuje ležiaceho v nemocnici. Potom privolá svoje silové zviera
a pošle časť jeho sily do pacientovho zvieraťa.
Cvičiť svoje intuitívne schopnosti je možné aj formou hry.
Severoamerickí Indiáni vytvorili hru, v ktorej sú rozdelení na dva tímy.
Snažia sa uhádnuť, kto ukrýva kosti v opačnom tíme a zabrániť
protivníkom (krikom alebo tancom) uhádnuť, kto ukrýva kosti vo vlastnom tíme. Motivujú
sa vysokými stávkami.
„Indiánští
doktoři mají velmi mocnou mysl, nemá smysl s nimi hrát... jen na tebe
pohlédnou a hned přečtou, kde je kost ukryta... nejedná se o pouhé
dohady, prostě to vědí, a ty je nemůžeš nijak ošálit.“
Niektorí šamani pripisujú mimoriadnu dôležitosť kryštálom
kremeňa a tak ich neustále nosia pri sebe. Považujú ich za najmocnejšie
predmety sily, hovoria o nich ako o duchoch pomáhajúcich pri veštení.
Získať takýto kremeň sa dá aj v špecializovaných obchodoch
s minerálmi, po čom ho autor radí nechať nabíjať na slnku v prírode
po dobu 8 dní.
7. Vytiahnutie
škodlivých vniknutí
Dva základné
prístupy v liečiteľskom šamanizme sú: obnova stratených síl
a odstránenie škodlivých entít, teda chorôb a infekcií. Úvod kapitoly
pojednáva o duchoch rastlín, teda „pomocníkoch“ a ich získavaní.
Rastliny v ŠSV vyzerajú ako hmyz (osi, včely, sršne), či pavúky
a hady. Zvyšná časť kapitoly sa venuje technikám vysávania chorôb
a bolesti. Technika sa začína vstupom šamana do Dolného sveta, kde
pravdepodobne narazí na nebezpečný hmyz, rybu alebo plaza zobrazujúceho
podstatu choroby pacienta. V takom prípade šaman pocíti hnus a odpor.
Vie, že má použiť vysávanie. Vykonáva ho len šaman, ktorý má dvoch pomocníkov
rovnakej podstaty, akej je choroba v ŠSV. Pokiaľ takýchto pomocníkov nemá,
pokúsi sa obísť nepriateľské zviera a prinesie pacientovi ducha ochrancu.
V bežnej realite privoláva svojich pomocníkov pomocou piesne sily. Snaží
sa pomocou „videnia cez telo“ či vycítením svojou dlaňou lokalizovať chorobu
v tele pacienta a opäť privolá duchov-pomocníkov na vysatie choroby. Celou
silou začne vysávať chorobu z daného miesta a túto energiu zakaždým vypľúva
do pripravenej misy. Uvedené sú aj príklady z takýchto operácií vysávania.
Na zachytenie škodlivých entít sa dajú použiť aj tabakové stužky rozložené
okolo pacienta sú počas vysávania. Slúžia ako pasca. Po dokončení vysávania ich
šaman zroluje do gule, vezme na opustené miesto a rozvesí po vetvách
stromu.
Inou
technikou, slúžiacou na vysatie bolesti je emocionálne stotožnenie sa
s pacientom. Šaman najprv zistí maximum informácií o chorobe či
bolesti pacienta, prebudí svojho ochrancu a vymení si s pacientom
oblečenie. Obaja tancujú, šaman opakuje pohyby po pacientovi. Svoje ruky
pritisne na pacienta a odoberá jeho bolesť, ktorú sám pociťuje. Odbehne
preč a bolesť odvrhuje čo najďalej k horizontu. Aj táto technika má skupinovú
variantu, ak chce bolesť sňať z pacienta viac spolupracovníkov.
Doslov obsahuje
myšlienky venované holistickému prístupu k liečeniu, kooperácii vedeckej
medicíny a šamanizmu, perspektíve šírenia šamanizmu.
Dodatok A pojednáva
o bubnoch a hrkálkach vhodných na šamanské účely, uvádza zdroj
informujúci o ich výrobe a konkrétne odporúčania. Vhodný je napríklad
jednohlavý bubon s priemerom 40 až 43 centimetrov, keďže dokáže vyvinúť
dostatočne hlasný zvuk a zároveň nie je ťažké s ním manipulovať.
Venuje sa aj použitiu audio nahrávok šamanských bubnov a informáciám o
workshopoch. Pre praktikov môže byť dôležitá nasledovná úprava techniky:
Osoba, ktorá práve prežíva šamanské putovanie nahlas opisuje
svet, ktorý vidí. Prehlbuje to zážitok cesty, oproti mĺkvemu cestovaniu. Kvôli
tomuto účelu používa nahrávku bubnov pustenú cez slúchadlá, inak by hlasné
bubny zabraňovali spoločníkom počuť celý opis. Zároveň si cestovateľ môže
priložiť k ústam mikrofón, ak chce opis cesty zaznamenať diktafónom.
Dodatok B je
popisom zložitej varianty hry so skrývaním kostí, podľa Indiánov Ploskolebcov.
Zhodnotenie knihy
Napriek tomu, že knihu považujem a dobrú a určite
sa k nej vrátim, vo svojej kritike uvediem niekoľko bodov poukazujúcich na
slabší výklad. Za prvé, nie je v nej nič, čo by definovalo Dolný
a Horný svet. Z knihy je zrejmé, že Dolný svet môže prežívať každý
inak a že obe tieto svety nemožno prirovnávať ku kresťanskému nebu a peklu.
O Hornom svete som sa nedozvedel prakticky nič.
Nedostatočne bolo spomenuté aj „stvárnenie snov“. Harner mal
zrejme na mysli niečo ako malé „divadlo“ zohrané podľa sna. O takomto
snovom divadle lepšie píše Robert Moss v knihe Vědomé snění, tiež v nej píše
o použití bubnovania na vrátenie sa do prežitého sna. Vykonáva sa
z dôvodu podrobného preskúmania sna a hľadania znamení či varovných
signálov. Otázkou pre mňa ostáva: do akých svetov sa ešte dá dostať pomocou
šamanského cestovania? Do útrob svojho tela, či dokonca fiktívnych
popkultúrnych svetov?
Taktiež chýba informácia, ako sa udržuje väčšie množstvo duchov bez pitia tabakovej vody alebo tancovania a či existuje šamanská tradícia, v rámci ktorej je korektné vytváranie duchov.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.