1. Prečo nikomu nezávidieť?
Z jednoduchého dôvodu: je to akési neobjektívne. Zatiaľ
čo máme svoje problémy a myslíme si, že iní sú na tom lepšie, môžu mať oni
ešte vážnejšie problémy, len o nich nevieme. Zakladateľ Krav Magy, Imi
Sde-Or (Lichtenfeld) popísal problém nasledovne:
„Každý by chtěl
být na místě toho druhého. Zatímco mladý, svalnatý gymnasta prováděl v cirkusové
aréně akrobatické kousky na visuté hrazdě, dole v hledišti seděl na
nejdražším sedadle s doutníkem v ústech a překrásnou dívkou
v objetí bohatý, tlustý obchodník. Boháč hleděl na mladíka
a v duchu si říkal: -Dal bych
všechno za to, kdybych byl jako tenhle mladej atlet, kterýmu nic na světě
neříká pane-. Mladík, který si z hrazdy obchodníka všiml, si pro sebe
mumlal: -Chtěl bych být na jeho místě,
bejt takovej „pracháč“, co má takové bohatství a takovou nádhernou dívku
a může si dovolit platit nejdražší sedadlo a v cirkuse sedět na
něm a čučet na nešťastného chudého mladého ubožáka, jako jsem já, a kterej
dává denně svůj život všanc pro pár centů-.“
Závisť nás napĺňa negatívnym pocitom, ktorý veľmi ľahko
vytvorí bludný kruh – a tie už svojím názvom hovoria, že sa v praxi ťažko
opúšťajú. Zisťujem však, že z tohto kruhu sa možno dá dobre dostať pomocou
vizualizácie svojich želaní. Škoda, že som tento cvik vynechával tak dlho.
2. Prečo priveľa
neradiť?
Z pozorovaní vidím, že dobre mienené rady si často
nenájdu cestu k pochopeniu tých, ktorým boli adresované. Čím to je? Je
hádam vnímanie mnohých jedincov tak oslabené ich presvedčením, že vedia, ako
problém (chcú) riešiť? Vyradili možnosti, ktoré sa im ponúkali, len preto, že v skutočnosti
len čakajú na potvrdenie svojho rozhodnutia? Taktiež som videl niekoľko
prípadov charakteristických tým, že osoba s problémom bola pasívnejšia pri
jeho riešení, ako osoby snažiace sa pomôcť. Tu sa pozastavme. Je zdravé byť ten
najpasívnejší pri riešení vlastného problému? Je normálne odtiahnuť za niekoho
viac práce na jeho vlastnom probléme, ako si odtiahne daný človek? Na základe
týchto otázok som dospel k záveru: Kto chce radu a zároveň, komu bude
rada užitočná, si ju vie sám vyžiadať. Tým prejavuje svoju aktivitu pri riešení
problému a je omnoho pravdepodobnejšie, že ho vyrieši. Dávať teda rady sám
od seba nebýva úspešné, už len preto, že ich zvykneme adresovať príliš pasívnym
jedincom neschopným riešiť problém. Z toho vyplýva, že to býva strata času,
ako aj energie – keďže lenivcom často nevadí, koľko energie sa kvôli nim
(nadarmo) premrhá. Problémom už len ostáva, či vieme, na ktoré osoby sa obrátiť
s prosbou o radu v danej oblasti, prípadne či iné osoby poznajú
naše skúmané oblasti.
3. Prečo zaslepene
nepreferovať žiadnu filozofiu?
Pretože jeden pohľad na vec býva len súčasťou celistvejšej pravdy.
Alebo obrátene: za „pravdu“ o danej veci môžeme považovať všetky pohľady,
ktoré vychádzali zo správnych predpokladov a dodržali správnu logiku.
Jedna múdrosť neodporuje druhej, iba mala iné východiská a tak má aj iné
argumenty pre preferovaný pohľad. Ak bola filozofia učená tak, aby ju učeň
slepo zastával, bola učená zle. V konečnom dôsledku musíme poznávať
a hľadať len na vlastnú päsť. Pre poznanie väčšieho celku je potom potrebné
poznať pohľady, ktoré sa najprv zdali protichodné. Uznávam, táto tretia
argumentácia asi nedala nič nové uvedomelým čitateľom a tým, ktorí sa
zvládli „prebiť“ mojím článkom proti náboženskému fanatizmu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.