Žijeme v dobe, v ktorej si rôzne indivíduá sú
schopné vybíjať svoju frustráciu strieľaním do davov nevinných ľudí. Hoci ide
o extrémne prípady, netreba si myslieť, že iba títo jedinci v sebe
mali netvora, akého ostatní neobsahujú. Problém netvora v ľudskom vnútri
je aktuálny vždy. Z tohto dôvodu sa vynasnažím vystavať článok, ktorý má
byť prerozprávanou mapou hraničných stavov vedomí, protiargumentov a taktiež
perspektív ľudí, ktorí musia čeliť potencionálnym ničiteľom. Nečakám, že môj
článok niekomu upokojí ničivé vášne, či zabráni zločinom z afektu. Zatiaľ
dúfam len v toľko, že sa mi podarí vystavať dobrý základný kameň, ktorý bude
mať nápomocnú hodnotu pri ďalšom, vyššom skúmaní celého problému – či už mnou,
alebo niekým iným. Za moralizovanie v článku sa ospravedlňujem, sám to
neobľubujem.
Ako som už načrtol, podhubím problému ktorému sa budem
venovať je nedocenenie, dlhodobá frustrácia, vylúčenie zo spoločnosti, či iné
sklamania v medziľudských vzťahoch prebúdzajúce stavy zlosti, až šialenstva
ako „primeranej reakcie na absurdné podmienky“. Postupovať budem od
krátkodobého pobúrenia po skutočne násilné situácie. Vychádzať budem
predovšetkým zo svojich odžitých emočných stavov, ktoré môžu a nemusia byť
univerzálne ľudskému plemenu. Nepoznám žiadnu odbornú literatúru o týchto
stavoch, čo je o dôvod viac, prečo sa snažiť prispieť k poznaniu.
Nebudem riešiť, či je existuje nejaký človek zlý už od
podstaty, alebo zlo u všetkých zapríčinila len nejaká forma nešťastia. Tiež je
na zamyslenie mimo rozsahu textu, či niekedy nevyprodukuje väčšie monštrum nie
nezaslúžený neúspech, ale nezaslúžený úspech...
1. Perspektíva ľadu
Najmiernejšou, no vážnou reakciou, ktorú viem popísať je
túžba zbaviť sa bremena citov. Človek v tomto stave verí, že ako bezcitnej
bytosti by sa mu žilo jednoducho, bezproblémovo. Utvrdzuje sa vo svojom názore
argumentom, že city nemá pre koho používať, pretože ostatní ľudia si ich
nezaslúžia. S týmto stavom sa pravdepodobne spája aj isté uzavretie, dištancovanie
sa od ľudí, ktorí sa stali zdrojom sklamania. Postráda však odpoveď na otázku,
na čo by mu bolo stať sa nezničiteľným, nepriepustným, no prázdnym brnením,
ktoré by už nemalo čo chrániť. Hoci snaha ochrániť sa a nedávať ďalšiu
príležitosť na uškodenie je prirodzená, o reálnom umŕtvení pocitov neviem
nič. Niečo také považujem len za vsugerované reakcie, alebo v tom horšom
prípade popieranie reality. Intenzívne nálady spojené s perspektívou ľadu zvyknú
pretrvávať po niekoľko dní, no nakoniec vždy pominú.
2. Perspektíva elitára
Pobúrený elitár má tiež sklony k dištancovaniu sa od konkrétnych
ľudí, môžu ho však postihnúť aj stavy zhnusenia z ľudí obecne. Oproti
prvej perspektíve je tu aj ďalší rozdiel: snaha prevýšiť svoje zdroje sklamania,
alebo väčšie množstvo ľudí a zanechať ich hlboko pod svojou novou úrovňou.
Akoby práca na sebe korunovaná úspechom mala ostatných ľudí a ich hodnoty
(ktoré elitár vidí ako falošné) ponížiť a zhodiť do prachu.
Elitár má pocit, že jediné čo má zmysel, je pracovať na sebe
a pre seba, pretože energia darovaná ľuďom sa nielenže nevráti, a nie je
ani ocenená, ale premrhaná. Kooperácia je nahradená konkurenciou. Jeho
myšlienky sa môžu točiť okolo toho, že vlastný vývoj a moc sú väčšími
hodnotami, než vzťahy a to prinajmenšom z jedného dôvodu: ľudia sa
nechávajú príliš často zaslepiť somármi v levej koži, ich úsudok je mylný.
Je tu teda prítomný aj aspekt kompenzácie a snahy venovať sa niečomu, čo
prináša výsledky v opozícii k medziľudským vzťahom, v ktorých sa
o pozitívnych výsledkoch nedá uvažovať.
Je však možné, že tento stav skryte presahuje aj do oblasti
vnímania vlastnej hodnoty a tak workoholická snaha o vzrast nie je
iba o ponížení pomyslených oponentov, ale aj o dokazovaní vlastnej
hodnoty a sily samému sebe. V rozpoložení elitára je vnímanie
koncentrované na to, čo by sa dalo nazvať závodom v zbrojení, nedbajúc na
to, že je to samoúčelné. Ak sa potom takto naladený jedinec delí
o informácie, je to len zo zištného dôvodu - kvôli prestíži, ktorú od toho
očakáva.
Možné je
uvažovať i o tom, že snaha o vzrast elitára je nevedome motivovaná
jeho presvedčením o tom, že s väčšou mocou by ho ako „výnimočného“
ľudia mali radšej. (Iné typy ľudí sa môžu snažiť o presný opak – o to
naviazať na seba niekoho cez ľútosť kvôli vlastnej slabosti, zlej situácii
a podobne. Záleží teda na osobnej predstave o tom, čo považujú za
hodné lásky.)
Plná sila tejto perspektívy tiež rýchlo pominie, no jej
zbytky deformujú vnímanie sveta. V jednom detaile musím dať perspektíve
elitára za pravdu: samotný vzrast som začal považovať sa výhradne individuálnu
činnosť. Je pravda, že skúsenosti v mnohých aktivitách sa naberajú v skupinových
cvičeniach. Pokiaľ však považujeme celý vzrast za vec skupiny a prisudzujeme
prístupu skupiny nejaký význam, hrozí že nám ostatní členovia znechutia celú
aktivitu. Okrem toho spoliehať sa na iných vo veciach vzrastu nefunguje,
pretože skúsenosti sú neprenositeľné. Vlastne nefunguje ani to spoliehať sa na
pomoc, kvôli ľudskej nezodpovednosti - to je tiež v pohľade elitára
pravdivé.
3. Perspektíva človeka na hrane (ČNH) - potencionálneho ničiteľa
Človekom na
hrane nazývam jedinca v takej kríze, že uvažuje nad amorálnym až škodlivým
správaním voči spoločnosti. Neskôr, keď budem písať o ničiteľoch budem mať
pochopiteľne na mysli jedincov, ktorí už túto nebezpečnú hranu prekročili
skutočnou agresiou.
ČNH viní za
svoj stav spoločnosť ešte viac, ako predošlý elitár (veď bez tohto obviňovania
by sa len sotva objavovala násilnosť, hoci zamýšľaná). Šťastie vníma nielen ako
niečo nedosiahnuteľné, ale až ako prelud, ktorý ho chce oklamať. Problémy
zastreli celý jeho pohľad na svet. Iné už nevníma, iba mizernú časť reality,
považujúc ju za realitu celú. Túto perspektívu vnímam ako niečo zložité, uzol zviazaný
z mnohých šnúrok. Aby som ju dokázal vysvetliť, potrebujem tieto šnúrky od
seba imaginárne oddeliť. Tým získame náhľad na zdroje nevraživosti.
3.1. aspekt pobúrenia
Človek na
hrane sa cíti byť olúpený o hodnoty, ktoré by znamenali jeho šťastie. Cíti
sa byť svetom zradený. Na deprimácii pridáva aj pocit že snaha, aj keď je
intenzívna, je zbytočná. Až si napokon pripadá hlúpo, keď sa objavia sklony znova
veriť v niečo pozitívne.
Taktiež je
pre neho veľmi urážlivé, ak vidí, že podľa predstáv spoločnosti mu patrí len
podradné miesto, respektíve to čo on považuje za podradné. Jednoducho: keď si
ľudia myslia, že si toho zaslúži málo, aj napriek množstvu vynaloženého úsilia.
Jeho vzbura môže byť potom pre spoločnosť o to väčším šokom, že sa búri
proti zaužívanej predstave.
Vo vážnejších
prípadoch to nie iba o podcenení zo strany spoločnosti, prítomné je až
odcudzenie od identity človeka. Jedinec v tejto pozícií sa predsa necíti byť
za človeka považovaný – akoby jeho právo na šťastie nikto z ľudí neuznával
a do tváre sa mu smial aj osud. Spytuje sa, či musí mať on sám vplyv
a dosah na šťastie druhých, aby nimi boli jeho práva brané vážne.
3.2. aspekt závisti
Pobúrenie je veľmi
efektívne zvyšované aj porovnávaním svojho stavu s inými členmi
spoločnosti. „Niekto má viac ako si
zaslúži, iný si viac zaslúži, ako má“ hovorí si ČNH. V tomto momente
nezáleží na tom, či ide o objektívne tvrdenie, pre neho je to úplne
autentický pohľad. Problém nastáva kvôli zlozvyku vidieť šťastie druhých ako
protiklad svojho šťastia. Pritom v realite nebýva šťastie iných týmto
protikladom takmer nikdy, skôr napomáha už len tým, že stabilizovaní ľudia
nevystrájajú hlúposti. Úspechy iných tiež môžu byť videné len ako pripomienka
svojich neúspechov a už to je nepríjemné.
Prvým stupňom
pobúrenia je pocit olúpenia všeobecne, druhým olúpenie niekým konkrétnym. Nad
nimi sa úžasnej výške vyníma tretí stupeň: olúpenie človekom, ktorý buď nedosahuje
vaše kvality, alebo je neužitočným či priam škodlivým pre spoločnosť, no žne
úspech vďaka pretvárke. ČNH je na tomto stupni vnútorne rozožieraný kontrastom
medzi svojou snahou/podstivosťou a pasivitou/klamstvami tých, ktorí
uspeli. Zažíva nesmierne poníženie.
Je dokonca
možné, že tento tretí stupeň pobúrenia cítia nábožensky motivovaní teroristi.
Kým seba vnímajú ako „pravoverných“, teda žijúcich podľa správnych hodnôt, ich
nepriatelia sú pre nich zosobnením zla. Toto „zosobnenie zla“ ktoré podľa nich
musí byť zničené sa im navyše vysmieva a prosperuje, čo je proti ich
predstavám o pravidlách fungovania sveta a teda to vyvoláva ešte viac
hnevu. A tak zo svojho pohľadu musia ničiť – nie len kvôli závisti či
pocitu nároku na planétu. Aj kvôli tomu, že chcú odstrániť dôkazy že svet
funguje inak, ako v ich chorých hlavách. Analogickú predstavu o svojej
nadradenosti v sebe môže niesť nejeden „kresťan“ mysliaci si, že kvôli
svojej viere má nárok na viac, ako napríklad ateisti.
3.3. aspekt morálky
ČNH zažíva
množstvo morálnych sporov. Prečo by sa mal riadiť morálkou, keď potom trpí a
iní uspeli práve vďaka jej porušovaniu, prípadne morálku po úspechu zahodili? Aké
ohľady by mal brať na tú spoločnosť, ktorá bola ľahostajná a vôbec nezasiahla
proti jeho emočnej apokalypse? Viaže sa vôbec akákoľvek zodpovednosť
a poctivosť k miesto vo svete, na ktoré patrí? Prečo má rešpektovať
spoločnosť, keď ona nerešpektuje jeho práva? Prečo by nemal klamať,
manipulovať, či používať násilie v ceste za svojimi cieľmi, alebo aspoň
ukázať spoločnosti celú jej pomýlenosť, aby sa sama sebe zhnusila? „Prečo?“ je
potom vážne tiesnivá otázka. Začína sa hra o to, koľko utrpenia jedinec
vydrží, kým sa zlomí – alebo presnejšie, kým sa nechá zlomiť.
Pri aspekte
pobúrenia som už spomenul frustráciu vyplývajúcu z neúspešnej snahy. ČNH
začína veriť, že sú to jeho zásady, ktoré mu v úspechu prekážajú – svet
okolo neho zablokoval všetky prijateľné riešenia akoby naschvál! Po neúspechoch
mu začína byť jedno, či svoj cieľ dosiahne čistým spôsobom. Impulzy od celého okolitého
sveta si vysvetľuje tak, že je považovaný za zlého, a začne sa za zlého
považovať sám. Môže túto identitu silne emočne prežiť a začať veriť, že je
to jeho miesto vo svete. Môže naschvál spoločnosti provokatívne a showmansky ukazovať,
aké je to padnúť. Môže sa stať ničiteľom a ničiť na základe nejakého kľúča: tých,
ktorí mu stoja v ceste, tých ktorí uspeli tam kde on nie, alebo tých čo mu
pripomínajú neúspech. Môže ubližovanie ľuďom vnímať len ako formu splnenia
toho, čo si „pýtali“. Alebo príde o pud sebazáchovy a v tomto
stave sa bude baviť vytváraním nebezpečenstiev a chaosu. (Pri tomto stave bez
pudu sebazáchovy sa ešte pozastavím: existuje aj jeho obrátená forma, kedy už
človek neprikladá dôležitosť svojej existencii, ale o to viac sa snaží ochrániť
iných, ak už neochránil seba.)
Vlastne už
pred svojím pádom ČNH odhaduje, že len kvôli prvému nemorálnemu jednaniu bude všetkými
zavrhnutý – kým nikto si nespomenie na všetko to čisté jednanie, ktoré tomu mohlo
predchádzať. Zlo je jeho zmenou stratégie. Samozrejme, môže nátlaku na
modifikáciu svojho konania odolať, aj keď vie že to asi bude ľutovať.
Udržanie
divokého zvieraťa na reťazi však vôbec nepovažujem za problém vôle. Podľa mňa
ide o problém odôvodnenia či motivácie, tie sa môžu stratiť. Ak vám ľudia
nevyhovejú, sú to len drobné nepríjemnosti o ktorých sa neoplatí hovoriť.
No ak sú ich rozhodnutia vždy len vo váš neprospech a nielen to – sú navyše
aj výsmechom logiky a spravodlivosti, urážkou vašich kvalít a zhadzovaním
hodnôt v ktoré veríte, nebudem sa diviť, ak prehovoria zbrane. Tiež musím
povedať, že udržanie zvieraťa na reťazi zo strachu pred následkami vypustenia
nemôžem považovať za osobné pozitívum. Akokoľvek je to bezpečné pre spoločnosť,
ktorá vďaka tomu nezažije žiadnu ujmu, ide predsa o nedobrovoľné zrastenie
so svojím strachom. To má za následok ďalšie tiché utrpenie ľudí, ktorí sa báli
vzbúriť. Takto zotrvávajú v stave, v ktorom im nikto nepomôže, ale
ani ich nikto nezničí ako vzbúrencov.
3.4. aspekt ohrozenia
ČNH doráňaný
svojimi neúspechmi môže cítiť ďalšiu možnosť zlyhania ako ohrozujúcu zdravý
rozum či život. Z toho dôvodu sa môže úplne vzdať svojej snahy, alebo
siahne po neetických prostriedkoch aj z toho dôvodu, aby sa vyhol ďalšiemu
utrpeniu a hrozbe vlastnej deštrukcie. Tie najextrémnejšie situácie
vyzerajú ako vyberanie si medzi svojím a cudzím utrpením bez akéhokoľvek
iného riešenia.
4. Protiargumenty voči ničiteľovi:
V ďalšej časti článku sa vynasnažím popísať
protiargumenty proti amorálnej/ničivej perspektíve. V žiadnom
z protiargumentov netvrdím, že by sa mal človek v kríze vzdať svojich
cieľov. Vždy hovorím len o zmene prístupu k svojej ceste.
I. protiargument: Správanie motivované viditeľným hnevom vytvára pocit ohrozenia u okolia. Niekedy je to aj pozitívum, keďže aspoň ostatní ľudia uhnú z cesty, no problém to nerieši, skôr to vytvára začarovaný kruh. ČNH napriek svojej túžbe nie je ocenený a tak sa správa neprijateľne, čo znova prechádza do neocenenia spoločnosťou. Pokračovať v rovnakom alebo ešte horšom správaní je nelogické. Ľudia okolo sa tak nepresvedčia že sa mýlili, je to potvrdzovanie ich negatívneho úsudku. Je potrebné urobiť opak: začať od seba a „nebyť príšerou ktorú vo vás vidia“. (Huh, to ste nečakali, že v článku ako je toto budem parafrázovať rozprávku Frozen, že?)
II. protiargument: V celom článku predpokladám, že je to pocit nedocenenia, vylúčenia zo spoločnosti, ktorý je prológom ničenia. Medzi skutočným a mysleným nedocenením je však rozdiel. Realitu vnímame neobjektívne, cez istý filter – nás teraz zaujíma schopnosť vnímať ocenenie. Pokiaľ je táto schopnosť znížená a danej osobnosti nie je žiadna miera pozornosti dostatočná, problém vyviera práve z tohto. Koľkokrát sme nevnímaví voči rodine, ktorá nám môže prejavovať lásku každý deň? Koľkokrát zabudneme pozornejšie vnímať ľudí o ktorých si myslíme, že ich máme natrvalo istých ako súčasť života? Možno práve vďaka každodennosti týchto zázrakov ich prestávame vnímať ako výnimočné. Potom je otázkou, ako modifikovať svoje vnímanie, aby nastalo opätovné potešenie a naplnenie z každodenných zázrakov.
Zodpovední ľudia nemrhajú zdrojmi, ktoré na nich boli doteraz
vynaložené. A sú tým úžasnejší, čím viac dokážu vyprodukovať z malých
prijatých investícií – ako rastlinky na pustine, prípadne ako huby premieňajúce
negatívne na pozitívne. (Z tohto pohľadu sú možno aj uhundraní ľudia vlastne
„veľmi milí“ v pomere k tomu, čo sa dostáva im.) Tiež sami oceňujú,
lebo vedia, že naplnenie iných môže znamenať ich záchranu práve pred premenou
na ničiteľa.
III. protiargument: Akcia vyvoláva reakciu. Čím viac ničiteľ ublíži ľuďom, tým ťažšie mu odpustia. Prípadne to povedie k eskalácii nenávisti a násilia, a okolie ho začne okolie loviť ako škodnú zver. V takej situácii už stráca možnosti výberu ako sa zachovať. Tiež platí, že aj „silní raz budú slabí“ a tak aj obávaný ničiteľ bude raz dostihnutý. Tým s odstaveným pudom sebazáchovy to však bude ľahostajné. Tiež je otázne, či ničiteľ sám nezistí, že ublížil aj niekomu koho mal rád, alebo či nepocíti ľútosť po vykonaní svojej skazy a vyliatí všetkých negatívnych pudov. Túto domnienku by mohli potvrdzovať útočníci, ktorí po masakre obrátili zbraň proti sebe.
IV. protiargument: Jeho veličenstvo, dokonalý ČNH to dozaista počuť nechce, ale okrem chýb „sprostej spoločnosti“ musí byť chyba aj niekde inde... v jeho neschopnosti presadiť sa. K neúspechu ho vedie jeho mapa reality, ktorá v danej oblasti musí byť dysfunkčná, alebo aspoň nekompatibilná s mapami reality (teda chápaním sveta) jeho okolia.
V. protiargument: Nie je ľahké zmieriť sa s minulosťou. Možno istú úroveň odosobnenia vidieť, ak si jedinec robí žarty z vlastnej problémovej oblasti. Dôvod prečo sa nepoddávať zlým skúsenostiam je ten, že človek by mal byť príčinou svojich zážitkov, nie ich dôsledkom. Teda inak povedané: formovať seba a svet, nie sa svetom nechať zdeformovať. Budúcnosť ešte môže byť zmenená, tak zanechajme hnev minulosti. Náročné obdobia treba prekonať s vedomím, že diamanty vznikajú pod tlakom. Ako by sme sa mohli posunúť niekam ďalej, ak by sme zničili všetko čo sme stavali doteraz?
VI. protiargument: Ničenie nie je riešením problému, je to zúfalé upozorňovanie na problém, forma volania o pomoc. Nie je to správanie podobné dieťaťu, ktoré ešte nechce ísť domov a tak nazlostene hodí formičku do piesku? Ubližujúci ľudia sú len obete obetí. Prečo teda opakovať ich zlyhanie a nedokázať svoju skutočnú moc ukončením tohto cyklu? Taktiež je potrebné nekumulovať v sebe napätie a zlosť, ale svoju nespokojnosť dať najavo hneď, pokým sa situácia ešte môže vyvinúť inak. Tak sa spoločnosť podľa toho bude môcť zariadiť a zabráni to výbuchu negativity u ČNH a jeho premene na ničiteľa.
VII. protiargument: Často sa hovorí o tom, že jedinec zaslúžiaci si rešpekt si ho nevynucuje. Väčšinou je to aj pravda, hoci vplyv okolia by som nevyškrtol úplne. Niektoré typy ničiteľov môžu inklinovať k zastrašovaniu, prípadne aj k následnej pretvárke láskavosti. Takto vyvolaný „rešpekt“ samozrejme nie je ozajstný, je to strach ľudí pred nebezpečenstvom. Túžba po kontrole nad všetkým, aj inými ľuďmi je zrejme prejavom nespracovaného strachu. Vyvinutejší charakter dokáže byť k nevyhovujúcemu správaniu iných ľahostajnejší, pretože je nezávislejší.
Podobne ako s rešpektom je to aj s dosahovaním
cieľov. Cesta „cez mŕtvoly“ pravdepodobne nevedie ku skutočným cieľom, ale
k ich napodobeninám. Z toho dôvodu jedinec pokúšajúci o ich
dosiahnutie nielen nemusí, ale priam nesmie prepadnúť zlu. V opačnom
prípade ho môže zastihnúť vlastné svedomie, alebo uvedomenie si, že ničil
zbytočne keďže v poblúznení mysle dosiahol len nepravé ciele.
VIII. protiargument: Sústreďme sa teraz na spomenutý tretí stupeň závisti. ČNH vadí, že ľudia vidia hodnotu v niekom inom, podľa jeho názoru podradnom alebo neužitočnom pre spoločnosť. Ten „podradný“ človek by mohol zas veľa nedostatkov vidieť na ňom, ide teda len o subjektívny pohľad. Práve to, že ČNH považuje daného jedinca za podradného a jeho úspech vidí ako svoju potopu a urážku, poodhaľuje pravdepodobne svoju skrytú aroganciu a presvedčenie o vlastnej nadradenosti.
Teraz však dajme tomu, že ČNH má pravdu. V takom
prípade daní ľudia svojou zlou voľbou dokázali, že nemajú dosť rozlišovacích
schopností a dobrý úsudok. Preto oni sami nie sú dosť dobrou spoločnosťou.
Ničenie nie je potrebné, stačí takúto spoločnosť ponechať jej osudu, opustiť
a vydať sa na cestu za hľadaním lepšej. Samozrejme, ČNH musí potom znášať
samotu, avšak teraz je to už kvôli snahe o niečo pozitívne. Prakticky to
nie je rozdiel oproti „samote medzi ľuďmi“, ktorí ho ajtak vnímajú len naoko. Možno
však zvoliť aj inú stratégiu: vyniesť na svetlo pravdu o danom jedincovi,
ktorý si spoločnosť získal pretvárkou.
Pridajme druhý uhol pohľadu: ČNH vyčíta iným nedostatok
úsudku. No ak jeho medziľudské vzťahy za nič nestáli, čo ak nezbadal že jeho
vlastný úsudok zlyhal a on sa teda snažil realizovať medzi pretvarujúcimi
sa parazitmi? Čo ak sám bol oklamaný falošnými ľuďmi? Aj táto možnosť hovorí
v prospech „zdvihnutia kotvy“ a odchodu.
Tretí uhol pohľadu: ČNH môže od spoločnosti vyžadovať
„dôkaz“ o tom, že je vnímaný inak ako stelesnenie zla. Akú hodnotu by však
mal vynútený dôkaz? Akú hodnotu má dôkaz od spoločnosti, ktorá je naozaj
pomýlená? Či už predpokladáme u spoločnosti nejakú pomýlenosť alebo nie,
jej názor nemá žiadnu výpovednú hodnotu o tom, kým jedinec skutočne je
a akú má cenu. Spomeňme si napríklad na historické osobnosti, ktoré boli
upálené iba kvôli tomu, že predbehli svoju dobu. Hodnota človeka je niekde
úplne mimo, za spoločenským ocenením alebo vlastným ocenením seba. Práve
v nezávislosti od dobrého správania druhých je jedna z foriem sily.
Práve pocit nedocenenia môže byť motiváciou k lepším výkonom a samota
môže byť zdrojom dostatočného času na rozvoj.
IX. protiargument: Jednou z možných ciest ako sa vyhnúť ničiteľstvu je návrat k stavu elitára s novou energiou a motiváciou, teda intenzívnejšie „sebectvo“. V reakcii na potrebu rovnováhy je to svojím spôsobom správne, hneď vysvetlím prečo. Prílišní dobráci môžu skĺznuť k chápaniu svojho dobrého správania ako preddavku k odmene. Ak tá neprichádza, rozzúri ich to. Dlho sa mi tomu nechcelo veriť, no podľa pozorovania sa zdá, že väčšina ľudí v skutočnosti radi využívajú iných bez akejkoľvek snahy odmeniť sa. Vyššie zmieneného elitára vlastne považujem za bývalého dobráka, ktorého sklamalo bezvýsledné investovanie do ľudí. Bez takýchto dobrákov, ktorí z vlastnej iniciatívy urobia prvý krok by spoločenské väzby ani neexistovali a preto sú veľmi dôležití.
Opačnou cestou je úplné vzdanie sa sebectva. Dobre je
popísané až fanaticky rozšíreným citátom: „Obyčejný
člověk se příliš zabývá tím, že chce mít rád lidi, nebo že chce, aby lidé měli
rádi jeho. Bojovník má prostě rád, tak to je. Má rád toho nebo to, co chce,
ksakru.“ (Don Juan Matus). Ako vidíme, ide o vzdanie sa ocenenia
zvonku, či stotožnenie odmeny s tým, čo už robíme. O platnosti tohto
výroku sa vás nepochybne budú snažiť presvedčiť mnohí. Ja som v tom dosť
na pochybách: iste, stavy v ktorých nepotrebujete ocenenie existujú, no
vnímam ich skôr ako dôsledok už vybudovanej psychickej odolnosti, nie ako jej
príčinu. Spomeňme si na schopnosť vnímať ocenenie, ktoré je filtrom pohľadu na
svet. Predpokladám, že analogickým filtrom je schopnosť vnímať svoju užitočnosť.
Cesta dávania bez očakávaní potom funguje výhradne iba ľuďom s vnímaním orientovaným
na svoj prínos. Žiaľ zatiaľ neviem rozlíšiť, kedy ide o pozitívne
naplnenie a kedy len o smiešne, neproduktívne tľapkanie samého seba
po pleci s tým, akí sme úžasní. Ľudia na tejto ceste sa cítia o to
príjemnejšie, že tak ako neobviňujú nikoho z okolia za neúspechy,
neobviňujú ani seba.
5. Perspektívy okolia:
Aby bol článok kompletný, zamerajme sa teraz na problematiku
prístupu k ľuďom s problémami či (potencionálnym) ničiteľom
z pohľadu tretej osoby. Kategórie postupov som rozdelil podľa stupňa
závažnosti problému jednotlivca, či problému ktorý jedinec predstavuje ako
bezpečnostné riziko.
5.1. predchádzanie týmto stavom
Ideálne riešenie problému je jeho predídením. V tomto
prípade to znamená férové správanie, odmeňovanie sa, nezneužívanie
a všímavosť. To znie jednoducho. Čo teda bráni v takejto realizácii? Jednou
z prekážok môže byť kopírovanie si názoru na jedinca od iných ľudí, spolu
s ich dezinterpretáciami. Mať názor postavený na minulosti človeka je tiež
problémom, pretože ani pre daného človeka, ani pre nás nie je dobré fungovať na
zastaralom modele (post-sudku). Tiež býva bizardné, ak spoločnosť také isté
vzorce chovania u niekoho ocení a inému ich vytkne. Tým sa dostávame
k vnímaniu s predsudkom o tom, kto je ten „dobrý“ a kto je
ten „zlý“, alebo s predsudkom o spoločenskom postavení jedinca.
Ak nemáme produkovať svojim správaním monštrá, ale ani
nezaslúžene úspešných podvodníkov, ktorým každá manipulácia prejde, mali by sme
s plnou zodpovednosťou pristupovať k voľbe toho, koho a prečo
oceňujeme. Všímať si reálnu mieru ich prínosu. Nie je to abstraktný problém
niekde mimo nás, pretože monštrum sa môže stať z kohokoľvek, aj
z našich blízkych. Ak niekomu spôsobíme ranu, nikdy nevieme či práve tá
nebude poslednou kvapkou, po ktorej sa človek trvalo zdeformuje. Čím sme my, ak
takú deformáciu spôsobíme, alebo ju dopustíme svojou ľahostajnosťou?
5.2. rýchla pomoc neagresívnemu človeku
Pokým jedinec ešte neprejavil napriek svojej deprimácii
žiadnu agresivitu, verím že najlepšou pomocou je usmerňovanie. Príčin je
viacero: pokiaľ mu len ukážeme, v čom je jeho model sveta dysfunkčný, že
ho vedie k nešťastiu, naučí sa sám pracovať na svojich cieľoch. Zvykne si
niesť zodpovednosť za svoj stav. Pokiaľ tak urobí, nestane sa z neho
parazit požadujúci stále viac, zvyknutý na to, že všetko dostane bez snahy - taká
forma „pomoci“ by mu skôr uškodila. Zároveň bude mať plné ruky konštruktívnej práce
a nebude mať čas a energiu na sebaľútosť a vymýšľanie škodlivých
plánov. Treba len pravidelne kontrolovať, aby mu fungovala cesta ktorou sme ho
usmernili. Znepokojení jedinci sa môžu upokojiť aspoň sčasti, keď im
pripomenieme, že ich právo na šťastie plne uznávame.
5.3. pomoc rizikovým ľuďom
Pri ľuďoch v kríze, o ktorých zámeroch si nie sme
istí nastupuje problém bezpečnosti. Samozrejme je to celé analogické voči utečeneckej
kríze, čo sa mi nepáči, keďže článok nemá byť ani v najmenšom o nej.
Všetci vieme, že neposkytnutie požadovanej pomoci (väčšinou niekým
odvážnym) má za následok ponechanie zúfalého človeka vo frustrácii. Môže to
však byť aj samotné neposkytnutie pomoci, ktoré vyvolá agresivitu u toho, kto
predtým (napriek svojej kríze) agresívny nebol. Vykašľať sa na pomoc niekomu
inému je tiež neetické. Toto sú argumenty pre jej poskytnutie. Neriešia však
tých vypočítavých jedincov, ktorí sa tvárili ako úbožiaci, no od začiatku mali
zlé úmysly. Otázkou je, či to chcete byť práve vy, kto sa spoľahne na morálku
neznámeho človeka. Ak pocítite nôž vo svojom chrbte, už bude neskoro byť
opatrný. Na to, že sa z vašej dobroty roztopí aj srdce násilníka a že
milé správanie odhovorí od skrytých zlých úmyslov by som sa tiež nespoliehal,
hoci možné to je. Pointou tejto fázy pomoci je teda vedieť preverovať ľudí a ostro
sledovať ako s pomocou nakladajú, následne podľa potreby meniť prístup.
Ponúknuť im primálo zdrojov môže viesť k ďalšiemu
nebezpečnému pobúreniu. Ponúknuť im primnoho naraz by bolo nebezpečné, ak by
mali zlé úmysly a tieto zdroje využili proti nám. Istý problém môže tiež
nastať, ak niekto chce pomôcť sám, pričom nikto sa nepripojí a teda
chýba zabezpečenie proti možnému útoku. „Je
nebezpečné dávať príklad, ktorý nikto nemôže nasledovať“ písal už Karel
May.
5.4. čo s tými, ktorí sa už stali agresívnymi?
Pri skutočnom ničiteľovi už nie je prvoradou otázkou ako mu
pomôcť, ale skôr ako ho zastaviť, zlikvidovať, prípadne či existuje niečo čo by
ho napravilo. Argumentom pre jeho zastavenie je samozrejme bezpečie
spoločnosti. V tomto kontexte sa zdá byť jednoznačné, že by mal byť
zlikvidovaný, aby svoje počínanie neopakoval, prípadne aby nespustil lavínu
ďalších útočníkov. Spomeňme si však na situácie, kedy sa zdá, že je na výber
len vlastné alebo cudzie utrpenie. Morálne odsúdenie či trest už také
jednoznačné nie sú, keď poodhaľujeme, že aj vinník je obeťou a žiadne
dobré rozhodnutie na výber nemal k dispozícií.
Iste, nájde sa množstvo takých, ktorí sú ochotní zabudnúť na
vlastnú bezpečnosť a tých vnímam ako otrokov svojich emócií
a utopistických predstáv. Nepredstavujú toleranciu, ale benevolenciu
a pomoc obrátenú na hlavu – vykoreňovanie seba, až obetovanie seba
a svojich záujmov kvôli niekomu inému, zabudnutie na vlastnú budúcnosť
kvôli prítomnosti iných. Niektorí z ich rád sa stavajú do pozície morálnej
polície, ktorá chce škatuľkovať a súdiť ostatných.
K ľuďom v kríze ešte podotknem to, na čo ma
správne upozornil Valdyr: je hlúpe nazdávať sa, že ak sa niekomu nedarí, tak je
to automaticky aj „dobrou dušou“. Ak sa takým jedincom pomôže a začne sa
im dariť, môžu sa z nich stať oveľa horšie špiny ako tí, ktorí boli pri
moci predtým.
6. Na záver
Ako sme videli (a to už len pri niektorých pod-témach!),
tieto situácie si vážne zaslúžia istú formu „mapy“, ktorá by popisovala rôzne
prechody medzi stavmi, na ktoré ľahko zabúdame. Nástroj na popis rôznych situácii či interakcií spúšťaných
pri rozličných podmienkach už máme a mohol by (s úpravami či dokonca bez
nich) vyhovovať aj pre modelovanie tu opísaných situácií. Jedná sa o modelovanie
v schémach BPMN, ktoré sa používajú na procesy v biznise. Na takto vystavaných schémach je možné
spustiť simuláciu, pri ktorej by snáď mohli byť použité štatistické údaje
z výskumu emócií bežných ľudí, ako aj odsúdených väzňov.
Uvediem ešte
3 zdroje pre ďalšie preštudovanie.
I. zdroj, video: Philip Zimbardo: The psychology of evil. Autor tejto prednášky realizoval preslávený väzenský experiment, ktorý sa vymkol kontrole a bol predčasne ukončený. Prílišná agresivity figurantov hrajúcich dozorcov vyplývala z ich nadradenej pozície, nie zo znevýhodnenia či vylúčenia. V samotnej prednáške Zimbardo predstavuje 3 zdroje zla: predispozície človeka, situáciu a systém (ktorý vytvára situácie). Tiež hovorí o slepom počúvaní autorít, ktoré ku zlu vedie a o hrdinstve vychádzajúceho zo vzopretia sa sociálnemu pohodliu.
II. zdroj, video: Everything We Think We Know About Addiction Is Wrong. V tomto krátkom videu sa vysvetľuje nový pohľad na drogovú závislosť. Analógia voči mnou popisovanému prepadaniu zlu je v tom, že podliehanie negatívnym návykom je spôsobené odtrhnutím od spoločnosti. Jej znovunájdenie má byť liekom.
III. zdroj, článok: Fakty namiesto mýtov. Kto skutočne zabíjal v Európe pri posledných útokoch? Vyberám tie najzaujímavejšie citáty priamo súvisiace s mojím textom:
„Dôvod reťazenia
násilia sa s najväčšou pravdepodobnosťou skrýva v takzvanom Wertherovom
syndróme. Prvý útočník inšpiroval druhého, ktorý sa nachádzal v porovnateľnom
psychickom rozpoložení.“
...
„Ak pri útokoch
skutočne významnú úlohu zohral dojem vydedenia zo spoločnosti, doplnený, zvýraznený
či spôsobený neeurópskym pôvodom, je dôvod na znepokojenie. Obzvlášť, keď
vzájomná inšpirácia jedného útoku druhým naznačuje, že nejde o izolovaný jav.
Pocit vydedenia totiž predstavuje živnú pôdu pre tretiu a poslednú
ingredienciu, z ktorých boli namiešané niektoré z nedávnych útokov – ideológie
Islamského štátu. Bez ohľadu na to, či útoky priamo motivuje alebo len pomáha
samovraždu zakryť.“
...
-„Máme oprávnený dôvod
obávať sa, že frekvencia útokov, vrátane ich variability, rozmanitosti a nepredvídateľných
dôsledkov bude narastať priamoúmerne s počtami ľudí, ktorí budú vylúčení,“
predpokladá napríklad Silvia Porubänová.-
Za niektoré myšlienky a zdrojové odkazy ďakujem Petre K.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.