Vydalo: nakladateľstvo IŽ (Ivo Železný), v roku 2000
Preložila: Alice Brabcová
Počet strán: 201, bez dodatkov a bibliografie len 165
strán
Kniha Posvátní spánek
je venovaná snovej inkubácii, teda technike, ktorej cieľom je vyvolať prorocké
sny, aby nám dali odpovede na položené otázky. Nakoľko sám autor bol stúpencom
kultu Wicca, snažil sa poukázať, že ide o tradície (predovšetkým) predkresťanských
kultúr všade vo svete. Ojedinele sa však aj v kresťanstve objavovali
učenci, ktorí obhajovali prorocké sny. Autor bol motivovaný vierou, že prorocké
sny pochádzajú od božstiev a že o tento spôsob kontaktu sa môžeme individuálne
pokúšať k vlastnému prospechu. Na niekoľkých úvodných stranách autor stručne
píše o modernom, skeptickom postoji ku snom, o osobnej symbolike snov
a rôznych druhoch snov. Okrem ponímania snov ako podvedomých signálov si
ich možno vysvetľovať aj ako prejavy telepatického kontaktu medzi osobami, či
spomienky duše na cesty v nehmotnej ríši. Podľa autora dostávame
najzrozumiteľnejšie sny od božstiev, ktoré uctievame. Sny však môžu zosielať aj
iné božstvá – potom je však ťažšie všimnúť si to, ak nepoznáme ich atribúty. Aby
som udal veci na správne mieru, musím vysvetliť, že snová inkubácia nie je iba
pre pohanov. Pre šamanistov môže byť ich cieľom kontakt s ich spojencom či
totemovým zvieraťom a pre individualistu/agnostika vlastné podvedomie, ak
sa príslušné rituály obmenia. V každom prípade tu však platí tá istá rada,
ako v iných dielach – ak už si vypýtame a získame radu, potom podľa
nej konajme. Inak nemá zmysel snovú inkubáciu robiť.
Ponímanie snov
v starých kultúrach
Antické
kultúry, ktoré Cunningham popisuje sú z nasledovných ríš: Egyptu,
Sumeru, Babylonu, Asýrie, Grécka a Ríma. Nechýba výklad historických
súvislostí, či príklady zvláštnych snov, ktoré sa nám od nich zachovali. Vo
všetkých týchto krajinách existovali špecializované chrámy, kam chodili ľudia
žiadať o prorocké sny a kde za týmto účelom prespávali. Tieto chrámy
boli zasvätené rôznym božstvám, ktorým ich uctievači nosili obete, vrátane zvieracích
obetí či úžitkových darov pre chrámy. Chrámy trvalo obývali kňazi, ktorí sa
zaoberali výkladom snov. Okrem kňazov mohli chrámy obývať aj ľudia iných
profesií – záhradníci, či holiči, keďže šlo o hojne navštevované centrá
a tak ich služby boli potrebné. O obľúbenosti týchto centier môžeme
napríklad uviesť, že gréckych chrámov zasvätených iba Asképiovi bolo 420.
Samozrejme, Asképios bol iba jedným z gréckych bohov, ktorý mal darovať
sny.
Pozrime sa v rýchlosti na to, čo mali jednotlivé kultúry spoločné a odlišné v chápaní snov.
V Grécku a Ríme sa objavovali skeptici, ktorí neverili, že sny pochádzajú od božstiev, alebo že majú veľký význam. Niektorí z týchto kritikov patrili medzi filozofov. Špecifické pre Rím bolo, že sa v ňom otvorene rozšírili kulty cudzích božstiev a tak po celej rímskej ríši stáli snové chrámy egyptskej bohyne Isis. Hovorilo sa, že behom spania darovala veriacim Isis nielen sny, ale aj uzdravenie a preto si získala takú popularitu.
Jedna zo zaujímavých zmienok z gréckeho prostredia je
o Artemidórovi a jeho príručke výkladu snov - Oneirocritica, ktorá ako prvá brala ohľad na
osobnosť sniaceho. Artemidóros predložil obrovský zoznam snových symbolov,
ktoré pôsobili ako snár, avšak mali sa inak vykladať pre rôznych ľudí,
napríklad podľa ich spoločenského postavenia či rodinného stavu. Predbehol tak
celé storočia, pretože jeho dielo sa tešilo najväčšej popularite až v 17.
a 18. storočí nášho letopočtu. Oneirocritica bola vytvorená okolo roku 140
nášho letopočtu a zároveň je jediným plne dochovaným starovekým
snárom.
V Sumere ľudia verili, že ich osobné, nižšie božstvá im
môžu sprostredkovať kontakt s vyššími božstvami. V Egypte mohli
božstvá zjavené v snoch požadovať nejaký nábožný skutok, pričom za jeho
vykonanie aspoň niekedy sľubovali odmenu. Keďže Egypťania mali radi slovné
hračky, aj ich výklad snov im mohol podliehať – slovo objavené vo sne sa
vyložilo ako podobne znejúce slovo. Sumeri správne rozlišovali zrozumiteľné sny
a sny symbolické. V starobabylonskej ríši mohli za veriaceho snívať
aj špecializovaní kňazi, prípadne jeho priatelia alebo členovia jeho rodiny.
Zdá sa, že pre staroveké kultúry bol spoločný prinajmenšom
jeden prvok: občasné vyloženie sna ako jeho opak. Najčastejšie sa videnie
vlastnej smrti vo sne vykladalo ako predzvesť dlhého života. Ako sa dozvedá
čitateľ neskôr, tento obrátený výklad poznali aj Havajci. Inou rozšírenou
praxou bola snaha odvracať nepriaznivé predpovede snov. Egypťania ju vykonávali
pomocou modlitby k božstvu, či snahou získať sen s radou ako sa
vyhnúť nešťastiu. Gréci sa zas snažili o symbolický rituál, modlitbu či
kúpeľ na symbol očistenia sa.
Autorove skúmanie sa neskončilo pri antických civilizáciách, a teda nám predkladá informácie aj o Havajcoch a Indiánoch.
Havajci považovali sny za spomienky na potulky duše po
tomto, ale aj iných svetoch. Havajská spoločnosť fungovala na mnohých tabu,
ktoré spôsobovali nespokojnosť žien. Havajci tiež verili v obcovanie
s duchmi ženského alebo mužského pohlavia, čo pripomína stredovekú vieru
v sukuby a inkubov. Veštenie pomocou snov vykonávali v liečebných
chrámoch, pripadne ho vykonával otec rodiny spánkom v izolovanej mužskej
jedálni. Podobne ako v antických kultúrach, aj Havajci dostávali
v snoch presné recepty na lieky. Zdrojom ich snov nemuseli byť len božstvá,
mohli to byť aj zosnulí predkovia, či hlasy bez vizuálnej podoby. Sny Havajcov
boli obvykle jasné a nepotrebovali výklad.
Rôzne indiánske kmene a rodiny mali vlastné chápania
snov, ktoré je ťažké zovšeobecňovať. Napríklad Navahovia nepovažovali sny za
predpovede, ale za samotné príčiny chorôb a tak sa rituálmi snažili odvrátiť
ich negatívny účinok. Iné kmene sny považovali za zdroje pozitívnych vlastností,
úspechu alebo poznania priamo predávaného od duchov. Zarážajúca zmienka je
o snoch Odžibvejov, ktorí v snoch videli udalosti ako z iných životov
a teda mohli na základe toho veriť v prevteľovanie. Irokézovia zas
pri výklade snov používali techniku podobnej technike voľných asociácií, ktorá
nemala ďaleko od modernej psychoanalýzy. Indiáni vo všeobecnosti sa snažili sny
privolávať po období pôstu, izolácie v divočine, či bylinkou uloženou
v blízkosti spiaceho. V snoch sa im boli predávané piesne
a mohli sa k nim prihovárať zvieratá. Privolávanie mocných snov mohlo
byť súčasťou rituálov dospievania. Týmto sa charakteristika snívania
v cudzích kultúrach končí.
5- stranové
pojednanie o snároch nám ukazuje,
že mnohé moderné snáre vychádzali z Artemidórovej práce, ku ktorej pridali
moderné symboly a odstránili zastarané symboly. Mnohé predpísané významy
snov sa stali obľúbenými kvôli pohodlnosti ľudí, ktorým sa nechcelo vo svojom
vnútri hľadať vlastné a spoľahlivejšie výklady. V ďalšej kratšej kapitole
nám zas autor predkladá zoznam božstiev
starovekých civilizácií, vrátane ich atribútov. Nachádzajú sa tu aj keltské
božstvá, avšak o germánskych sa nedozvie čitateľ vôbec nič.
Praktické návody
Skutočné jadro knihy sa začína kapitolou s poradovým číslom
11. V nej totiž Cunningham opisuje prípravy na posvätný spánok, čo znamená,
že sa dostávame k úvodným opatreniam ku praxi. Prvým odporučením je začínať
so sústredenou a jasnou mysľou, nie napríklad v stave opitosti. Načasovanie
svojho spánku môžeme riadiť podľa božstva, od ktorého žiadame odpoveď. Možno sa
prispôsobiť fáze mesiaca: dorastajúci mesiac na „svetlé“ témy alebo ubúdajúci
mesiac na „temné“ témy. Ženy počas menštruácie mávajú živšie, ale aj vášnivejšie
sny, čo môžu využiť vo svoj prospech pre snovú inkubáciu. Čo sa týka
tehotenstva, vyššie štádiá nebývajú už príliš vhodné ku snovej inkubácii kvôli
nepokoju organizmu ženy a tiež kvôli tomu, že ich sny sa sústreďujú len na
dieťa alebo tehotenstvo. Snová inkubácia môže byť používaná ako prostriedok
núdzovej rady kedykoľvek. Keďže sa podľa Cunninghama väčšina božských snov
objavuje v posledných hodinách spánku, je ideálne aby sme na nasledovný
deň po snívaní nemuseli vstávať skoro či byť vytrhnutí zo spánku budíkom. Ideálnou
stravou deň pred snívaním je len ľahké jedlo – teda dusená zelenina
a ryby. Na tom vidíme snáď aj paralelu s radami, ako dosiahnuť lucídne
sny alebo šamanské cestovanie: prejedanie sa či neskoré jedenie pred činnosťou
je tu neželané. V tomto kontexte je najlepšie sa vyhnúť sedatívam, práškom
na spanie a alkoholu. Alkohol minimálne 1 deň pred posvätným spánkom
odmietali aj zástupcovia antických kultúr. Podobne pristupovali ku sexuálnej
zdržanlivosti, kde bol 1 deň tiež tou najspodnejšou hranicou pred snovou
inkubáciou.
12-ta kapitola ukazuje zostavovanie samotného rituálu, ktorý
sa prevádza pred uľahnutím do postele. Text však obsahuje isté problémy poradia
úkonov, na ktoré upozorním. Prvým krokom je zostavenie otázky, na ktorú môžeme
dostať konkrétnu, jasnú odpoveď. Druhým krokom je osobná modlitba k božstvu,
respektíve považoval by som to len za prípravu modlitby. Slúži na oslovenie
božstva, a preto môže obsahovať meno, atribúty božstva, vzývanie na pomoc,
požiadanie o odpoveď na otázku, vzdanie chvály a poďakovanie. Modlitba
môže mať formu básne, pokiaľ tá neobmedzuje vhodnosť použitých slov. Sebaočista
-ktorá je uvedená ako tretí krok- pozostáva z kúpeľa, teda je podobná
očiste našich kultúrnych predchodcov. Ak sa tu Cunningham dopustil chyby
zaradením očisty až doprostred procesu, miesto jeho začiatku, potom určite
nebol jediným autorom. Za súčasť sebaočisty môžeme považovať aj pôst
a sexuálnu zdržanlivosť, a preto sa mi zdá správnejšie aspoň tieto
úlohy spomenúť osobitne ako prvé v procese. Po kúpeli môže nasledovať oblečenie
do špecifických šiat (ak nespíme nahí), alebo nasadenie ozdôb, ktoré súvisia s vybraným
božstvom. Za piaty krok je považované vztýčenie oltára, ktorý môže obsahovať
vyobrazenie božstva, obetnú misku, sviečky, či predmety ktoré majú pre nás
silný význam. Spálňa sa následne zľahka vyčistí kadidlom. Nasleduje obeť, teda
vloženie predmetu do obetnej misky za prenesenia vhodných slov a invokácia
božstva. Cunningham až teraz hovorí opätovne o modlitbe -a teda má
zrejme na mysli prednes modlitby, ktorá bola v druhom kroku iba pripravená.
Venujeme jej úctu, energiu a emócie. Ku spaniu sa ukladáme za použitia
čistého posteľnej bielizne. Je dobré znova žiadať o božský sen pred
zaspávaním. Môžeme tiež skúsiť spať v neobvyklej polohe so symbolickým
významom. Zdá sa, že Cunningham príliš nepoznal germánske pohanstvo, keďže tu
nepíše o možnosti telom zaujať „runové pozície“.
V kapitole o zaznamenávaní snov autor apeluje na čo najskorší zápis snov po prebudení. Ešte predtým, než vstaneme z postele si môžeme zrekapitulovať, o čom boli naše sny, aby sme ich ukotvili v pamäti. Zápis vyhotovený rýchlo po prebudení pre nás znamená viac detailov a menšie skreslenie informácií, kým odkladanie zápisu sa môže prejaviť tým, že na dej zo sna úplne zabudneme. Ideálne je viesť si jednoduchý snový denník, uložiť ho do blízkosti postele a zaznamenávať do neho sny po každej noci. Okrem diania, postáv, či dialógov treba zaznamenať aj svoje vnútorné dojmy zo sna a nezapisovať iba vybrané časti. V prípade, že si sny nepamätáme, možno zaúradovala cenzúra vedomej mysle. Môžeme analyzovať, čo je príčinou zabudnutia – napríklad či sa nebojíme pravdy, či o radu naozaj stojíme a považujeme sa za dosť zrelých na pokrok, alebo či sme nezačali pochybovať o kontaktovanom božstve. Zapamätanie snov možno zlepšovať tým, že im budeme venovať viac pozornosti – čítať si svoj snový denník, spomínať na sny, či hovoriť o nich s inými ľuďmi.
Výklad snov je vysvetlený v 14-tej kapitole. Vykladáme iba tie sny, pri ktorých veríme, že výklad je potrebný – to znamená, že predpokladáme v nich posolstvo ktoré je zašifrované v symboloch. Cunningham do tejto kategórie na výklad radí tri druhy snov: a) veštecké, ktorých zdrojom je podvedomie, b) prorocké, ktorých zdrojom sú božstvá a c) sny od božstiev, ktoré obsahujú posolstvo, ale nepredpovedajú nič o budúcnosti. Radí s výkladom sna začať ihneď po jeho zápise, teda ak sen patrí do zmienených kategórií. Následne si zostavíme zoznam symbolov zo sna, chronologicky podľa ich výskytu vo sne. Nemalo by chýbať dejisko, počasie, denná fáza, nebeské telesá, pohyb predmetov a podobné okolnosti. Tieto zaznamenané symboly potom vyhľadáme v osobnom snári a zvážime, či sú niektoré z asociácií ku symbolu relevantné. Ak áno, skúsime význam poskladať tak, aby asociácie ku symbolom vytvárali súvislý zmysel. Cunningham preferuje vykladanie svojich vlastných snov, keďže iným osobám môžeme rozumieť iba do menšej miery.
Ako však vytvoriť osobný snár? Zostavovať takýto zoznam
symbolov je ideálne v zápisníku, z ktorého môžeme vyberať strany
a meniť ich poradie. Kľúčové slovo (symbol) ktorý si vyberieme pridať,
opíšeme v asociáciách, ktoré ku symbolu máme (v bežnom, bdelom vedomí). Svoje
asociácie však necenzurujeme a aj negatívne asociácie napíšeme bez hanby.
Keďže hlavnou pointou snovej inkubácie je podľa autora
získavanie snov od božstiev, venuje 15-tu kapitolu rozlišovaniu, ktoré sny môžu
byť božského pôvodu a ich špecifickému výkladu. Za sny božského pôvodu
považuje také, v ktorých sa objavuje božstvo v klasickom stvárnení, alebo
atribúty božstva (medzi ktoré môžu patriť aj moderné technologické symboly),
prípadne sa objavia iné božstvá, ako tie, ktoré uctievame. Môžu k nám
priamo prehovoriť a povedať, čo nás čaká, alebo čo by sme mali urobiť.
Samozrejme medzi božské sny môžu patriť sny prežité pri snovej inkubácii
a tie, ktoré sa týkajú našej položenej otázky. Neznamená to ale, že by
všetky sny prežité v noci po rituály boli len božského pôvodu, rituál iba
zvyšuje pravdepodobnosť ich výskytu a tak sa nám môžu snívať aj bežné sny.
Vo výklade nám môže pomôcť „prevýchova“ vedomej mysle, ktorú oslovujeme, aby si
uvedomila, že sny sú dôležité a nemá ich cenzurovať. Ďalej sa snažíme
zistiť zafarbenie sna (či bol negatívny alebo pozitívny na základe pocitov
z neho), ktoré deje súviseli s poslom (božstvom), či nám posol podal
nejaký predmet, alebo nám niečo bolo dôrazne ukázané. Následne postupujeme
podobne, ako pri výklade snov z minulej kapitoly teda skúmaním asociácií.
Až na záver výkladu obsah sna porovnáme so svojou položenou otázkou, ku ktorej
hľadáme súvislosti. Niekedy nenájdeme žiadnu súvislosť medzi získaným snom
a našou otázkou. A napriek tomu môže byť posolstvo zo sna
dôležitejšie, ako to, čo sme chceli vedieť. V takomto prípade, alebo
v prípade, že si nie sme istí svojou interpretáciou sna môžeme otázku
opakovať znova, pred iným uľahnutím ku spánku.
Cunninham sa v závere knihy veľmi jemne zmieňuje o efekte nadviazania trvalého spojenia s božstvom, ktoré sa nasledovníkovi môže v snoch zjavovať vždy podľa potreby, aj keď nevykonával rituály. Dodatky knihy obsahujú: zoznam symbolov snových poslov, kratší zoznam snových božstiev, rady pre zdravý spánok, ukážky snových rituálov z takzvanej „ľudovej mágie“ a veľmi precízne spracované odkazy na zdroje.
Ja sa o sny zaujimam uz dlho a intenzivne pretoze sama mam živé sny, a obcas sa mi sniva niečo co sa skutocne stane či odpoveď na nejaku otazku. Je to skutocne fascinujuca tema. Obcas viem sen ovplyvnit hlavne ked si uvedomim že som v sne. Vdaka snu som vedela že som tehotna, svoje dieta videla a dokonca v obdobi ked som deti nemala a nechcela tak sa mi objavovali symboly... Okrem toho viem ked sa o mna chyta choroba či ma čaká cesta.
OdpovedaťOdstrániťŠkoda že je tento titul vypredany, ale mam kamarata v antikvariate.
Donedavna som myslela že si pamatat sny je normalne, zistila som že nie, asi som viac empatickejsia. Preto citam clanky a knihy. Možno by som dostala par odpovedí na svoje otázky.
Vďaka za tip.
Ahoj, ďakujem za komentár. Viem o iných ľuďoch, ktorí mali veštecké sny, ale okrem mňa to vždy boli ženy. A ďalej tam bol menší problém, že ony si svoje sny nezaznamenávali. Ja mám záznamy zo snov, pretože som sa snažil zapisovať si všetky zapamätané sny a tak sa pritrafilo, že niektoré zaznamenané sny sa potom splnili - môžeš ich vidieť v kategórii Sny, kde sú nejaké záznamy zo starších rokov.
Odstrániť