Počet strán: 207
Vydala: Euromedia Group k. s., Praha
Pokiaľ hľadáte ľahké čítanie zhruba na dva voľné dni, ktoré
vám zrekapituluje mnohé základné myšlienky nachádzajúce sa v iných
knihách, potom je táto kniha rakúskej autorky práve pre vás. Celou knihou vás
sprevádza dojem, že autorka rôznymi spôsobmi ukazuje, čo je to magické vnímanie
sveta a ako sa prelína s bežnou realitou, keď si to ani
neuvedomujeme. Akoby až predpokladala, že jej kniha sa dostane do rúk
predovšetkým začiatočníkom a nemyslela, že to tak nemusí byť. Práve kvôli
tomuto bude aj môj výťah z knihy stručnejší. Hoci je obálka vcelku
vydarená, zvláštny názov knihy stále pôsobí rušivo. Čo možno skritizovať, je
prílišná inšpirácia informáciami, ktoré ponúkol S. K. King v knihe Mestský
šaman, na ktorého autorka sama odkazuje v sekcii doporučenej literatúry.
Ja som behom čítania tieto zhody rátal a bolo ich minimálne 9. V čase
písania tejto recenzie je kvalitnejší Mestský šaman vypredaný, rovnako aj tento
titul, ktorý sa však častejšie dá zohnať v antikvariátoch ako zlomková
náhrada.
22 bežných kapitol, ktoré kniha obsahuje, majú priemerne 9
strán. Na začiatku každej kapitoly je krátke vysvetlenie nejakého symbolu.
Veľmi v krátkosti si zhrňme, čo možno čakať od jednotlivých kapitol:
1.kapitola sa snaží objasniť pojem mágie. Kritizuje sa tu
zabehaný pohľad na svet, podľa ktorého nemáme žiadnu zodpovednosť a ani
moc, ktorú pripisujeme iným. Autorka sa tu zmieňuje o niekdajšej jednote
spirituality a poznania prírody, ktoré sa oddelili neskôr rozvojom vedy.
Kvantová fyzika je tu spomenutá ako znovuzjednotiteľ týchto disciplín.
2. kapitola je venovaná analogickému mysleniu.
3. kapitola je opäť venovaná magickému mysleniu. Nachádza sa
tu myšlienka, že jednotlivé panteóny sú vlastne aspektmi jedného božstva,
podobne ako je tomu u svätých s rôznymi kompetenciami v kresťanstve.
Aj toto je dosť neoriginálna myšlienka, podobne, ako všade ospevovaná kvantová
fyzika z prvej kapitoly.
4. kapitola podáva pomerne vyspelý autorkin názor na útočné
praktiky. Pred návratom škodlivého účinku ani tak nestraší, skôr píše
o okamžitom efekte, ktorý už len uvažovanie o násilí vytvára. Je ním
uzatváranie svojej energie a vytváranie napätia. To je vlastne aj
v zhode s havajským šamanským učením o tele „ku“, ktoré patrične reaguje na myšlienky.
5. kapitola mala byť venovaná rôznym bytostiam, avšak
nakoniec sa o nich nedozvedáme nič... miesto toho čo-to o kritike
náboženských dogmatikov.
6. kapitola popisuje silu myšlienok, no táto téma súvisí aj
s ostatnými témami v knihe, prelína sa s nimi.
7. kapitola popisuje vizualizáciu, rôzne formy vnútorných
zmyslov, z ktorých má každý človek vlohy pre iný, ale žiaden zmysel nie je
nadradený.
8. kapitola je tématicky zameraná na rituály, je však
v zhode s inými knihami, no povedal by som, že povrchnejšia.
9. kapitola vysvetľuje divináciu a to opäť tak, že ide
len o čítanie momentálnych možností, ktoré sú nastavením psychiky
ovplyvniteľné. Autorka trefne opisuje neochotu ľudí vyveštenú radu prijať (čo
divinácii berie zmysel), alebo veštiť znova dovtedy, aby si tak potvrdzovali
rozhodnutie, ktoré si už racionálne zvolili.
10. kapitola pojednáva o ochrane a ochranných
štítoch, pričom sú tu zaujímavé príhody autorky a jej známostí
s magickými technikami zapečatenia dverí, pri ktorých sa zdalo, že dobre
fungovali.
11. kapitola hovorí o energetickom čistení predmetov,
ktoré niekto energeticky zaťažil. Základnou technikou je to čistenie pod
tečúcou vodou, prípadne s pridaním vizualizácie, čo okrem predmetov možno
použiť aj na seba pri sprchovaní. Priestory zas možno vyčisťovať vydymením
kadidlom.
Strana 93: „Obzvlášť choulostivé je zacházení
s kultovními předměty, nezávisle na jejich stáří. Určitě jste už
v okruhu svých známých slyšeli o podivných událostech
v souvislosti třeba s africkou dřevořezbou, nebo jste pocítili lehkou
nevolnost v místnosti plné starožitností. Tyto předměty mají svou
historii, kterou nejspíš neznáte, a jsou prostoupeny cizími energiemi, jež
vám mohou být nepříjemné. Může to zajít tak daleko, že se pořádně nevyspíte
nebo jste, ani nevíte proč, podráždění a vyvoláváte konflikty.
U posvátných i neposvátných předmětů z cizích kultur k tomu
ještě často přistupuje skutečnost, že se k nám dostaly po více než
křivolakých cestách. Byly ukradeny a znesvěceny. Jejich sám o sobě
velký energetický potenciál, nashromážděný léty uctívaní, tak může být
negativně přepólován. A to je důvod, proč byste si měli pořádně rozmyslet,
jestli si takový předmět opravdu chcete vzít do svého domova.“
12. kapitola je o nabíjaní predmetov, teda fáze, aká by
mala nasledovať po spomenutom čistení. Uvedené metódy sú umiestnenie predmetu
na slnku, do pyramíd, kruhu, ale tiež chvála seba, svojho tela a okolia.
13. kapitola je venovaná pomoci a liečeniu. Tu skutočne
uznávam, že úvod kapitoly je napísaný dobre, šlo o jednu z najlepších
častí knihy. Zmienené pravidlá liečenia sú nasledovné: a) Kto potrebuje pomoc,
musí o ňu požiadať. Kto to neurobí, si problém buď nepriznáva, alebo je problém
pre tú osobu len zdanlivý, kým nám sa zdá reálny. Dôležité je, že osoba žiada
o pomoc toho, komu dôveruje a nanucovať sa jej preto nie je vhodné.
b) Kto potrebuje pomoc, preberá za seba zodpovednosť, že bude na riešení
pracovať a prijme problém ako lekciu. c) Človek, ktorý je o pomoc
požiadaný, sa má právo rozhodnúť, či bude pomáhať tu a teraz. Tiež by sa
mal vyhnúť pomoci z manipulatívnych pohnútok. Zvyšok kapitoly je
o biorytme dňa a roka.
14. kapitola predstavuje rôzne formy stresu – fyzický stres,
teda rany, emocionálny stres, teda hnev alebo strach, a nakoniec mentálny
stres (následok kritiky) a spirituálny stres (následok odtrhávania sa od
reality).
15. kapitola poukazuje na problém kritiky podobne ako to
robil S. K. King: ide o správanie, ktoré znižuje energiu a preto by
záver kritiky mal byť pozitívny, pre jej vykompenzovanie. Nerobíme to len pre
druhých, ale aj kvôli sebe, keďže kritik sa sám nezvykne cítiť dobre. Autorka
tiež navrhovala sa vždy po kritike zamýšľať aj na riešeniami nedostatkov
a teda neostávať len pri kritike, ale presunúť sa pozornosťou aj
ku ceste k lepšiemu.
16. kapitola sa venuje toľko omieľaným témam priania si
niečoho, či „kozmických objednávok“. Pojednané o nej je približne
v zhode s knihami P. Franckha. Ako dobrým nápadom sa zdá snažiť sa
o otvorenosť svojej mysle a vytvorenie si kartičiek, ktorými by sme
si pripomínali svoju inšpiráciu pre cieľ, v ktorého vyplnenie veríme.
17. kapitola je o vzťahoch. Autorka celkom klasicky
varuje pred snahami o manipulatívne priania. Ďalšou „klasikou“ je rada
všímať si vo vzťahoch to pozitívne na ľuďoch, aby sme časom neotrávili vzťah
kritikou.
18. kapitola je nazvaná Měníme minulost a teda je o očistách svojich spomienok,
napríklad pomocou symbolického spálenia predmetu predstavujúceho spomienku
alebo prečistenia spomienky vizualizáciou. Práve tu by čitateľ
s presvedčením očakával techniky prevzaté z Mestského šamana, ale
prekvapivo tu neboli.
19. kapitola radí zmeniť svoje perspektívy a očakávania
tak, aby boli v zhode s našimi skutočnými snami, ktoré vôbec nemusia
byť skromné. Mali by sme sa nebáť nielen neúspechu, ale aj úspechu
a zmien, ktoré prinesie.
20. kapitola opisuje rôzne vnímania šťastia a tiež
v rámci „zdravého sedliackeho rozumu“ ukazuje ako používať motiváciu,
plány a metódy ku dosiahnutiu šťastia.
21. kapitola rozpráva o užitočnej snahe príliš
neposudzovať svet okolo a o bezpečných formách ventilovania negatívnych
emócií tak, aby nebolo nikomu ublížené.
22. kapitola obsahuje tipy a triky na rôzne drobné
cvičenia. Ako čitateľ už možno tuší, v tejto knihe sa nenachádzajú žiadne
postupy na použitie tranzov, žiadna zmienka o šamanských cestách, ani nič
podobného. Skrátka všetky cviky sú tu každodenné, vizualizačné,
minimalistické.
Ako jedno z najzaujímavejších tvrdení mi pripadalo
poňatie aury na stranách 41-42: „Mezitím se aura ostatně stala předmětem
vědeckého výzkumu, přestože vědci, kteří ji studovali, by se sotva označili za
ezoteriky. Německého biochemika Karla Poppa zaujala skutečnost, že se impulzy
v živých bytostech šíří rychleji, než by to měly umožňovat chemické
reakce, například pomocí neurotransmiterů. Protože nejrychlejší přenos zpráv,
jaký známe, je možný světlem, pokoušel se prokázat právě světlo. A byl úspěšný,
nejen pokud jde o další šíření impulzů. Ukázalo se, že při dělení buněk se
kromě jiného uvolňují částice světla, takzvané biofotony. Ty jsou součástí
energetického pole, aury, která obklopuje každou živou bytost. Zesílíme-li ji
čtyřmilionkrát, dá se ukázat na monitoru. Přitom se ukazuje, že vajíčko šťastné
slepice kuřete září dvakrát silněji než vajíčko z umělé líhně. A „světlo života“,
jak to profesor Popp nazývá, vyzařují také homeopatické léky, jež chemicky
obsahují už jen nosnou substanci.“
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.