Preložila: Tereza Fojtíková
Počet strán: 140
V stručnej
knihe, ktorú bez problémov prečítate za jeden deň, autor opisuje výsledky
svojho bádania o psychickom či energetickom vampyrizme. Keďže sa jedná
o ruského autora, bol som zvedavý v akej mentalite sa kniha ponesie.
Nebol som síce sklamaný nejakou formou prílišnej premrštenosti, avšak jeden môj
predsudok sa autorovi podarilo splniť – aj keď skúma okultné záležitosti,
ponecháva si svoju pravoslávnu vieru a pobožnosť. Pozrime sa teda na informácie,
ktoré nám ponúkol. Moje spracovanie tejto knihy je vcelku podrobné.
Na úvod treba
povedať, že Astrogor skúmal len nevedomé formy vampirizmu. Práve preto
k odsávačom energie vždy pristupoval ako ku chronicky chorým osobám,
čitateľov nabádal na to, aby im odpustili a neodsudzovali ich. Stretnutie
s vampírmi považuje za lekciu trpezlivosti, pokoja a súcitu. Snáď
najzákladnejšou informáciou, od ktorej sa autorove skúmanie odvíjalo, je rozlišovanie
temperamentu psychických upírov. Bývajú dvojakého charakteru, ktorý by
odpovedal extrovertom alebo introvertom. Sú to slneční vampíry, ktorí sa
vyžívajú v zastrašovaní ostatných ľudí a svojou otvorenou
agresivitou, nátlakom a sadizmom berú mnoho energie naraz, pokojne aj od
viacerých osôb. Vraj je možné liečiť ich pijavicami, akupunktúrou
a bodovou masážou. Mesační vampíry, ktorý by spadali pod introvertov,
vyťahujú energiu nenápadne po malých dávkach vždy z rovnakej osoby. Snažia
sa pôsobiť skromne a odpúšťajúco, tvária sa, že potrebujú radu a súcit, no
ich cieľom je vyplavovať zo seba sťažnosti na poslucháča. Bývajú hrubí len ku
svojim najbližším, v prostredí kde za svoju hrubosť nebudú potrestaní.
Liečiť ich má hypnóza, sugescia a modlitba.
Za obvyklý
čas zrodu vampirizmu považuje Astrogor školský vek dieťaťa. Rozhorčení rodičia
karhajúci svoje dieťa sú vraj jeho vampírmi, tak si dieťa zvyká na odpadovú
energiu urážok a ponižovania, ktorú potom vypúšťa a vyhľadáva,
prípadne vybíja na domácich zvieratách alebo spolužiakoch. Dieťa sa samé stáva
vampírom. V pracovnom kolektíve býva vampírom často nadriadený buzerujúci
svojich podriadených, ktorý nemá rád svoju prácu a nemá ani skutočný
rešpekt kolegov. Mesační vampíry v práci môžu mať inú stratégiu:
predstierajú, že niečo nepočujú, čím musíme kričať, alebo sa tvária, že
nerozumejú, až s opakovaním informácie vybuchneme. Práve vyprovokovanie ku
hnevu je v celej knihe opakované ako najčastejšou stratégiou vampírov. Večne
sa sťažujúci mesačný upír môže podľa autora používať na svoju stratégiu
pravidelné telefonické volanie.
Ďalšími
charakteristikami energetických upírov má byť, že majú pokrivený pohľad na
svet, cítia nárok a závisť, nedokážu si všímať nič pozitívne a mať radosť
zo života. Majú radi iba seba. Keďže je takýchto ľudí hojne, ide
o celospoločenský problém. Autor nabáda čitateľov, aby pestovali vo
svojich životoch lásku, múdrosť a radosť a pokiaľ žijú
s vampírmi, majú možnosť snažiť sa zmeniť ich pohľad na svet. Rastlinám sa
v domoch a poliach upírov nedarí. Keďže títo ľudia šíria negatívnu
energiu, nazýva ich Astrogor „biopatogénnymi ľuďmi“. Dokonca komáre
a ploštice vraj sajú krv najčastejšie z negatívnych ľudí. (Takže
chupakabra saje krv z negatívnych kôz? :-) )
V partnerstve
sa vampír prejavuje žiarlivosťou, požadovaním dôkazov vernosti , udržiavaním
partnera v napätí, frustrácii a veľmi častými výčitkami. Častý je aj
vampirizmus v rodine prevádzkovaný cez výčitky. Charakteristické je aj
určovanie podmienok domácnosti, obviňovanie iných za svoje nešťastia, večná
nespokojnosť, prudké reakcie na cudzie názory, despotizmus a umelé
hľadanie oponenta. Odchádzame od takých ľudí s bolesťou hlavy, slabosťou
a pocitom premrhaného času. Slneční vampíry vysávajú celú rodinu, mesační
len toho najslabšieho člena. Pokiaľ sa nám podarí nenahnevať a reagovať
s úsmevom, či súhlasiť s výčitkami, vampír nedostane čo potrebuje,
vynaloží energiu naprázdno a bude mu horšie, až sa nás môže začať strániť
a hľadať iné zdroje. Astrogor viackrát uviedol aj z cudzích príbehov,
že po neúspešnom útoku vampír stratil vedomie. Tiež uvádza, že vampír, ktorý je
izolovaný a teda sa nemôže dobíjať energiou iných, môže spáchať
samovraždu. Pokiaľ sa im podarí z nás vysať energiu, zvyknú sa tváriť víťazne
a blažene. V roli vampírov sa ocitajú aj svokry vo vzťahu ku
partnerom svojich detí. Inokedy sú to rodičia, ktorí sa snažia urobiť na sebe
dospelých potomkov finančne závislých. Strana 57: „Mnozí lidé se netrápí nedostatkem sil a citů, ale jejich přebytkem.
Pokud u takových lidí neexistují tvůrčí záměry, kde by bylo možné nasměrovat
tyto všeobecně prospěšné energie s dobrým úmyslem, tak jimi pak začínají
dusit blízkého člověka.“
Vampírmi
v roli susedov môžu byť ľudia, ktorí si vyžadujú navštevovať vás často
a zverovať sa so svojimi problémami, alebo púšťajú nahlas televíziu či
hudbu a inak vyrušujú. Jedna osoba sa vraj môže prejavovať k jednej
obeti ako slnečný vampír a k inej ako mesačný.
Niektoré
detaily v knihe vyznievajú protirečivo. Podľa autora vampíry nič nevracajú,
nie sú ochotní ľudí pozvať ku sebe a pohostiť. Avšak ďalej tvrdí, že sme
v morálnej pasci, ak si nás naklonili drobnými darmi a službami. Obe
vzorce –manipulácia vynaloženou energiou, aj pasívne vozenie sa na cudzej
snahe- sú rovnako vampirické a v bežnom živote zastupujú dve strany
jedného konfliktu, a teda je ťažké ich rozsúdiť. Tiež sa mi najprv zdalo
protirečivé, že vampír sa nestáva obeťou, ale že mesačný vampír môže byť
súčasne obeťou, darcom energie pre slnečného upíra. Po lepšom prečítaní som
uznal, že autor mal na mysli len chronologické poradie procesu: z obete sa
stáva upír, nie obeť z upíra. Myslím si však, že pri podrobnom skúmaní by
sa v knihe dali nájsť logické rozpory.
Ako som už
spomenul, autor považuje vampirizmus za prenositeľnú chorobu, do ktorej upadajú
duševne prázdni a vyprahnutí ľudia, a tak sa snaží ukázať aj liečbu.
Radí po prežitom útoku či na pracovisku piť teplý čaj, ktorý má obnovovať
duševné sily a dodávať výkonnosť v práci. (Jeden z pisateľov mu oponoval
a odporúčal len zohriatu vodu.) Pomáhať má aj vyhýbanie sa vampírom
a nemyslieť na nich, aby sa tým neudržiavalo spojenie. Ďalej tvrdí, že nie
je prospešné chodiť za čarodejmi a senzibilmi, pretože oni dobíjajú ľudí
tiež iba odpadovými energiami. Či sa v tomto tvrdení neprejavilo autorove
náboženstvo je už ďalšia vec. Okrem spomenutého pozitívneho účinku pijavíc
odporúča pre vampírov nájsť si konštruktívnu činnosť, ktorá by ich nabíjala
radosťou. Robiť naplňujúcu činnosť a starať sa o svoje duchovno. Je
spomenutý príklad muža, ktorého k lepšiemu zmenilo pravidelné behanie
a tak to vyznieva, že by malo ísť o činnosť podporujúcu vitálne sily.
Ako pozitívny návyk uvádza autor sprchu po práci, prípadne striedanie teplej
a studenej vody počas sprchy, čo má odplavovať z biopoľa chuchvalce
negatívnych energií. Jedna kapitola v knihe slúži autorovi na prihovorenie
sa (potencionálnym) vampírom, a teda nás učí pozornosti ku svojim vlastným
vzorcom chovania.
V predposlednej
kapitole nachádzame tvrdenie, že podľa vedeckého výskumu už vieme na tekutých kryštáloch
krvi určiť, či je majiteľ zdravý, alebo trpí príznakmi slnečného alebo
mesačného vampirizmu, prípadne je darcom energie. Konkrétne autor zmieňuje
„morfologickú analýzu tekutých kryštálov krvi za pomoci polarizovanej
interferenčnej mikroskopie“ a „živé tekuté kryštály krvi“. Neviem teda, či je
tu myslená kryštalizácia hemoglobínu, alebo niečo iné, keďže o kryštáloch
krvi neviem nič, nech sa snažím ako chcem. Nepríjemnou správou je, že darca
energie žije kratšie, ako vampír.
Medzi
najzvláštnejšie tvrdenia autora patrilo, že vampíry sa potrebujú dobíjať
energiou každodenne, len to každý robí v iný denný čas. Alebo ďalšie
tvrdenie, že nezáleží na geografickej vzdialenosti od obete (preto im má stačiť
aj telefonovanie). Bol spomenutý prípad človeka, ktorý hneval svojich priateľov
nevhodnými vtipmi v čase, kedy držal pôst – zjavne sa nevedome adaptoval
na vynahradzovanie nedostatku energie.
Niektoré z odpovedí, ktoré autor obdržal tu aj
zverejnil a odpovedal na otázky z listov. Zaujímavá bola odpoveď
popisujúca, že dvaja vampíry v spoločnosti sa jeden druhému snažia vyhnúť,
alebo proti sebe štvú členov kolektívu, aby sa kolektív rozpadal. Môžu však aj
spriadať intrigy jeden proti druhému kvôli sfére svojho vplyvu. V odpovedi
na otázku je spomenutý fakt, že náchylnejší na vampirizovanie iných sú starší
a chorľavejší ľudia. Bolo to vidieť už aj skôr v knihe, ale nebolo na
to explicitne upozornené. Zaujímavá bola domnienka z korešpondencie, že
narkóza u darcu energie spôsobí pretrhnutie energetického spojenia
s vampírom, ktorý začne chradnúť. Bol som nespokojný s tým, že
v knihe nie je vysvetlené, prečo pisatelia listov oslovovali autora rôzne
– či používal pseudonymy, alebo je to spôsobené niečím iným.
Záver knihy je venovaný potrebe dávať pozor na „obetavých“ ľudí, ktorí pomáhajú z vampirických pohnútok, akoby okolo seba potrebovali trpiacich. Keď sa iným pokúša pomáhať vampír, nefunguje mu to, skôr obmedzuje a ničí človeka, ktorý je v núdzi.
To je poměrně zajímavá kniha a jsem ráda, že jsem narazila na tvou naprosto dokonalou recenzi. Ale přiznám se, že i když věřím na nějaký ten druh vampýrismu, tak už mi některé ty myšlenky přijdou přitažené za vlasy. :)
OdpovedaťOdstrániťGabux | Poslední článek
Ďakujem, ono o psychickom vampirizme je viacero kníh, mám ešte jedno, ktorú možno raz spracujem, no opäť od autora niekde z východu, ktorí majú zvláštne zmýšľanie a nezdajú sa mi až tak dôveryhodní.
Odstrániť