Medzi prvotné impulzy, ktoré ma priviedli k tejto téme,
bolo prichytenie sa pri vlastnej nevedomosti. Konkrétne nevedomosti o tom,
ako približne prebiehal proces prechodu od primitívnejších nástrojov ku
dokonalejším – a či zdolávanie technických problémov vôbec možno popísať
spoločnými zákonitosťami, alebo bolo každé zdolanie prekážky unikátne. Aké sú
vlastne spôsoby, ako mohli remeselníci, zamestnanci manufaktúr a neskôr
strojníci zhotovovať dokonalejšie nástroje za pomoci menej sofistikovaných
nástrojov? Obdobná otázka platí aj pre postupné spresňovanie meracích jednotiek
a pomôcok. Keď sa pozrieme na merné sústavy, zistíme, že jednotky sa na seba
navzájom odvolávajú (napríklad kilogram sa odvolával na decimeter kubický). Ďalej,
ak sa definícia jednotky odvoláva na prírodné javy, potom sa zvolená jednotka môže
líšiť pre rôzne miesta zemegule. Navyše sa tieto definície jednotiek časom
môžu aktualizovať. Aby toho nebolo málo, ani prototypy jednotiek –etalóny neboli
spoľahlivými vzormi, keďže tiež podliehajú mikroskopickým zmenám. Napriek všetkým
prekážkam sa ľudstvo vypracovalo z doby pästných klinov až do doby výkonných
mikročipov. Otázkou tohto článku je, či sa v dobe mikročipov ľudstvo udrží
a či túto cestu nebude musieť podstupovať znova.
S rozumem v koncích
(Edward Dutton, Michael A. Woodley of Menie)
Kniha napísaná dvojicou výskumníkov nás oboznamuje s
klesaním „g“ – čo pre našu smolu nie je žiaden anatomický bod, ale všeobecná
inteligencia. „G“ je faktor, ktorý spôsobuje, že výsledky lingvistických,
matematických, prípadne priestorových a iných inteligenčných testov spolu
korelujú. Aj keď sa zdá, že priemerné IQ rastie, autori objasňujú, že ide o vzostup
analytického myslenia a špecifických kognitívnych schopností, ktoré sú budené podnetmi
prostredia. Všeobecná inteligencia -naša nervová výpočtová kapacita, či
schopnosť rýchlo riešiť zložité problémy- klesá, čo môže kvôli jej vysokej
dedičnosti predstavovať problém pre budúce generácie.
Prečo však píšem o poklese inteligencie v článku,
ktorý má byť o strate poznania? Z jednoduchého dôvodu: inteligenciu
potrebujeme ako nástroj, aby sme z „dát“ dokázali robiť užitočné „informácie“
tým, že dáta pochopíme, spracujeme a vezmeme si z nich hodnotu. Bez
inteligencie nebude mať ľudstvo informácie a spracované poznanie,
a ostane iba pri súbore nepochopených dát.
Základná myšlienka knihy sa točí okolo predpokladu, že do
priemyselnej revolúcie podporovali podmienky prostredia prirodzený výber
v prospech inteligencie, kým od priemyselnej revolúcie sa tento výber
obrátil a väčší počet potomkov mali menej inteligentní ľudia. Autori k tomuto
dospeli na základe podrobného skúmania mnohých štúdií, často aj plošných štatistík
zbierajúcich informácie o desaťtisícoch ľudí. Aj vtedy, keď si 430
použitých zdrojov predelíme dvoma autormi, stále ide o úctyhodné množstvo
spracovaného materiálu.
V knihe postupne nachádzame: vysvetlenie, čo je to
inteligencia a aké vlastnosti s ňou korelujú; rozbor osobností
géniov; zmienky o vedcoch, ktorí predpovedali degeneráciu ľudstva; pojednanie
o Flynnovom efekte zapríčiňujúcom paradox v meraní IQ; zmienky
o pádoch civilizácií a návrhy na opatrenia proti civilizačnému
kolapsu. Pre náš účel však postačí, ak sa zameriame na faktory, ktoré
v histórii umožnili fungovanie prirodzeného výberu v prospech
inteligencie a na faktory, ktoré neskôr umožnili prevrátenie tohto výberu
naruby. Pozrime sa teda na zjednodušené zhrnutie.
Lovecké aj poľnohospodárske spoločnosti v dejinách boli
postavené na zvýraznení schopností a majetku. Vďaka polygamii týchto
spoločností bolo vysoko postaveným mužom (ktorí bývali nielen zdraví
a geneticky silní, ale aj inteligentní) dovolené mať viac manželiek
a teda aj viac detí. Neskoršia monogamia zavedená v kresťanstve tento
výber utlmovala, samozrejme napriek tomu mávali majetní šľachtici milenky a
nemanželské deti. Utlmujúcim faktorom bol aj celibát, ktorý oficiálne zakazoval
plodeniu potomstva väčšinou inteligentným kňazom. Autori uvádzajú, že od 15-teho
storočia do polovice 19-teho storočia bohatšia polovica obyvateľstva plodila
viac detí, ako chudobnejšia polovica. Veľmi výrazným faktorom bola úmrtnosť
detí, pričom od majetnosti rodičov mohlo závisieť, či ich deti prežijú do
dospelosti. A pripomeňme, že majetnosť a inteligencia často kráčali
ruka v ruke. Chudobní (a často menej inteligentní) ľudia mali navyše menej
času zanechať po sebe deti a zabezpečiť ich, pretože sami žili kratšie. Nižšia
inteligencia korelovala aj so zločinnosťou a ako vieme, popravy zločincov
im zabránili rozšíriť svoje gény, ak to nestihli pred popravou. A tak po
generáciách rástla všeobecná inteligencia (faktor g). Popri tom tiež rástol
počet géniov a prevratných vynálezov.
Po priemyselnej revolúcií sa však situácia obrátila naruby.
Vďaka výdobytkom civilizácie sa zlepšila životná úroveň, zdravotníctvo a zabezpečenie
obyvateľstva. Štatisticky prestalo umierať toľko detí z chudobnejších
rodín, žijúcich v horších podmienkach. Nasledovala doba, kedy si
inteligentné ženy začali budovať kariéru skôr, ako rodinu. Používanie antikoncepcie
sa rozšírilo aj na nižšie spoločenské triedy. Antikoncepcia sa stala účinnejšou,
no jej efektivita (napr. pravidelne užívaných tabliet) naďalej závisela od
inteligencie jej používateľov, resp. používateliek. Schopnosť plodnosti síce
u inteligentných ľudí nie je nižšia, avšak výskumy ukazujú, že títo majú
sklony ku iným preferenciám. Oproti tomu ľudia s nižšou inteligenciou chcú
mať viac detí, no nakoniec ich majú aj viac, než plánovali. Stáva sa tiež,
že už majú vnúčatá v dobe, keď inteligentnejší ľudia majú svojich prvých
potomkov. Neinteligentní ľudia môžu plodiť deti nezodpovedne kvôli impulzívnemu
sexu, kým inteligentnejší majú sklony k zodpovednosti a mysleniu na
budúcnosť (takže ak vám nejaký ezoterik povie, že by ste mali žiť
v „prítomnom okamihu“, odpovedzte mu, že ste na to príliš inteligentní).
Sociálne dávky navyše zmierňujú dôsledky neplánovaného potomstva, čo znižuje
motiváciu impulzívnych ľudí kontrolovať sa. Niektorí podporu štátu dokonca
zneužívajú na to, aby nemuseli pracovať. Obzvlášť štatistika zo Spojeného
kráľovstva ukazuje, že dlhodobo nezamestnaní mávajú viac detí, ako pracujúci
a navyše tieto deti aj viac zanedbávajú.
Na pokles priemerného IQ vplýva aj migrácia do západných
krajín, ktorá sa už desaťročia zrýchľuje. Väčšina imigrantov –okrem tých zo
severovýchodnej Ázie- má nižšie IQ, než domáce obyvateľstvo a zároveň
mávajú viac potomkov, než domáci. Možno kvôli tejto problematike museli autori
oponovať politicky korektnému mysleniu, čo urobili na viacerých miestach knihy.
Nazdávam sa, že zlé správy obsiahnuté v tejto knihe by boli pre zástupcov
nacionalistických strán prvotriednym spúšťačom povyku.
Ďalším faktorom, ktorý znižuje výberový tlak je teplejšie
podnebie vedúce k väčšej úrodnosti. Postupné opúšťanie náboženstva taktiež
zohralo svoju rolu, pretože veriaci mávajú viac detí. Autori nezabudli vykresliť
pozitívny vplyv náboženstva, keďže raným spoločnostiam dávalo vôľu fungovať
ďalej a teda bolo zjednocujúcim a motivujúcim prvkom. Pokiaľ však nejakej rozvinutej,
no pohodlnej civilizácií chýba podobný zápal, môže byť nahradená mladšou
civilizáciou.
Jedným z predložených faktov je klesajúca tendencia ku
genialite a k vynájdeniu prelomových vynálezov v súčasnej
spoločnosti. Autori sa však nevyjadrili k tomu, či nie je prirodzené, že
je stále obtiažnejšie prísť s novými objavmi aj keby všeobecná inteligencia
neklesala. Nepredložili žiadnu teóriu o možnom „technologickom strope“, miesto
toho spomenuli takzvanú singularitu (viď nižšie) a rôzne modely dejín, ktoré
tvoria 11. kapitolu. Už predošlá (desiata) kapitola mení charakter predloženého
textu. Na týchto miestach už nie sú uvedené analýzy štúdií, skôr si autori
posvietili na vplyv náboženstiev, svetonázorov a ideológií v dejinách. Čitateľ
môže mať najprv dojem, že tieto kapitoly ani nepísali istí ľudia – pokiaľ si
z dodatku o nich neprečíta viac.
Okrem kolapsov civilizácií kniha zmieňuje aj inú možnosť,
ktorá by ľudstvo dostala do extrémnej situácie, či už pozitívnej alebo
negatívnej. Mohlo by sa to stať vďaka umelej inteligencii, ktorá by inovovala
svoje metódy, až by s ňou ľudská myseľ nemohla udržať krok a prestala
rozumieť jej výsledkom: „Tento pokrok by
mohl potenciálně pokračovat věčně, až bychom se nakonec dožili toho, že science
fiction se stane skutečností. Toto je snad nejlépe vyjádřeno ideou
„singularity“, pojmem poprvé použitým autorem Vernorem Vingem v roce 1993,
jímž chtěl popsat společenské dopady exponenciální či „nekontrolovatelné“
evoluce výpočtové techniky. Americký vynálezce Ray Kurzwiel ve své knize
s názvem The Singularity is Near (Singularita je blízko) z roku 2006
tvrdí, že podle tohoto „zákona akcelerující návratnosti“ dojde
k exponenciálnímu nárůstu technologických objevů na několika polích,
přičemž kolem roku 2045 dosáhneme „singularity“. Bude se jednat o bod
obratu, kdy se technologický pokrok stane natolik závratným, že ho lidská mysl
již nebude chápat. Kurzweil předpovídá, že technologický pokrok nezvratně změní
lidi. Pomocí genetických alterací, nanotechnologií a umělé inteligence
zlepší jejich mysli a těla. Tvrdí, že až dojde k dosažení
singularity, umělá inteligence se stane výkonnější než veškerá lidská
inteligence dohromady. Inteligence pak překročí hranice naší planety, až
nakonec prozáří celý vesmír.“
Ku predošlému úryvku si čitateľ vie ľahko domyslieť, že
pokrok v jednej oblasti vedy môže spôsobiť pokrok aj inde a teda byť
takzvanou synergiou. Je škoda, že autori nevysvetlili nič o tom, či s prehlbovaním
poznania v jednotlivých vedeckých disciplínach nie je aj komunikácia medzi
rôznymi odbormi stále komplikovanejšia.
Českému vydaniu vytknem iba obálku –čo mi jej autor (Svjatogor) snáď odpustí. Zdá sa, akoby mala obálka ukazovať graf poklesu inteligencie. Spätné zalomenie línie však zabraňuje tomu, aby mohlo ísť o funkciu, pretože jednej vstupnej veličine (obvykle je ňou čas „t“), tak pripisuje dve hodnoty výstupnej veličiny. To je pre funkciu zakázané. Môžeme však polemizovať o tom, či to nasledujúcim generáciám nebude jedno...
Prvý zaujímavejší moment, s ktorým sa stretávame je, že učenec Taddeo pochybuje, aká kultúra vlastne existovala pred súčasnou. Pochybnosti vznikajú aj o tom, či zachované časti histórie neboli prekrútené iba preto, že to niekomu vyhovovalo. Taktiež je tu prítomné posudzovanie etiky predošlej kultúry, pretože sa zdá, že technický rozvoj nebol nasledovaný dostatočným duševným rozvojom:
V neskoršej pasáži zas prebieha rozhovor o nájdenej písomnej pamiatke, ktorá snáď mohla byť úryvkom zo SCI-FI románu o vzbúrených robotoch. Na základe úryvku postavy uvažujú, či oni sami nie sú odlišnými bytosťami, než ľudia predošlej kultúry – teda či nie sú stvoreným dielom niekdajších „iných, predpotopných ľudí“.
Pri tomto zvyšovaní napätia žiada opát Zerchi od mnícha, ktorý by mohol skupinu vesmírnych kolonizátorov viesť, aby sa rýchlo rozhodol, či s ňou poletí. Kolonizátori majú navždy zakázané vrátiť sa späť na Zem. Pochopiteľne, ustarostený mních pochybuje o svojich vodcovských schopnostiach.
Keďže sa po útoku na Texarkanu objavujú ožiarení ľudia aj v blízkosti opátstva, prichádza pojazdná klinika, ktorá slúži aj na eutanáziu. Zerchi má s tým problém; všetkými možnými prostriedkami sa snaží ľudí od eutanázie odrádzať. Odhovára dokonca aj ožiarenú ženu s dieťaťom, pri ktorých je jasné, že po krátky zvyšok života budú cítiť nesmiernu bolesť. Ľudia, ktorí by si chceli sami vziať život sú odrádzaní zákonmi, ktoré znemožňujú ich príbuzným kompenzáciu od štátu. Zaujímavá je výmena názorov medzi Zerchim a lekárom z pojazdnej kliniky, ktorá sa týka týchto zákonov:
Aj keď sa vďaka prímeriu nezdá, že by ľudstvo smerovalo k totálnej vojne, bombardovanie nakoniec pokračuje. Predstavitelia cirkvi sa snažia o odlet svojho korábu - samozrejme, aj keby to bolo nelegálne. V momente, keď na zem dopadá ďalšia bomba, ich koráb (či archa?) odlieta. Samotné opátstvo je zasiahnuté a tak Zerchi, ktorí odhováral ľudí od bezbolestnej smrti, musí naplniť vlastný postoj. Je totiž zavalený ruinami, ktorými nedokáže pohnúť a ostáva mu len čakať na smrť.
Českému vydaniu vytknem iba obálku –čo mi jej autor (Svjatogor) snáď odpustí. Zdá sa, akoby mala obálka ukazovať graf poklesu inteligencie. Spätné zalomenie línie však zabraňuje tomu, aby mohlo ísť o funkciu, pretože jednej vstupnej veličine (obvykle je ňou čas „t“), tak pripisuje dve hodnoty výstupnej veličiny. To je pre funkciu zakázané. Môžeme však polemizovať o tom, či to nasledujúcim generáciám nebude jedno...
Absurdistan
Absurdistan (Idiocracy, 2006) je o niečo viac komédiou
o primitivizme, než primitívnou komédiou. Daná vízia spoločnosti na
pokraji zrútenia je schválne prehnaná do extrému, čo zvýrazňuje varovnú pointu
filmu. Príbeh nám ukazuje, ako v roku 2005 na vojenskej základni prebehne
experiment so zakonzervovaním najpriemernejšieho vojaka Joea a prostitútky
Rity. Obaja majú byť z hibernácie prebudení po roku, medzičasom je však daná
základňa zbúraná a zabudne sa na nich. Keď sa obaja hrdinovia konečne
preberú a otvoria svoje bunky, je to v roku 2505, po masívnom zosuve
odpadkov. Obaja vidia, že ľudstvo dospelo do absolútneho úpadku inteligencie.
Ako diváci nevieme určiť, či v aktuálnom stave ľudstva zohráva
menšiu rolu digitálna demencia, výchova a napodobovanie. Vysvetlenie, ktoré
ponúka film, je výhradne o storočiach negatívneho „šľachtenia“, čím
sa zhoduje s predpokladom v knihe S rozumem v koncích.
V úvode filmu totiž vidíme, ako sa typickí inteligentní ľudia chcú na
potomstvo pripraviť čo najzodpovednejšie, až nakoniec žiadnych potomkov nemajú.
Oproti tomu sa tí inteligenciou menej obdarení množia vo vnútri manželského
zväzku aj mimo neho, akoby iné poslanie ani nemali. Rozostupy medzi ich
deťmi sú minimálne. Navyše tento trend je veľmi rýchlo nasledovaný ich
potomstvom, čím vzniká celý rodokmeň nie práve najbystrejších jedincov.
Storočia takto prebiehajúcej degenerácie celkom odrážajú odvážny výrok Andreja
Danka: „Ľudia otupejevjaju“ a priemerné IQ ľudstva prudko klesá.
Vojak Joe sa po prebudení dostáva do kolotoča problémov -
najprv preto, že sa nevie zaradiť do davu a chýba mu predstava, akými
pravidlami sa spoločnosť riadi. Neskôr aj preto, že Joeova inteligencia je
odhalená a prezident Spojených štátov (ktorý je zároveň známym
pornohercom) chce Joea využiť na riešenie problémov s prašnými búrkami
a neúrodnosťou polí. Nikto iný si totiž s týmito problémami nevie
poradiť. Spomenutá neúrodnosť je spôsobená faktom, že polia sú zalievané limonádou
Brawndo, pretože obsahuje elektrolyty. Problémy pokračujú, keď Joe ako minister
vnútra nariadi zalievať polia vodou, čím klesnú akcie limonády, následkom čoho
dostanú hromadnú výpoveď jej zamestnanci – asi polovica populácie. Joe je
odsúdený na súboj proti monstertruckom, no keď sa ukáže, že na poliach sa obnovila
úrodnosť, je zachránený. Stáva sa prezidentom, šíri kultúrnosť a dokonca
má deti s Ritou, čo im v 26-tom storočí zaručuje vysoko nadpriemerné
IQ.
Čo majú kniha S rozumem
v koncích a film Absurdistan spoločné?
Okrem základného predpokladu o devolúcií ľudstva (kvôli
prevrátenému genetickému výberu) nie sú súvislosti medzi týmito dvoma zdrojmi
až tak viditeľné. Musíme sa pozrieť pozornejšie, aby sme zbadali viac podobných
čŕt.
S rozumem v koncích tvrdí, že s nízkou
inteligenciou koreluje nevľúdnosť, barbarstvo, úpadok umenia a zábavy. Takisto
sa pri zhoršených podmienkach spoločnosti a strese môže zvyšovať jej sklon
k náboženstvu. Toto bolo v Absurdistane prítomné. Barbarstvo sa ukázalo
napríklad v súdnom procese, ktorý sa zmenil na ponižujúcu reality show -
obvinený v nej bol zosmiešňovaný žalobcom, publikom a dokonca aj vlastným
obhajcom. Už samotná ľudská reč zdegenerovala a Joeov prejav bol
považovaný za pompézny a sženštilý. Úpadok umenia sa prejavil tým, že
obľúbeným seriálom sa stal „Au, moje gule“. Nábožnosť azda môžeme prirovnať ku
poverčivosti, ktorú ľudia v Absurdistane prejavili uverením, že Joe dokáže
hovoriť s rastlinami. Tiež sa stali vysoko manipulovateľní, pretože verili
všetkému, čo počuli v reklamách o limonáde Brawndo.
V knihe S rozumem v koncích nachádzame
zoradenie ľudí týmto spôsobom: „Měli
bychom si však nejdřív představit pyramidu technologií, tak jak tuto ideu
představil britský psychiatr Bruce Charlton. Na vrcholu pyramidy technologií
jsou geniové – vynálezci. Pod nimi jsou ti, kdo dokážou jejich vynálezy
opravit. Pod nimi jsou ti, kdo vynález dokážou operovat, a na spodku ti,
kdo ho nedokážou ani operovat, ale mohou ho udržovat v chodu. Když byl
Concorde dán do provozu, každý stupeň této pyramidy byl o něco málo
inteligentnější, než je tomu teď.“
Podobne v Absurdistane vidíme, že spoločnosť má zrejme
len operátorov rôznych strojov. Lekár nevie, ako vyšetrovať a jeho činnosť
nahrádza diagnostický stroj – navyše obsluha tohto stroja tiež zlyháva. Elektronické
prístroje (vrátane tých sieťovo prepojených), automobily a lietadlá síce ľudia
používajú, no pochybujem, že by bez nich neboli stratení. Pri pohľade na
niektoré stroje sa zdá, že ich z ľútosti vyrobili predkovia danej generácie. Keď
tieto stroje vypovedajú službu, zrejme ich nebude mať kto opraviť. Pre občanov
by to znamenalo život v troskách a odpadkoch veľkomesta, kým by nevyjedli
zásoby zo supermarketov a následne zomreli v prírode, kde by kvôli
svojej hlúposti nemali šancu prežiť. Nezabudnime na to, že je rozdiel, ak vám
nemá kto opraviť mobilný telefón a ak nemá kto opraviť atómovú elektráreň.
Obyvateľstvo Absurdistanu mi pripomenulo scénu z hry Metro: Last Light,
kde je prednesená veta: „Naše deti nebudú
vedieť, ako ich [vozne metra] riadiť... a ich deti si zrejme budú myslieť,
že ich kedysi postavili bohovia.“
Autori knihy predpokladajú, že ľudia v západných
krajinách majú stále menej vôle pokračovať v boji za chod svojej
civilizácie. Napriek tomu, že určitá ľahostajnosť na osobnej úrovni býva
v Absurdistane prítomná, zároveň tu vidíme celkom vysokú angažovanosť ľudí
v politike, teda nejde o úplne zhodnú črtu.
Ako ďalšiu podrobne predstavím knihu, ktorej námetom je
technologický reštart ľudstva zapríčinený druhým spôsobom –prudkým vojnovým
konfliktom. Uvidíme, že jadrová vojna nemusela sama osebe smerovať ku
strate všetkého poznania, no to, čo zostalo po bombardovaní, bolo zničené
krvilačnosťou davov.
Najzaujímavejším v prvom príbehu je popis atómovej vojny a nasledujúce prenasledovanie vzdelaných ľudí. Tieto udalosti sa po storočiach stali mýtom:
Po spomenutom Zjednodušení prevzala cirkev úlohu zachovávania pamiatok spred vojny. Tieto písomné zdroje nazvali Memorabíliou. Príslušníci kočovných pohanských kmeňov by Memorabíliu zničili pri prvej príležitosti a rovnako by konali fanatickí sektári –menovaný bol Vojenský rád svätého Pankráca. Ochrancovia Memorabílie si boli plne vedomí, že uchovávajú poznatky, aké nemôžu použiť a že niektoré z nich sú možno iba banalitami:
„Na začátku, když ještě žil Leibowitz, byly naděje, že čtvrtá nebo pátá generace začne chtít své dědictví zpět. S čím mniši v dávných dobách nepočítali, bylo to, že lidstvo je schopné vytvořit si v několika generacích kulturní dědictví nové, je-li to staré úplně zničeno, vytvořit si je ze slov zákonodárců, proroků, géniů a maniaků; prostřednictvím Mojžíše nebo Hitlera nebo tupého, ale despotického dědečka se dá přijít ke kulturnímu dědictví mezi soumrakem a svítáním, a stalo se tak již nejednou. Jenže „nová kultura“ byla dědictvím temna. „Prosťáček“ v ní znamenalo totéž co „občan“, a to znamenalo totéž co „otrok“. Mniši čekali. Bylo jim úplně jedno, že vědomosti, které zachránili, jsou k ničemu, že většina z nich už ani vědomostmi není, že jsou v některých případech stejně záhadné pro mnichy jako pro negramotného divokého chlapce z kopců, že jsou to vědomosti obsahově prázdné, neboť to, čeho se týkají, je už dávno pryč. Jistě, dala se v nich najít symbolická struktura, která byla zajímavá sama o sobě, a dalo se pozorovat přinejmenším vzájemné působení symbolů. Pozorovat způsob, jakým je soustava vědomostí uspořádána, znamená vytěžit z nich aspoň minimum poznání a čekat, až jednoho dne – za den nebo století – přijde Sjednotitel a souvislosti do sebe znovu zapadnou. Na čase nezáleželo. Memorabilia tam byla a jejich povinností bylo ji chránit; a chránili by ji, i kdyby světová doba temna měla trvat ještě deset století nebo dokonce deset tisíciletí.“
Walter Michael Miller
- Chvalozpěv na Leibowitze
Postapokalyptické SCI-FI dielo Chválospev na Leibowitza je
tvorené tromi príbehmi odohrávajúcimi sa na tom istom mieste. Prvý dej sa
odohráva 600 rokov po atómovej vojne, ktorej následky boli tak katastrofálne,
že vedecké a technické znalosti ľudstva boli stratené. Medzi troma dejmi
bývajú časové odstupy ďalších 600 rokov, čo nám dovoľuje vidieť technologický
pokrok pri znovubudovaní civilizácie. V prvých dvoch dejoch sú písomné pamiatky
minulej civilizácie uchovávané príslušníkmi cirkvi. Rôzne ríše a kočovné kmene
sú znepriatelené, krajina je neúrodná a rodia sa zmutované deti. Keďže chcem
zdieľať hlbší pohľad na túto knihu, rozpíšem sa o jednotlivých dejoch
a upozorním na to, čo v nich bolo zaujímavé. Taktiež použijem dlhšie citácie,
pretože tie vyjadrujú dôležité myšlienky knihy oveľa lepšie, ako by som to
urobil ja.
Dej prvý.
Počas svojho osamelého pôstu na púšti natrafí brat Francis
na pustovníka. Najprv sa ho zľakne, nakoľko by mohlo ísť o mutanta a/alebo
kanibala. Neskôr však vďaka pustovníkovi nájde vstup do protiatómového krytu,
v ktorom objaví dokumenty z obdobia vojny. Práve takéto dokumenty členovia
Albertiánskeho rádu Leibowitzových bratov hľadali a opatrovali –jednak
schovávaním, no takisto zapamätávaním a vytváraním kópií. Hľadanie
technických pozostatkov spred atómovej vojny im bolo zakázané, aby sa
neopakoval incident s vybuchnutím „relikvie“ spolu s ľudskými
stratami. Technický nákres, ktorý nájde Francis je však iný, než väčšina –
nesie totiž meno „Leibowitz“. To je zároveň menom zakladateľa jeho mníšskeho
rádu, ktorý bol popravený po tom, ako bol prichytený pri pašovaní kníh. Súčasnému
opátovi sa tento nález príliš nepáči - obáva sa totiž, že priveľa senzácií by
mohlo narušiť vyhlásenie Leibowitza za svätého. Navyše rádoví bratia si šepkajú
domnienky, že pútnik, ktorého Francis stretol, by mohol byť zjavením
Leibowitza. Opát sa rozhodne uzavrieť kryt a preskúmať ho až
o roky neskôr, za prítomnosti vyslanca z Nového Ríma.
Najzaujímavejším v prvom príbehu je popis atómovej vojny a nasledujúce prenasledovanie vzdelaných ľudí. Tieto udalosti sa po storočiach stali mýtom:
„Tradovalo se, že Bůh
chtěl vyzkoušet lidstvo, jež se začalo dmout pýchou jako v časech Noemových, a
tak poručil moudrým mužům té doby, mezi nimi i blahoslavenému Leibowitzovi, aby
sestrojili obrovské válečné stroje, jaké země do té doby nepoznala, zbraně
takové síly, že v nich byly ukryty samy ohně pekelné. A Bůh strpěl, aby tito
mágové svěřili zbraně do rukou knížat a každému z nich řekli: „Jen proto, že
takovou věc mají i nepřátelé, vynalezli jsme ji pro tebe, aby věděli, že ji
také máš, a báli se udeřit. Ty sám pak, pane náš, boj se jich stejně jako oni
tebe, tak aby zlo, které jsme stvořili, nemohl nikdo vypustit.“
Avšak knížata, která
pramálo dala na slova moudrých rádců, si řekla: Když pouze já udeřím rychle a
potají, zničím ostatní ve spánku a nebude nikoho, kdo by se vzmohl na odvetu;
Země bude má.
Tak pošetilá byla
knížata. Pak přišla Plamenná potopa.“
...
„Po celém světě
prchali lidé z místa na místo a nastalo zmatení jazyků. Prudký hněv se obrátil
proti knížatům, jejich přisluhovačům a mágům, kteří zbraně vymysleli. Míjely
roky a země stále nebyla očištěná. Tak to stálo v Memorabilii.
Ze zmatení jazyků,
smíchání pozůstatků tolika národů a strachu se zrodila nenávist. A nenávist
řekla: Ukamenujme, vykuchejme a upalme ty, kteří to způsobili. Vybijme ty,
kteří tento zločin spáchali, a spolu s nimi jejich prodejné sluhy a mudrce;
nechť je stráví oheň, stejně jako jejich hlasy, jména a dokonce i vzpomínky.
Zničme je všechny a učme naše děti, že svět je nový, a že o dobách předchozích
nemají nic znát.
Učiňme velké
zjednodušení, aby svět začal znova.
A tak se stalo, že po
Potopě a Spadu, po moru, šílenství, zmatení jazyků a hněvu, přišlo krveprolití
zvané Zjednodušení, kdy pozůstalí po jedněch rvali jiným pozůstalým údy z těla,
vraždili vládce, vědce, techniky, učitele a vůbec všechny, kteří podle vůdců
šílených davů zasluhovali smrt za to, že napomohli tomu, co se na Zemi stalo.
Na nic nepohlížely tyto davy nenávistněji než na lidi vzdělané, zpočátku proto,
že sloužili knížatům, později také proto, že se odmítli k masakru připojit,
postavili se lůze na odpor a nazývali ji „krvežíznivými prosťáčky“.
Davy to jméno nadšeně
přijaly a začaly vykřikovat: Prosťáčci! To je ono. Já jsem prosťáček. Jsi taky
prosťáček? Postavíme město a dáme mu jméno Prosťáčkov, protože tou dobou už
všichni chytří prevíti, kteří tohle všechno spískali, budou mrtví! Prosťáčci!
Pojďme! Však my jim ukážeme! Je tu snad někdo, kdo není prosťáček? Dejte mu za
vyučenou, prevítovi, jestli tu je!
Aby se zachránili před
řáděním smeček prosťáčků, vzdělaní lidé, kteří přežili, prchli do všemožných
úkrytů, které se nabízely. Když je přijala Církev svatá, navlékla je do
mnišských kuten a pokusila se ukrýt je v klášterech, které zůstaly stát a mohly
být znovu obydleny, neboť věřícími pohrdal dav méně, pokud jej otevřeně nehaněli
a nezvolili mučednickou smrt. Někdy takový úkryt pomohl, ale většinou ne.
Kláštery byly napadány, archivy a svaté knihy páleny, uprchlíci vesměs věšeni a
upalováni. Brzy po vypuknutí ztratilo Zjednodušení smysl a řád a proměnilo se v
šílené divadlo masového vraždění a ničení, jaké může nastat jen tehdy,
vymizí-li poslední zbytky společenského řádu. Šílenství se přeneslo i na děti,
které byly učeny nejenom zapomínat, ale také nenávidět, a tak se výbuchy
masového běsnění sporadicky probouzely ještě ve čtvrté generaci po Potopě. Tou
dobou již pronásledování nebylo namířeno proti vzdělaným, neboť žádní nebyli,
ale pouze proti gramotným.“
Po spomenutom Zjednodušení prevzala cirkev úlohu zachovávania pamiatok spred vojny. Tieto písomné zdroje nazvali Memorabíliou. Príslušníci kočovných pohanských kmeňov by Memorabíliu zničili pri prvej príležitosti a rovnako by konali fanatickí sektári –menovaný bol Vojenský rád svätého Pankráca. Ochrancovia Memorabílie si boli plne vedomí, že uchovávajú poznatky, aké nemôžu použiť a že niektoré z nich sú možno iba banalitami:
Dej druhý.
Znalosti a stav spoločnosti v roku 3174 pokročili
vpred a sú porovnateľné so skorým novovekom. Hannegan, vládca krajiny Texarkana
si vojenskou silou a intrigami praje zjednotiť niekoľko krajín pod svojím
žezlom. Najprv chce využiť spojenectvo s pohanskými nájazdníckymi kmeňmi proti
krajine Laredo a neskôr sa divých kmeňov zbaviť pomocou biologickej zbrane
– moru dobytka. Schizmatické kulty už nemajú veľký vplyv a teda neohrozujú
staro-nové poznanie. Bola vytvorená kníhtlač a vo vojenstve sú už bežne
využívané muškety. Zmena prebehla aj v cirkvi: jej príslušníci sú
o niečo menej fanatickí, no upúšťajú od mystického rozmeru svojej viery. Leibowitz
bol medzičasom vyhlásený za svätého. Gramotnosť v regióne dosahuje
pokrytie iba 8%, avšak objavujú sa nádejní svetskí vedci, ku ktorým patrí thon
Taddeo.
Prvý zaujímavejší moment, s ktorým sa stretávame je, že učenec Taddeo pochybuje, aká kultúra vlastne existovala pred súčasnou. Pochybnosti vznikajú aj o tom, či zachované časti histórie neboli prekrútené iba preto, že to niekomu vyhovovalo. Taktiež je tu prítomné posudzovanie etiky predošlej kultúry, pretože sa zdá, že technický rozvoj nebol nasledovaný dostatočným duševným rozvojom:
-„Dobře se podívejte.
Jste schopen uvěřit, že to hovado je přímý potomek lidí, kteří pravděpodobně
měli létající stroje, cestovali na Měsíc, spoutali síly přírody, stavěli
přístroje, které uměly mluvit a napodobovaly myšlení? Dokážete uvěřit, že
takoví lidé žili?“
Apollon mlčel.
„Podívejte se na něj!“
naléhal učenec. „Ne, už je moc tma. Neuvidíte, co mu s šíjí dělá syfilis, jak
má užraný nosní můstek. Paréza. Ale hlavně to byl odjakživa tupec. Nevzdělaný,
pověrčivý, agresivní. Nakazí i své děti. Za pár mincí by je zabil. Nakonec je
stejně prodá, až budou dost staré, aby se k něčemu hodily. Podívejte se na něj
a řekněte mi, jestli vidíte potomka kdysi mocné civilizace. Co vidíte?“
„Obraz Krista,“
zavrčel monsignor, překvapený tou vlnou hněvu. „Co bych měl podle vás vidět?“
Učenec si nervózně
povzdechl. „Rozpor. Mezi lidmi, které můžete vidět za každým oknem, a lidmi,
jací podle historiků kdysi byli – a my tomu máme věřit. Nemohu se s tím vyrovnat.
Jak se velká a moudrá civilizace může tak dokonale zničit?“
„Možná tím, že je
velká a moudrá jen materiálně, nic víc,“ řekl Apollon a šel rozsvítit lampu,
protože soumrak rychle houstl v noc. Škrtal ocelí a pazourkem, dokud nevykřesal
jiskru, a opatrně rozdmýchával troud.
„Možná,“ řekl thon
Taddeo, „Ale pochybuji o tom.“
„Takže popíráte celé
dějiny jako nějaký mýtus?“ Z jiskry vyskočil plamen.
„Nepopírám. Ale je
třeba je zkoumat. Kdo napsal ty vaše dějiny?“
„Mnišské řády,
samozřejmě. Ve stoletích temna je ani nikdo jiný zaznamenat nemohl.“ Přisunul
plamen ke knotu.
„Tak! A to je ono!
Kolik schizmatických řádů si v době vzdoropapežů spřádalo vlastní verze
událostí a vydávalo je za díla minulých generací? To nemůžete vědět, to prostě
nemůžete vědět. To, že kdysi byla na tomto kontinentu vyspělejší civilizace,
než je naše dnešní – to se nedá popřít. Stačí se podívat na trosky a zrezivělý
kov a vidíte to. Stačí se prokopat vrstvou navátého písku a najdete jejich
rozbité cesty. Ale kde je důkaz těch strojů, které podle vašich historiků
tenkrát měli? Kde jsou zbytky samohybných vozů, létajících strojů?“
„Rozmlácené na pluhy a
motyky.“
„Pokud existovaly.“
„Tak proč chcete
studovat leibowitziánské archivy, když o tom pochybujete?“
„Protože pochybnost
není popření. Pochybnost je mocný nástroj a měl by se v historii používat.“-
V neskoršej pasáži zas prebieha rozhovor o nájdenej písomnej pamiatke, ktorá snáď mohla byť úryvkom zo SCI-FI románu o vzbúrených robotoch. Na základe úryvku postavy uvažujú, či oni sami nie sú odlišnými bytosťami, než ľudia predošlej kultúry – teda či nie sú stvoreným dielom niekdajších „iných, predpotopných ľudí“.
Ešte pred začiatkom vojny sa Taddeo vydáva na cestu cez
územie kočovníkov na západ, do opátstva, kde držia Memorabíliu. Praje si
prekonať „kultúrnu amnéziu“, vediac, že môže iba znovuobjaviť to, čo kedysi už
bolo objavené. Je jasné, že sa nedožije toho, aby ľudstvo bolo na rovnakej
úrovni, ako pred jadrovou vojnou. Preto Taddeo nemôže objaviť niečo v tomto
zmysle „nové“. Keď Taddeo dorazí do opátstva, mnísi ho prekvapia ukážkou
skonštruovaného dynama a fungujúcej primitívnej elektrickej lampy. Po
svojom príchode Taddeo študuje celú Memorabíliu. Miestny opát si je vedomý, že
svetskí vedci postupujú vpred a nevie, aká bude úloha jeho rádu, keď poznanie
už nebude treba chrániť pred nebezpečenstvom. Nastáva spor medzi duchovenstvom
a svetskou vedou. Je otázkou, pre koho a pre aký účel bude
znovuobjavené poznanie slúžiť. Pre negramotného panovníka, ktorý je vojnovým
štváčom?
„Buďme k sobě upřímní,
Otče. Nemohu jít proti vládci, který mi umožňuje pracovat – bez ohledu na to,
co si o jeho způsobech a pohnutkách myslím. Na pohled ho podporuji, nebo aspoň
přehlížím – kvůli kolegiu. Když rozmnoží svá území, kolegium z toho může mít prospěch.
A když bude prosperovat kolegium, bude mít z naší práce užitek celé lidstvo.“
„Snad ti, kteří
přežijí.“
„To je pravda – ale
tak je to vždycky.“
„Ne, ne… Před dvanácti
stoletími nevydělali ani ti, kteří přežili. Musíme se pouštět stejnou cestou?“
Thon Taddeo pokrčil
rameny. „Co s tím mohu dělat?“ zeptal se mrzutě. „Hannegan vládne, ne já.“
„Ale vy slibujete, že
začnete obnovovat vládu člověka nad přírodou. A kdo bude tím pánem, který bude
přírodní síly ovládat? Kdo je bude používat? K jakým účelům? Jak ho udržíte na
uzdě? Ještě se to dá rozhodnout. Jestli takové rozhodnutí neučiníte vy a lidé
kolem vás, jiní je brzy udělají za vás. Říkáte, že lidstvo vydělá. Ale kdo za
to bude trpět? Vládce, který své dopisy podepisuje X? Nebo skutečně věříte, že vaše
kolegium může zůstat stranou jeho plánů, až mu začne docházet, že pro něj máte
cenu?“
Dom Paulo nečekal, že
ho přesvědčí. Ale bylo mu těžko u srdce, když viděl, s jak lopotnou trpělivostí
ho thon poslouchá; byla to trpělivost člověka naslouchajícího argumentům, které
už dávno vyvrátil ke svému uspokojení.
„Vlastně navrhujete,
abychom nějaký čas počkali,“ ozval se učenec. „Abychom kolegium rozpustili nebo
je přestěhovali někam do pouště, nějak – bez vlastního zlata a stříbra – pomalu
oživovali experimentální a teoretickou vědu a nikomu o tom neříkali. Abychom si
to všechno schovali na den, kdy bude Člověk dobrý, čistý, svatý a moudrý.“
„Tak jsem to
nemyslel…“
„Tak jste to nechtěl
říct, ale to, co jste řekl, to vyjadřuje. Nechte vědu v klášterech, nesnažte se
ji využít, nedělejte s ní nic, dokud lidé nebudou svatí. Ale to asi nepůjde. Ve
vašem opatství jste to dělali celé generace.“
„Nic jsme
nezatajovali.“
„Nic jste
nezatajovali, ale seděli jste na tom tak potichoučku, že nikdo ani nevěděl, že
to tu je, a vy sami jste s tím nic nedělali.“
Taddeo tvrdí, že ak sa má poznanie ukrývať pred svetom,
pokým svet nebude dosť múdry, aby ho prijal, potom sa svet poznania nedočká
nikdy.
Podobne, ako v prvom deji sa aj tu stretávame s opisom
atómovej vojny – tentoraz ešte viac prifarbeným náboženstvom:
-„A tak se tenkrát
stalo,“ pokračoval bratr lektor, „že knížata pozemská zatvrdila svá srdce před
zákonem božím a jejich pýcha neznala hranic. Každý z nich si říkal, ať jsou
raději zničeni všichni, než aby vůle jiných knížat nabyla vrchu nad jeho. A tak
mocní na zemi soupeřili mezi sebou o vládu nade všemi; krádeží, zradou i lstí
hledali cestu k ní, války se však velmi báli a třásli se před ní, neb Hospodin
dovolil moudrým té doby poznat prostředky, které byly s to zničit celý svět, a
svěřil jim do rukou meč archandělův, jímž byl svržen Lucifer, aby se lidé a
knížata Boha báli a byli pokorní před Nejvyšším. Jenže jim byla pokora cizí.
Tu se Satan obrátil na
jednoho z knížat a řekl mu: ‚Neboj se použít ten meč, neboť moudří ti lhali,
když řekli, že svět by jím byl zničen. Buď hluchý k radám slabochů, kteří se tě
velmi bojí a tím, že zadržují tvoji ruku, slouží tvým nepřátelům. Udeř a
uvidíš, že se staneš pánem nade všemi.“
Kníže dal na Satanova
slova, svolal všechny moudré té země a vyzval je, aby mu poradili, jak
nepřítele zničit, a přitom uchránit před hněvem vlastní království. A většina
moudrých prohlásila: ‚Pane náš, to možné není, neboť tví nepřátelé mají stejný
meč jako ten, který jsme ti dali, jehož oheň je jako plameny pekelné a žár
sluneční hvězdy, z níž byl rozdmýchán.‘
‚Tak mi zhotovte jiný,
který bude sedmkrát žhavější než samo peklo,‘ rozkázal kníže, jenž svou
nadutostí překonal i faraóna.
Mnozí mu pravili:
‚Nežádej to po nás, pane, neboť pouhý kouř takového ohně, kdybychom ho
rozdmýchali, by mnohým přinesl záhubu.‘
Knížete jejich odpověď
rozhněvala a začal je podezírat ze zrady; i poslal mezi ně špehy, aby je
pokoušeli a podněcovali, a moudří skutečně dostali strach. Aby se jeho hněv
neobrátil proti nim, někteří svou odpověď změnili. Třikrát se jich zeptal,
třikrát odpověděli: Ne, pane, i naši lidé zahynou, když to uděláš.‘ Ale jeden
z čarodějů byl jako Jidáš Iškariotský. Úskočným prohlášením zradil své
bratry a veškerý lid obelhal, když rozhlásil, aby se démona jménem Spad nebáli.
Kníže dopřál sluchu tomuto falešnému mudrci, který se jmenoval Černoděj, a na
jeho popud špiclové mnohé čaroděje před lidmi očernili. Ti méně moudří se
zalekli a poradili knížeti, co chtěl slyšet, když mu našeptali: ‚Ty zbraně se
dají použít, jen nesmí být překročena taková a taková mez, jinak je jisté, že
zahynou všichni.‘
A tak kníže zasypal
novým ohněm města nepřátel; tři dny a tři noci na ně jeho obrovské katapulty a
kovoví ptáci dštili hněv. Nad každým městem se rozhořelo slunce jasnější než
slunce na nebesích a město se pod tou loučí v okamžení seschlo a rozteklo jako
vosk, lidé se zastavili na ulicích, z jejich kůže se zakouřilo a byli jako
červi hození do uhlíků. A když běsnící slunce sestoupilo, města se zmocnily
plameny. Nato udeřil z oblohy mohutný hrom a jako obrovské beranidlo je nadobro
rozdrtil. Celou zemi obestřely jedovaté páry a půda v noci zářila chladným
ohněm; a kletba, která na tom ohni ležela, způsobila, že kůže se loupala, vlasy
vypadávaly a krev odumírala v cévách.
Silný pach zahalil
Zemi a dostoupil až do Nebe. Jako Sodoma a Gomora byla Země a trosky na ní, i v
zemi onoho knížete, neboť jeho nepřátelé se pomsty nevzdali a poslali oheň, aby
jeho města strávil stejně jako jejich. Zápach toho masakru byl Hospodinovi
nejvíc nepříjemný a tak se obrátil na knížete Někoho, řka: ‚CO ZA OBĚŤ JSI MI
PŘICHYSTAL? CO JE TO ZA PACHUŤ, KTERÁ STOUPÁ Z MÍSTA APOKALYPSY? ZMASAKROVAL
JSI OVCE A KOZY, NEBO OBĚTOVAL TELÁTKO SVÉMU BOHU?‘
Ale kníže mu
neodpověděl, a tak Bůh řekl: ‚TY JSI ZMASAKROVAL MÉ SYNY.‘
A pak Hospodin jeho i zrádce Černoděje smetl ze světa. Zemi zasáhla morová rána a lid její obestřelo šílenství, takže kamenoval moudré a ty mocné, kteří zůstali naživu.-
Dej tretí.
Rýchlym tempom sa dozvedáme, že ľudia v roku 3781 už
vlastnia kozmické lode, vozidlá s autopilotom (resp. autošoférom),
satelity, rakety navádzané zo satelitov a osobné elektronické prístroje
ako televíziu alebo automatický prekladač diktovaných listov. Ľudia vybudovali
dokonca aj vesmírne kolónie. Aby cirkev kráčala s dobou, z Leibowitza
urobila patróna elektrikárov. Aj staré opátstvo sa zmenilo – susedí
s niekoľkoprúdovou diaľnicou. Neďaleko opátstva zvykne chodiť stará
rajčinárka s dvoma hlavami, ako pripomienka niekdajšej atómovej vojny.
Robí to vrásky na čele aj vrchným predstaviteľom cirkvi, ktorí nevedia, či by
mali pokrstiť jej druhú hlavu. Svet je napriek technologickému pokroku v kríze
– o posledných 50-tich rokoch sa hovorí ako o neúnosných. Ani svetoví
odborníci sa vlastne nevedia zhodnúť, čo je skutočnou príčinou napätia – či je
to náboženstvo, kultúra, ekonomika, populačný tlak alebo iný faktor.
Svetové média zaujala radiácia zachytená v Ázii. Zdá
sa, že tam vybuchla atómová bomba, avšak Amerika (ako konkurent ázijských
krajín) odmieta zodpovednosť. Jadrové zbrane sú zmluvne zakázané, je tu ale
podozrenie, že prebieha tajný závod v zbrojení. O konflikte Ameriky
a Ázie má rozhodnúť svetový súdny dvor. V tomto čase sleduje situáciu
Zerchi, súčasný opát Albertiánskeho rádu. Pýta sa, či sa nukleárna pohroma musí
opakovať. Cirkev je na takúto variantu pripravená – vlastní totiž kozmickú loď,
schopnú niesť kolonizátorov na iné planéty. Okrem rádových bratov
a sestier chce do kozmu poslať aj deti a niekoľkých vedcov. Majú so
sebou prevážať Memorabíliu na mikrofilmoch – pričom som nepochopil, či ide
o tú istú Memorabíliu ako počas minulých storočí, alebo bola rozšírená
o celé použiteľné poznanie ľudstva. Tiež som pri čítaní rozmýšľal
o tom, či na inej planéte členovia cirkvi porušia celibát pre vyššie dobro,
alebo či so sebou budú niesť nejakú formu banky genofondu.
Kríza eskaluje, keď americká strana zaútočí na ázijské raketové silá na odvrátenej strane Mesiaca a ázijské štáty zhodia nukleárnu bombu na hlavné mesto Texarkany.
Kríza eskaluje, keď americká strana zaútočí na ázijské raketové silá na odvrátenej strane Mesiaca a ázijské štáty zhodia nukleárnu bombu na hlavné mesto Texarkany.
„Všichni víme, co by
se mohlo stát, kdyby byla válka. Ještě jsme se nezbavili genetické degenerace,
která nás provází od posledního pokusu člověka o vyhlazení sebe sama. Tenkrát,
v době svatého Leibowitze, možná nevěděli, co by následovalo. Nebo i věděli,
ale nevěřili tomu, dokud to nezkusili – jako dítě, které ví, co může udělat
nabitá pistole, ale ještě nikdy nestisklo kohoutek. Ještě neviděli miliardu
mrtvol. Neviděli mrtvě narozené, znetvořené, odlidštěné, slepé. Neviděli
šílenství, vraždění a nepříčetné ničení. Tak to udělali a uviděli.
Teď – teď – to
monarchové, prezidenti a prezídia vědí – s naprostou jistotou. Vidí to na
dětech, které plodí a posílají do ústavů pro deformované. Vědí to a udržují
mír. Ne sice Kristův mír, ale mír, který za tolik staletí narušily jen dva
válečné incidenty – až donedávna. Mají trpkou jistotu. Synové moji, nemohou to
udělat znovu. Jedině rasa šílenců by to mohla udělat znovu…“
Pri tomto zvyšovaní napätia žiada opát Zerchi od mnícha, ktorý by mohol skupinu vesmírnych kolonizátorov viesť, aby sa rýchlo rozhodol, či s ňou poletí. Kolonizátori majú navždy zakázané vrátiť sa späť na Zem. Pochopiteľne, ustarostený mních pochybuje o svojich vodcovských schopnostiach.
„Znovu zvedl oči k
zaprášeným ranním hvězdám. Tam prý žádné rajské zahrady nebudou. Přesto tam už
teď byli lidé, kteří zvedali oči k cizím sluncím putujícím po cizích nebesích,
dýchali cizí vzduch a obdělávali cizí zem. Na světech zmrzlé tundry na rovníku,
světech parné džungle za polárním kruhem, snad trochu podobným Zemi, dost jí
podobným, aby člověk mohl nějak, v potu tváře, přežít. Bylo jich jen pár, těch
nebeských kolonistů Homo loquax nonnumquam sapiens, pár usoužených lidských
kolonií, které se dosud dočkaly od Země jen chabé pomoci a teď už nemohly čekat
žádnou, tam v jalových zahradách, které měly k Ráji ještě dál než Země. Možná
naštěstí pro ně. Čím blíž k ráji se lidé dopracovali, tím netrpělivěji jako by
chtěli se sebou a s ním skoncovat. Budovali zahradu rozkoší, ale jak bohatla,
vzkvétala a rostla do krásy, byli čím dál netrpělivější, protože asi snáze
zjišťovali, že jim v té zahradě něco chybí, že se nějaký strom nebo keř nechce
ujmout. Teď když svět najednou oplýval rozumem a bohatstvím, začínal cítit, že
je mu ucho jehly těsné, a tak zahořkl ve svět, který již nebyl ochotný věřit a
toužit. A tak jej chtěli znovu zničit, rozvrátit – tu pozemskou zahradu,
zušlechtěnou a vzdělanou, aby mohl člověk v bídné tmě opět doufat.“
Keďže sa po útoku na Texarkanu objavujú ožiarení ľudia aj v blízkosti opátstva, prichádza pojazdná klinika, ktorá slúži aj na eutanáziu. Zerchi má s tým problém; všetkými možnými prostriedkami sa snaží ľudí od eutanázie odrádzať. Odhovára dokonca aj ožiarenú ženu s dieťaťom, pri ktorých je jasné, že po krátky zvyšok života budú cítiť nesmiernu bolesť. Ľudia, ktorí by si chceli sami vziať život sú odrádzaní zákonmi, ktoré znemožňujú ich príbuzným kompenzáciu od štátu. Zaujímavá je výmena názorov medzi Zerchim a lekárom z pojazdnej kliniky, ktorá sa týka týchto zákonov:
„Tak náležitý postup
tomu říkají,“ zabručel. „Náležitý postup masové, státem podporované sebevraždy.
S požehnáním společnosti.“
„Je to určitě lepší,
než je nechat zemřít strašlivou smrtí, pomalu,“ ozval se návštěvník.
„Opravdu? A pro koho?
Pro čističe ulic? Je lepší, když živé mrtvoly dojdou na centrální likvidační
stanici, dokud ještě můžou chodit? Je tak méně divadla pro veřejnost? Méně
hrůzy na ulicích? Méně chaosu? Pár milionů povalujících se mrtvol by mohlo
nastartovat vzpouru proti těm, kteří nesou odpovědnost. To je to, co vy a vláda
považujete za lepší, ano?“
„Pokud jde o vládu,
tak nevím,“ řekl host a v jeho hlase zazněl jen náznak upjatosti. „Když já
říkám ‚lepší‘ myslím tím ‚milosrdnější‘. Nechci se s vámi přít o morální
teologii. Jestli se domníváte, že máte duši, kterou by Bůh poslal do pekla,
kdybyste se místo strašlivé smrti rozhodl zemřít bezbolestně, tak si to klidně
myslete dál. Ale jste v menšině, aby bylo jasno. Můžete nesouhlasit, ale není
se o čem hádat.“
„Pardon,“ řekl opat,
„nechtěl jsem se s vámi přít o morální teologii. Mluvil jsem o této grandiózní
masové eutanazii jen z hlediska lidské motivace. Sama existence Zákona o
radiační pohromě a podobných zákonů v jiných zemích je tím nejočividnějším
důkazem, že vlády si plně uvědomovaly následky další války, ale místo aby se
snažily takovému zločinu zamezit, předem se připravovaly na jeho důsledky.
Považujete tuto skutečnost za bezvýznamnou, doktore?“
„To samozřejmě ne,
Otče. Osobně jsem pacifista. Ale v současné situaci máme před sebou svět
takový, jaký je. A jestli se nedovedeme dohodnout, jak válce zamezit, pak je
lepší mít připravena určitá opatření, abychom se dokázali vypořádat s následky,
než nemít připraveno nic.“
„Ano i ne. Ano, pokud
očekáváme, že se zločinu dopustí někdo jiný. Ne, pokud očekáváme, že ho
spácháme sami. A dvakrát ne tehdy, pokud opatření, která mají následky zmírnit,
jsou rovněž zločinná.“
Aj keď sa vďaka prímeriu nezdá, že by ľudstvo smerovalo k totálnej vojne, bombardovanie nakoniec pokračuje. Predstavitelia cirkvi sa snažia o odlet svojho korábu - samozrejme, aj keby to bolo nelegálne. V momente, keď na zem dopadá ďalšia bomba, ich koráb (či archa?) odlieta. Samotné opátstvo je zasiahnuté a tak Zerchi, ktorí odhováral ľudí od bezbolestnej smrti, musí naplniť vlastný postoj. Je totiž zavalený ruinami, ktorými nedokáže pohnúť a ostáva mu len čakať na smrť.
Vo Chválospeve ma zaujalo, že aj tu bolo barbarstvo a agresivita
prejavom neinteligentných „prosťáčkov“. Ich vyvražďovanie vzdelaných by
zapríčinilo stratu génov výraznej inteligencie z populácie, keďže jediná
inteligencia ktorá prežila (prvotní mnísi) žila v celibáte. A tak je
nereálnym prvkom, aby sa inteligentní vedci a kňazi v neskorších generáciách
vzali len tak, z ničoho nič. Aj keby bol podporovaný výber v prospech
inteligencie (čo v nehostinnom a púštnom prostredí je možné), zrejme
by obnova civilizácie trvala dlhšie. Ako by Miller napísal Chválospev, keby
vedel o dysgenickom efekte? Miller správne zachytil, že vývoj civilizácie
sa nelineárne zrýchľuje, no zdá sa, že to prehnal s opisom mutácií, ktoré sa objavujú aj 1800 rokov po zhodení atómových bômb.
Nevysvetlenou záhadou diela je židovský pustovník,
s ktorým sa čitateľ stretol v každom príbehu. Ide stále o toho
istého človeka, ktorý žije naprieč storočiami, hoci ho volajú pod inými menami
– Benjamin a neskôr Lazar. Je to ten istý pustovník, ktorého Francisovi
priatelia považovali za zjavenie Leibowitza v prvom príbehu.
Porovnanie Chválospevu
s inými médiami.
Chválospev na Leibowitza je ťažké prečítať bez toho, aby sa
vám nevynorili asociácie s inými médiami. V nasledovnom porovnaní
však spomeniem iba tie, ktoré s Chválospevom zdieľajú nejaké dôležité
črty.
Film Planéta
opíc (1968) snáď netreba do detailov predstavovať. Aj jeho desivá pointa je
v tom, že civilizáciu si „maniaci zmietli z povrchu Zeme“. Podľa
dátumu z raketoplánu, ktorým sa ľudskí astronauti doviezli na „neznámu“
planétu sa píše rok 3978, čo nie je až tak vzdialené tretiemu dejstvu
Chválospevu. Domáci ľudia na planéte sú iba zberačmi a zlodejmi plodov,
nosia otrhané handry. Používajú len tie najjednoduchšie nástroje a nevedia
dokonca ani hovoriť. Nositeľmi kultúry sú hovoriace opice žijúce
v kastovom systéme. Podľa svojho tabu majú opice „Zakázané pásmo“, ktoré kedysi
mohlo byť ožiarenou oblasťou po atómovom výbuchu a zároveň miestom, ktoré
ukrýva nepohodlné pamiatky po ľudskej kultúre. Podobne ako vo Chválospeve, aj tu
sa objavuje spor náboženstva a vedy. V opičom náboženstve je človek
označovaný za zabijaka, bratovraha a beštiu, a teda nie je korektné
priznať príbuznosť opíc s človekom, ani priznať, že ľudská kultúra kedysi
mohla byť vyššia, než opičia. Inteligentný človek, akým je kapitál Taylor, by
tiež ohrozoval výhradné právo opíc vládnuť nad planétou, v ktoré veria.
Doktor Zaius, ochranca viery a minister vedy robí všetko pre to, aby sa ostatné
opice nedozvedeli pravdu o tom, komu patrila planéta pred nimi.
Napriek tomu, že opice majú slovo pre lietanie, tvrdia, že
ide o nemožný jav. Divák sa teda zamyslí, či nejde len o kultúrne
tabu budované v nádeji, že odradí nasledujúce generácie od vynájdenia
rakiet. O tom, či niečo opice prebrali z ľudskej kultúry sa nevie (a
v pôvodných konceptoch mali opice mať k dispozícií moderné
technológie, avšak kvôli škrtom v rozpočte sú vo filme primitívnejšie).
Zdá sa, že pušky ktoré používajú, sú skonštruované nimi. Neskoršie diely série
ukazujú, že inteligencia opíc sa nevyvinula prudkou mutáciou kvôli radiácií,
ale iným procesom - súžitím s ľuďmi v otrockom vzťahu. Kým vo
Chválospeve sme videli, že lovení boli vedci a vládcovia, tu sú korisťou
všetci ľudia. Perspektíva, ktorú ponúka Planéta opíc, je ako prevrátený pohľad
na to, čo ľudia spôsobujú zvieratám – opice sa s úsmevom fotia so skolenou
ľudskou korisťou, preparujú a kastrujú ľudí, robia na nich experimenty. Vo
Chválospeve vznikli po nukleárnej katastrofe nové jazyky a angličtine sa
už rozumelo málo, v Planéte opíc zas hovoria z domácich obyvateľov iba
opice a výhradne v nepozmenenom anglickom jazyku.
Pokračovanie s názvom Do vnútra planéty opíc (1970) ukazuje, že v podzemí planéty sú
ukrytí ohyzdní, zdeformovaní ľudia so schopnosťou telepatie - pripomínam, že vo
Chválospeve sa spomínali zmutovaní zbojníci či kanibali. Telepati sa obávajú vojenskej
invázie zo strany opíc, ktorá sa aj zrealizuje. Tiež uctievajú funkčnú atómovú bombu
a rádioaktívny spád je pre nich „svätý“, kým vo Chválospeve bolo Spád meno
démona. Tak, ako vo Chválospeve, aj tu ľudia neváhajú znova použiť atómovú
bombu, hoci dôsledky jej minulého použitia vidia neustále pred sebou. Iné
analógie voči Chválospevu som v nasledujúcich dieloch, ani novších
filmových spracovaniach Planéty opíc nenašiel.
Ďalším zdrojom, o ktorom sa chcem zmieniť, je Ophagorov
článok s názvom Mysticizmus návodu
k používaniu automobilového vozidla. Vo vybranom kontexte ma viac než
pointa tohto článku zaujala úvodná zápletka, s ktorou Ophagor pracoval. Tá
je totiž blízka Chválospevu a taktiež Planéte opíc: ide tu o opičiu
alebo inú rasu, ktorá po vyhynutí ľudstva objaví návod k používaniu automobilu
a začne ho považovať za nesmierne dôležité a zložité metafyzické dielo,
netušiac, že pre ľudí bolo dielom úplne svetským. Na základe tohto návodu si
budú inteligentné opice vytvárať nové sekty a kulty, a vytláčať nimi svoje
pôvodné náboženstvo. Neskôr sa budú hádať o to, ktorá časť božského Auta
je najdôležitejšia a kvôli rôznym interpretáciám Návodu budú viesť križiacke
výpravy, aby vymietli „heretikov“ s ich „pokrivenými, rúhačskými výkladmi“
tak „svätého diela“. Rozoznanie, že celý čas šlo o svetské, technické
dielo môže byť pre túto kultúru nedohľadne ďaleko – a prvý, kto to rozozná,
skončí upálený na hranici. Ophagor navyše prirovnáva Návod k používaniu
automobilu ku Vojničovmu rukopisu, záhadnému a dosiaľ nerozlúštenému
dokumentu napísanému vo vlastnom jazyku. Je reálnym rizikom, že Vojničov
rukopis môže byť iba žartom v ktorom žiaden zmysel nie je a preto ani
nie je rozlúštenie možné. Napriek tomu rukopis privádzal do mystického
vytrženia lúštiteľa Williama Newbolda. Ako sme videli vo Chválospeve na
Leibowitza, mnísi sa príliš nesnažili svoje nájdené dokumenty rozlúštiť
a ani ich nepoužívali ako oporu pri svojom rozjímaní. „Uctievali“ ich snáď
len tým spôsobom, že si vážili kultúru, ktorá ich stvorila a boli ochotní
chrániť ich svojimi životmi, aby dokumentom raz niekto vo vzdialenej budúcnosti
mohol porozumieť. Chránené spisy však tiež mohli byť iba banalitami, fikciou
alebo žartom. Vďaka spomenutým rozdielom je zápletka predložená Ophagorom skvelým
myšlienkovým doplnkom či alternatívnym scenárom ku Chválospevu. Podobnosť, ktorú vo Chválospeve už nachádzame, sú zmienky o vzbúrených sektách, ktoré bojovali za svoje modifikované verzie histórie, čo pripomína križiacke výpravy opičej rasy.
Podobný námet a formát ako Miller si zvolil Isaac Asimov
pri tvorení svojej ságy Foundation (Základňa resp. Nadácia). Asimov pracoval s vtedajším SCI-FI klišé, takzvaným Galaktickým
Impériom. Jeden jeho občan -vedec Hari Seldon vytvoril odbor psychohistórie a jej
štatistickými metódami predpovedal, že nutne prichádza úpadok Impéria. Tiež
vypočítal, že fáza úpadku bude trvať 30 000 rokov, no že by bolo možné túto
„dobu temna“ skrátiť na nevyhnutných 1000 rokov. Kvôli týmto faktom vytvorí
Seldon organizáciu Nadácia, ktorá má uchovávať poznanie a pomáhať
v obnove Impéria. Asimov si zvolil ukazovať svet po kratších „strihoch“,
než Miller. Práve vďaka tomu mohol priniesť dlhší dej na niekoľko kníh. Rok
2020 je šťastným aspoň pre náruživého čitateľa SCI-FI. Prvá kniha
z trilógie Nadácia je už vydaná v novom slovenskom preklade a
vydavateľstvo Lindeni zodpovedné za tohtoročný počin plánuje aj vydanie
zvyšných dvoch častí z trilógie. Recenzenti tvrdia, že po trilógii napísal
Asimov ďalšie 4 knihy o Nadácii. Ďalej tvrdia, že problémy riešené
v príbehu sú nadčasové a že Asimove postavy riešia spory pomocou
prefíkanosti - čo môže byť ďalšou motiváciou pre čítanie.
Skrz námet Nadácie
sa okľukou vraciame späť ku knihe S rozumem
v koncích. Nielenže autori oboch diel boli inšpirovaní pádom Rímskej
ríše, spoločná je aj snaha o zachovanie vedomostí pre ďalšie generácie.
V knihe S rozumem v koncích je spomenutá možnosť uchovať
poznanie našej civilizácie v časovej schránke: „Představte si, že jakási budoucí civilizace, které pouze začíná
stoupat g, dostane dar z minulosti v podobě obrovské časové schránky,
jakéhosi apokalyptického trezoru obsahujícího fyzické kopie všeho, co je velké
a co si ze současnosti zasluhuje přežít. Představte si, jak daleko by se
takováto civilizace mohla dostat s pomocí všech dnešních objevů. Nemusela
by ztrácet stovky let znovuobjevováním ztraceného poznání. Minulost by prostě
byla zachována a naše současné poznání by bylo posíleno budoucí civilizací
s vysokým g a na vrcholu svých sil. Znalost toho, že dochází
k věcem, jako je úpadek g, by tuto civilizaci vedla k tomu, aby na
tento problém objevila nová řešení. Budoucí politici by snad benevolentně
zavedli jakýsi druh dobrovolného eugenického programu, jenž – pokud by to
udělali v dostatečném předstihu před příchodem podzimu této civilizace –
by snad dokázal odvrátit kolaps. Možná by tím dokázali pomoct technologii
v tom, aby dosáhla dokonce i úrovně Vingeovy singularity. Poskytnout budoucí
civilizaci takovýto dar je dobrý nápad, i kdybychom se mýlili ve všem
ostatním, co navrhujeme, poněvadž existuje množství jiných možných příčin
vedoucích k možnému zhroucení civilizace, včetně pádu asteroidu, nukleární
války, či dokonce i nové doby ledové. Právě toto je cílem asociace známé
jako Long Now Foundation, jež byla založena roku 1996 za účelem podpory
dlouhodobého plánování, jež by dokázalo uhlídat poznání po 10 000
i více let. Uvažování tímto směrem se zdá být nezbytné, jelikož nevidíme
nic, co by reálně dokázalo odvrátit civilizační kolaps. Zdá se, že je to cosi
nezastavitelného.“
Ako vidíme, spomenutý bol aj existujúci projekt, ktorý
navyše v názve nesie kľúčové slovo Foundation. Zároveň predpokladám, že
digitalizovaná knižnica poznania bola prenesená na vesmírnu kolóniu v poslednom
príbehu Chválospevu na Leibowitza.
Záverom
Dva typy úpadku civilizácie (postupné a prudké) aké som
ukázal, majú spoločné, že obe môžu prebiehať cyklicky. Kniha S rozumem
v koncích predstavila cyklický, prípadne špirálovitý model dejín a Martin
Malatinský ho v recenzii na knihu objasnil nasledovne: „Civilizačný cyklus podľa tejto teórie tak
možno opísať na známom citáte spisovateľa G. Michaela Hopfa: ťažké časy tvoria
silných ľudí (ťažké životné podmienky vytvárajú evolučný tlak na selekciu v
prospech vyššej inteligencie), silní ľudia tvoria dobré časy (inteligentnejšia
populácia vie zlepšiť životné podmienky pre celú spoločnosť), dobré časy tvoria
slabých ľudí (v lepších životných podmienkach ustáva evolučný tlak na selekciu
inteligencie a nastáva dysgenický efekt) a slabí ľudia tvoria ťažké časy
(civilizácia pod tlakom dysgeniky kolabuje a cyklus začína nanovo).“
Vo Chválospeve na Leibowitza mala spoločnosť
neidentifikované problémy a napätie, až napokon „rasa šialencov“ použila nukleárne
zbrane znova, hoci vedela, že to môže poviesť ku zničeniu civilizácie. Fanúšikovia konšpiračných
teórií a „alternatívnej histórie“ tvrdia, že podobne závažné konflikty možno prebehli
aj v reálnom svete. Pre kompletnosť článku som chcel tieto teórie
pripomenúť bez toho, aby som sa ich zastával. Spomeňme si na údajné nájdenie
kozmickej lode s ornamentmi v indickom štýle na odvrátenej strane Mesiaca,
pri kráteri Delporte. Okrem tohto hoaxu sa internetom šírili zvesti
o indickom epose Mahabharáta, ktorý mal obsahovať zmienky o „žiare
jasnejšej ako tisíc sĺnk“ a o zamorenej potrave. Spolu s tým sa uvádzala
údajná radiácia neďaleko mesta Jodhpur. Tento „urbanistický mýtus“ sa zdá byť jasne
vyvrátený na stránke Skeptoid.com.
Ostatné použité
zdroje
Tohle byl nesmírně dlouhý článek. Ale velice zajímavý. Já osobně jsem přesvědčená, že momentálně je lidstvo na pokraji úpadku. Technologický vývoj jde vždycky trochu rychleji, než vývoj lidského vědomí. A to by opravdu jednou mohlo způsobit katastrofu. Vždyť každý vynález, který byl vynalezen proto, aby se lidstvo mělo lépe je jen jeden další hřebíček do rakve civilizace. Každý je zneužit ke zvěrstvům.
OdpovedaťOdstrániťDnešní lidé jsou navíc obecně dost psychicky zablokovaní. A zablokovaní lidé mají zablokované děti. Proto by člověk měl především pracovat na zdokonalení své vlastní psychiky a na zlepšení vztahu ke svému okolí. Je to tak nevyhnutelné, jinak naši potomci jednou zničí tento svět. Pokud si ho ovšem nezničíme už my.
Ahoj, ďakujem za koment. :) Neviem s určitosťou, čo myslíš pod tým zablokovaním psychiky. Niečo ako egoizmus? No v súčasnosti pracujem na článku, ktorý by mohol byť rozsahom na cca 2/3 z tohto, teda ďalší dlhý.
OdstrániťAk chcete takýto príbeh aj z archeologickej a humoristickej perspektívy, odporúčam americkú prózu Motel záhad (Motel of the Mysteries) zo 70. rokov 20. storočia. Dobre pobaví a vyprovokuje človeka k zamysleniu.
OdpovedaťOdstrániťJe krajne nepravdepodobné, že by sa ľudstvo na úrovni 20. storočia celkove vrátilo na úroveň spred 18./19. storočia, alebo ľudia na úrovni 16. storočia spadli kamsi na úroveň neolitu a pod. Predstava cyklických dejín či akéhosi "spravodlivého trestu pre hriešne ľudstvo" je síce romantická a pôsobivá, ale zároveň veľmi melodramatická a úplne ignoruje celý doterajší vývoj ľudstva. To, čo poslúži v príbehu pre dramatické účely, nemusí ešte hneď byť aj plne vedecky uveriteľné. Hoci boli vždy v dejinách obdobia úpadku rôznych kultúr a návraty k jednoduchším formám existencie, predstavy typu "a potom sa všetky vynálezy a poznatky navždy stratili a všetci boli príliš blbí na to, aby ich znovu vynašli" majú viac spoločného s rôznymi mýtami o "zlatom veku" a "starých zlatých časoch" a "dnes sme lepší, než všetci naši predkovia" a inými ideologickými predstavami, než tvrdou historickou pravdou, podopretou odborným výskumom.
Ak by nás dnes postihla technologická katastrofa, ale planéta by bola v poriadku, vrátime sa nanajvýš do predelektronických alebo predelektrických čias, vlaky a lodná doprava budú zase hrať prím, spolu s mechanickými a parnými strojmi. Určite by sme sa veselo nevrátili do doby kamennej, obzvlášť, keď väčšina ľudí v dnešných časoch by ani nevedela, ako vôbec vyrábať kamennú industriu (resp. jej nahrážky, napr. hroty a čepele zo sklenených fliaš - schodná cesta, dokázaná experimentálnou archeológiou a niektorými modernými domorodými lovcami). S množstvom kníh a vysokou gramotnosťou, akú máme dnes, je predstava, že by napr. ľudia úplne zabudli, ako vyrábať pušný prach, alebo by neboli schopní vyrobiť ani vozík či kušu, načisto absurdná. Ľudia nie sú hlúpi. Už v neolite rôzne kultúry stavali momumentálne stavby Žiaden "zlatý vek, keď každý žil v súlade s prírodou", nikdy nejestvoval, mimo predstavivosti väčšinou zhýčkaných, v mestách žijúcich nostalgikov a politických ideológov. Napodobne aj s predstavami typu "ja nerozumiem, ako to tak šikovne v staroveku postavili, tak im to určite museli postaviť Marťania" a podobné somariny. Ľudstvo je oveľa vynaliezavejšie, než sa laikom zdá. V mezolite mali okrem vrhačov oštepov aj vymeniteľné špecializované hlavice pre šípy a oštepy, pre rôzne lovecké účely, a aby sa pri poškodení hrotu nemusel zahadzovať celý šíp, či oštep. Kelti na úrovni doby železnej mali jednoduché sejačky, atď., atď. Predstava, že v prehistórii, antike či stredoveku každý len sedel na zadku v blate pri ceste, v otrhaných handrách, a čakal pomaly na smrť, je taká nevedecká "čierna legenda" z čias osvietenstva. Je dosť biednym zhodnotením histórie a dejín vedy a techniky, ak sa programovo buď úplne zavrhuje to, čo bolo dosiahnuté predtým, alebo sa to naopak prehnane idealizuje či dokonca napodobňuje v menej zaslepenej nostalgie.