Počet strán: 338
Vydalo: Albatros Media
Preložila: Linda Bartošková, Ondřej Hanus (báseň), Antonín
Handl (predslov)
Ilustroval: Jakub Gajdošík
Fanúšikova takzvanej „weird fiction“ mohli ešte v júni
minulého roka značne spozornieť, keď vyšla kniha od doteraz opomínaného autora
- Clarka Ashtona Smitha. Keďže som sa k danej knihe dostal až teraz,
recenzujem ju s vyše polročným oneskorením.
Kniha obsahuje jednu báseň, 22 poviedok a obsiahly
predhovor Stephena Jonesa, ktorý je tak trochu aj pred-horor, kvôli zdĺhavosti
histórie vytlačených kníh autora. Dozvedáme však aj o živote C. A. Smitha.
Niektoré fakty z predhovoru prerozprávam, aby sme si tohto autora v skratke
predstavili.
C. A. Smith sa narodil v roku 1893. Začal kreatívne písať
už ako 11-ročný, v inšpirácií Edgarom Allanom Poe-om a rozprávkami
Tisíc a jednej noci. Ako tínedžer písal básne, pričom jeho prvá zbierka
bola vydaná skôr, než dovŕšil vek 20-tich rokov. V roku 1922 s ním
nadviazal kontakt H. P. Lovecraft a vďaka tomu sa zrodila postavička
v Lovecraftových poviedkach nazvaná Klarkash-Ton. Smith napísal aj
romantické príbehy, ktoré sa ale nestretli s úspechom. Na rady priateľov
začal písať poviedky v žánri weird fiction, aj pre časopis Weird Tales.
Niekedy svoje poviedky sprevádzal vlastnými ilustráciami. Tiež sa venoval
prekladaniu diel dekadentných básnikov z francúzštiny a španielčiny, a modelovaniu
plastík. Ak sa mu nepoznávala nejaká socha na ktorej pracoval, jednoducho ju
vyhodil von oknom. Rád si budoval vlastné literárne svety a prispel aj
k budovaniu mýtu Cthulhu. V roku 1933 si začal dopisovať aj s R.
E. Howardom.
C. A. Smith sa oženil až na sklonku života, v roku
1954. V tomto období opäť písal poviedky, po pauze počas zložitého
obdobia. Prežil svojich literárnych priateľov, H. P. Lovecrafta aj R. E.
Howarda. V období od roku 1935 po osudný rok 1937 mal však problémy so
zdravím, úmrtím rodičov a nedostatkom peňazí, čo sa odrazilo aj na
neefektivite v tvorbe. Kvôli financiám sa nechal najímať na podradnú prácu,
ktorá bola tak v kontraste s bohatstvom jeho fantázie. Dočkal sa
o niečo väčšieho uznania svojich diel počas života, než jeho zmienení
priatelia. Naopak, po jeho smrti sa však jeho dielo teší menšej sláve, než
sláva diel ostatných z „veľkej trojky Weird Tales“.
Väčšia časť predhovoru sa venuje kompletnej histórii
vydaných kníh C. A. Smitha, vďaka čomu zachytávame aj časť histórie
vydavateľstva Arkham house. Samozrejme sa okrem jeho poviedkových
a básnických zbierok vydal aj súbor jeho kresieb. Podľa toho, čo sa píše v predhovore,
však zbierka fotografií jeho sôch nevyšla. Naopak, vydaný bol audiozáznam, na
ktorom Smith čítal svoje poviedky. Klarkash-Ton opustil túto dimenziu bytia v roku
1961 v spánku, po sérii mŕtvic. Niektoré úseky z jeho súkromnej
korešpondencie môžeme nájsť ako súčasť predhovoru. Neviem, či práve posmrtné
prehrabávanie v korešpondencii je to, čo našich mladých autorov láka ku
snahe o získanie slávy. Ja dúfam skôr v protipól - totiž, že niekto
po mne zmaže históriu internetového prehliadača.
[Zdroj obrázka:
Executorov skener]
Vzhľadom k väčšiemu množstvo poviedok nebudem naznačovať
zápletky všetkých z nich, ako som to robieval pri iných recenziách. Spomeniem
len tie, ktoré mi najviac utkveli v pamäti. Je pravda, že úvodné dielka mi
pripadali skôr ako poviedky na rozohriatie pojednávajúce o ľuďoch, ktorým
sa stratila bežná realita a nechcene sa dostali do predtým skrytej,
hrozivej reality. Približne od piatej poviedky sa však rozbehla séria
silnejších diel, ktoré ma vedeli zaujať a plne som si ich užíval. Neskôr
sa iba ojedinele objavili kratšie poviedky založené na logike, ktorých konce
boli preto predvídateľné. V príbehoch, ktoré hovoria o doplácaní na
negatívne vlastnosti sa stretávame s morálnym posolstvom, ktoré však
nebýva rušivé. Čitateľ je tiež svedkom toho, že tam, kde sa Lovecraft
neodvažoval ukazovať citáciu z Necronomiconu to Smith pokojne robí a takisto
prezentuje citácie aj z iného bájneho diela, Knihy Eibonovej.
Bol som hlboko potešený a prekvapený, keď som
v poviedke Osud Avoosla Wuthoqquana rozpoznal prvky, ktoré ovplyvnili detaily
v hre Quest for Glory 4. Samotná poviedka pojednáva o lakomcovi,
ktorý odkúpi 2 drahé kamene, ktoré mu však gúľaním sa vytrvalo unikajú. Podľa
mena Avoosl bolo zrejme v hre Quest for Glory 4 pomenované temné božstvo
Avoozl a tiež z tejto poviedky bola čerpaná inšpirácia pre potvoru v jaskyni,
ktorú môžeme stretnúť v hre.
Výborná poviedka Bestie z Averoigne rozpráva
o tom, ako sa po zjavení kométy v blízkosti opátstva zjavuje tienistý
tvor, ktorý vraždí najprv zvieratá a neskôr aj ľudí. Keď proti nemu
nepomáha ani exorcizmus daných miest, cirkev sa obráti na mága, ktorému za
spoluprácu ponúka amnestiu.
Strana 228: „Jednoho ozbrojence strhl k zemi a já
jsem nad ním, v oblaku červeně, podobné přízračné krvi, uviděl černou
a napůl plazí postavu Bestie. Plochá hadí hlava, bez očí i nosu, trhala
mužovu zbroj ostrými pilovitými zuby a já slyšel řinčení a skřípaní zubů
na kroužkovém železe. Rychle jsem položil Eibonův prsten na kámen, jejž jsem si
předem připravil, a rozbil tmavý drahokam úderem kladívka, ktoré jsem si
přinesl.“
Opisom atmosféry miesta, ktoré k sebe obsesívne priťahuje ľudí a vysáva ich energiu ma zaujala poviedka Genius Loci. V poradí osemnásty príbeh, nazvaný Semeno z hrobky, rozpráva o nešťastnom osude hľadačov orchideí, ktorí si chceli privyrobiť nájdením pokladu, no našli iba nebezpečnú, parazitickú rastlinu. Rastlina sa usadí v jednom z hľadačov a vyzerá to, že ani indiánski sprievodcovia nevedia bojovať so symptómami – bolesťou a zmenou nálad. Bol som prekvapený, že opis premeny hostiteľa bol vlastne naturalistický.
Rovnako pamätihodnú scénu obsahuje aj nasledujúca poviedka,
Tkadlec v hrobce, v ktorej sa traja veľkí bojovníci snažia na kráľov
príkaz priniesť mu pozostatky zakladateľa jeho dynastie, avšak zavalia ich
ruiny mesta a niečo si po nich prichádza...
Za pozitívum zbierky považujem, že naozaj mnoho textov
pojednávalo o čarodejoch a nekromantoch, čo samo o sebe
zvyšovalo moju motiváciu k čítaniu. Možno práve kvôli tomuto sa iní
recenzenti zvykli zmieňovať o rozprávkovosti Smithových svetov. V opačnom
prípade si nie som istý, čo mohli mať na mysli. Žeby podivnosť Smithových
príšer, ktoré boli o stupeň zvláštnejšie oproti žánrovému priemeru?
Autor zjavne chápal, že aj temní mágovia majú svoje city.
Tento námet nachádzame ako v básni, tak aj v tretej poviedke,
v ktorej mocný a obávaný čarodej spomína na ženu, ktorú kedysi dávno
miloval a rozhodne sa ju priviesť späť k životu. Na záver si povedzme to
najdôležitejšie: možnosť si dané svety a dej cvičebne vizualizovať sa
ponúka priam sama. Pripravovaný druhý zväzok z výberu autorových textov sa
tiež chystám zakúpiť a teším sa na neho.
Strana 193: -„Odvedli ji,“ řekl prostě. „Možná jsi to
nevěděl nebo sis tým nebyl jistý, ale všechny svoje nové sochy jsem dělal podle
živých vzorů – dokonce i tu poslední skupinu. Marta mi dnes dopoledne
pózovala – ještě před hodinou – nebo ani to ne. Doufal jsem, že dnes dokončím
její část a že už nebude muset kvůli tomuhle kusu chodit. Nevolal jsem je
tentokrát, protože jsem viděl, že Marta se jich bojí stále víc. Myslím, že se
jich bála spíše kvůli mně než sobě... a mě taky trochu znervózňovali,
protože někdy se tu drze zdrželi, třebaže jsem jim poručil, aby odešli –
a taky protože se někdy objevili, i když jsem je zde nechtěl.-
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.