nedeľa 9. mája 2021

Recenzia filmu Kardec (2019)

Dĺžka: 110 minút
Réžia: Wagner de Assis
Scenár: Wagner de Assis, L.G. Bayão

„Nie je inteligentný dôsledok bez inteligentnej príčiny.“

V 50-tych rokoch 19-teho storočia sa francúzskou spoločnosťou preháňa vlna salónneho špiritizmu. Ľudia sa zabávajú vystúpeniami s rotujúcimi stolčekmi, kým pôvodní špiritisti sa od týchto senzáciechtivých podujatí snažia dištancovať. V týchto podmienkach sa zoznamujeme s profesorom Rivailom (celým menom Hippolyte Léon Denizard Rivail). Svojím zanietením k poznaniu sa snaží pozdvihnúť ducha svojich žiakov, no nevie zniesť, aby aj na súkromnej škole boli deti indoktrinované povinným katechizmom. Toto nariadenie zaviedol Ľudovít Napoleon Bonaparte, keď prevzal moc a stal sa cisárom. Rivail teda protestuje, jeho námietka však nič nezmení. Následkom toho Rivail opúšťa školu a zarába si súkromnými lekciami, takisto ako účetník.

Opakovane sa dostáva do kontaktu so špiritistami, ktorí ho chcú prijať medzi seba, pravdepodobne kvôli jeho akademickému vzdelaniu. On sám je najprv skeptický, zosmiešňuje danú tému a takisto je svedkom podvodného vystúpenia so stolom. Nakoniec sa zúčastní seanse na ktorej prítomní na komunikáciu využívajú ceruzu zabodnutú skrz košík. Rivail sa tu dozvedá niečo sám o sebe, taktiež mu odkaz tvrdí, že sa v minulom živote volal Allan Kardec. Neskôr je svedkom porovnania podpisu spisovateľa Frédérica Soulié pred jeho úmrtím oproti podpisu v texte zo seanse. Rivailovi akademickí kolegovia si myslia, že ide o podvod. Keď Rivail pochybuje o tom, či by sa mal seansí účastniť, buchne stôl u neho doma. Vysvetlenie skrz dievčatá Caroline a Julie Baudinové ako médiá ho nabáda ďalej pokračovať v tomto výskume, zároveň ho však varuje pred jeho nemalými hrozbami.

Rivail sa rozhodne pokračovať, chce fenomén seansí skúmať s vedeckou metodológiou, napríklad klásť rovnaké otázky rôznym médiám a porovnávať ich odpovede. Vie však, že to môže mať ďalekosiahle následky, až po revolúciu poznania a zburcovanie sveta. Po Rivailiho publikačnej činnosti sa postupne napĺňajú predpovede, ktoré dostal. Neverí mu akademická obec, zavaľujú ho hordy listov a znepriatelí si cirkevných predstaviteľov. Tiež zažije útok davu na dom rodiny Baudinových a vyhrážky dostane aj zo sveta duchov. Vydrží vôbec Rivail v ceste, ktorú si zvolil?

Profesor so svojou ženou [zdroj]

Hodnotenia filmu nebývajú príliš prívetivé. Samozrejme jeho vizuálna a kostýmová stránka sa vyníma, dej však prinúti k pozornosti len jedincov s aktívnym záujmom o duchovno, ostatných môže nudiť. Štipka napätia, ktorú poskytuje sa totiž ľahko vyčerpá už pri prvom zhliadnutí a tak ho niektorí diváci zrejme odložia, až kým na dej nezabudnú, aby si ho boli ochotní pozrieť znova. Napriek tomuto dojmu tvrdím, že na filme je čo obdivovať – je to hrdinstvo a ľudskosť Rivaila, ktorý bol ochotný hlásať svoje presvedčenie napriek všetkej nepriazni. Jediným znakom nedokonalosti je jeho správanie k Ruth-Céline Japherovej, ktorej nevrátil jej zápisy zo seansí a jej zásluhy verejne neuznal, čím sa ju však mohol snažiť chrániť. Za všimnutie stojí aj konštantná podpora Rivailovej ženy Gabi.

Filmu teda vytknem iba rušivý prvok na jeho začiatku: ide o zmiznutie profesora pred jeho žiakmi a objavenie sa v inej časti miestnosti, bez akéhokoľvek vysvetlenia. Podobné zmiznutie údajne predviedol Morihei Uešiba, zakladateľ aikida, keď vo svojom dome prikázal žiakom, aby ho napadli všetci naraz. Po chvíli však videli, že ich majster nie je v ich strede, ako by mal. K údivu žiakov sa objavil sediac na schodisku. Pri zostupovaní schodiskom im povedal: „Je to proste otázka správneho využitia ki, čiže energie. Akonáhle dokážete svoju ki vyvinúť na dostatočne vysokú úroveň, nebudete už potrebovať žiadne vysvetlenie. Pokiaľ však tú úroveň nedosiahnete, nebude vám žiadne vysvetlenie stačiť.“ Ešte zaujímavejšie je premiestnenie pripisované špiritistickému médiu Agnes Guppyovej. Tá sa mala zo svojho príbytku premiestniť 3 míle ďalej, na miesto seanse, ešte s knihou v ruke a oblečená v župane.

Rivail tiež vydával časopis Revue spirite a 11 rokov bol predsedom spoločnosti pre štúdium špiritizmu. Žiaľ, vo filme nie sú vymenované všetky knihy pojednávajúce o špiritizme, ktoré publikoval Rivail pod svojím „menom z minulého života“, teda ako Allan Kardec. Sú to nasledovné: Kniha duchov, Kniha médií, Evanjelium podľa špiritizmu, Nebo a peklo, Genezis (podľa špiritizmu). Česká publikácia Spiritismus a minulé životy sa zmieňuje aj o Knihe prostredníkov, lenže po prihliadnutí na iné zdroje sa domnievam, že ide o duplicitný preklad niektorej z už menovaných publikácií. Nakoniec, aj vzdialenosť, ktorú mala Guppyová prekonať pri svojom náhlom premiestnení je tu popísaná ako 3 kilometre, v kontraste so zahraničným zdrojom zmieňujúcim míle.

Použité zdroje:
8) Susan Lynn Petersonová – Legendy o mistrech bojových umění
9) Miloš Brom – Spiritismus a minulé životy