Pozitíva: okultná časť o psychickom vampirizme,
autorova osobná skúsenosť, obrázok na obale knihy :)
Negatíva: trochu prehnane preložený názov (v originále
Vampires), preklad slova Wicca na „vika“
Knihu som prečítal za: 3 dni
Kniha vyšla v češtine v roku: 2007 (druhé vydanie)
Prvá časť
tejto knihy je skôr mytologická, zaoberá sa rôznymi bytosťami
s vampírskymi črtami, v existenciu ktorých verili rôzne komunity
v iných častiach sveta a v iných dobách. Nájdeme tu aj niekoľko
prípadov, v ktorých malo ísť o pôsobenie upírov- nemŕtvych, ale aj
príbehy historických osobností obvinených z vampirizmu. Ako ďalšie
v poradí sú listy od súčasných anonymov, ktorí sa z nejakého dôvodu
samy považujú za „upírov“ a metódy, aké mali proti upírom pôsobiť. Druhá časť
tejto knihy je okultnej povahy a zaoberá sa psychickými upírmi –
nezámernými ako aj zámernými, ich metódami odsávania energie a obranou
proti nim. Autorova odbornosť v okultizme ma milo prekvapila, neočakával
som, že bude na takej úrovni.
Čo hovoria staré
záznamy
Dôležité
pre začiatok je uvedomiť si, že všetky historické výpovede o upíroch sú
úplne iné, ako romány o týchto tvoroch napísané neskôr. Ľudia, ktorí prvú
literatúru o upíroch písali, ju považovali za literatúru faktu a často
boli učencami. Staré popisy hovoria niekedy o upíroch, ktorí pôsobia
telesne a inokedy o takých s vlastnosťami prízraku. To by bolo
najhlavnejšie delenie na 2 skupiny.
Telesných
upírov neopisovali v plášti, ale v rubáši, teda tak, akoby mali práve
vstať z hrobu. Nemali byť ani bledí a chudí, ale s nádychom
červenej farby v koži a nafúknutí kvôli presýteniu krvou. Mali mať
ostré zuby, ale nie abnormálne dlhé. Tiež mali mať nadprirodzené, červené oči.
Upír
v podobe nehmotného ducha mal útočiť na ľudí v noci počas ich spánku.
Levituje, prechádza cez hmotu, nejaké puto ho spája s mŕtvou telesnou
schránkou. Obeť môže ale nemusí rozoznať jeho identitu, opisujú ho ako temnú
siluetu, niekedy zazrú tvár iba na okamih. Ďalej obete opisujú pocit niečoho
ťažkého na hrudi a paralýzu celého tela, teda nemôžu sa hýbať. Niekedy sa
zdá, že prechádzajú z nehmotnej podoby do telesnej podoby.
Oproti
románovým upírom či mytologickým sa v záznamoch nehovorí nič o tom,
že by telesní upíri mali mať nejaké zvláštne schopnosti, alebo žeby im škodilo
slnko.
Príklady na
mytologických upírov
Sumeri
verili v bytosť zvanú ekimmu, ktorá si stále bez oddychu hľadala obete,
nehovorí sa však priamo o satí krvi. Vznikala nedbanlivým pochovaním alebo
násilnou smrťou človeka. Je skôr nehmotného charakteru, trýzni obete pokým kňaz
či kňažka nevykoná exorcizmus.
V oblasti
Iraku verili na ghúlov, čo môžu byť živé alebo mŕtve tvory, ktoré sa živia
jedením pozostatkov tiel alebo napadnutím živého. Ghúl sa môže zmeniť na
odlišnú formu bytosti, ak bol predtým živý a umrel.
Bohyňa Kálí
v Indii má upírske črty a je tak zobrazovaná – s tesákmi, či
v krvavom kúpeli. Uctieval ju thugský kult.
V oblasti
Malajzie to bol zas langsuir – tvor, ktorý má vzadu na krku otvor k satiu
krvi. Stávala sa ním žena, ktorá umrela pri pôrode a jej dieťa bolo mŕtvo
narodené. Bolo jej možné vrátiť normálny život, ak otvor na krku zapchali
vlastnými vlasmi a nechtami tejto postihnutej ženy.
Čiang-ši
v Číne mal trhať svoje obete na kusy a pojedať, vznikol násilnou
smrťou. Musel však utiecť pred pochovaním, inak nemohol opustiť svoj hrob.
Africký
obajifo je čarodejnicou, ktorá opúšťa svoje telo a vysáva v noci
obete. Popis je teda celkom blízky popisu psychického upíra, ďalej autor
naznačuje, že krv môže byť v tomto prípade metaforou pre energiu.
Najintenzívnejšia
viera na upírov bola v Európe. Starogrécky mýtus hovorí o Lamii,
ženskej bytosti s hadím telom napádajúcej deti. V Rumunsku verili
podobne ako v Afrike na nehmotných útočníkov zvaných strigoi vii, ktorí
neboli nemŕtvi, ale živé osoby opúšťajúce telá. Psychický upír v Južnej
Amerike bol nazvaný asema.
Pátranie po upíroch
V minulosti bolo poznanie
procesu rozkladu ľudského tela na slabšej úrovni, preto sa každé telo mohlo
zdať „podozrivým“, že v noci vstáva, aby sa nasýtilo krvou. „Lovcom
upírov“ bolo podozrivé živšie pôsobenie tela a červenkastý nádych kože.
Toto nastáva, keď opadne vrchná vrstva kože a ostane na tele spodná vrstva
kože. Telo sa ďalej aj nafúkne, kvôli činnosti plynov pri rozklade.
V dôsledku toho sa z tela vytláčajú tmavé tekutiny v miestach,
kde majú najmenší odpor – telesnými otvormi. Telám starších osôb môžu zmiznúť
vrásky, čím vyzerajú mladšie. V konkrétnom prípade, keď kolom prebodli
telo srbského vojaka Arnolda Paole-a, z jeho hrdla vyšiel zvuk. Podľa
autora to tiež mohli spôsobiť plyny v tele.
Čo vytvára istý dojem
vierohodnosti v prípadoch, keď mal byť upírom zosnulý človek, je fakt, že
ľudia v dedinách skutočne umierali po sťažnostiach na útoky.
V prípade Petra Plogojowitza umrelo 9 ľudí za 1 týždeň, pričom sa útoky
neopakovali po spálení jeho tela. Na tomto prípade bolo zvláštne, že telo vraj
nevydávalo zápach. Dá sa o tom však pochybovať, pretože nevieme,
v ktorom ročnom období bolo telo vykopané a takisto v tejto dobe
-okolo roku 1725- ešte ľudia zo Srbska nedbali na svoju hygienu a tak
nemuseli zápach rozlíšiť. Ľudia unavení z napadnutí upírov sa po
likvidácii tela zvykli uzdraviť, čo mohlo a nemuselo byť placebo efektom.
Verilo sa aj, že osoba vyhostená
z cirkvi nemá po smrti pokoj, pretože exkomunikácia je vlastne prekliatie.
Zaujímavou teóriou je, že takzvaný upír mohol vzniknúť posadnutím mŕtveho tela
démonom, pričom mu krv slúžila ako výživa. Preto upír mohol útočiť aj na
rodinných príslušníkov nebožtíka a bál sa
svätých symbolov.
Likvidácia
„nemŕtvych“
Iste ste už počuli o metódach,
ktoré mali zlikvidovať telo upíra, prípadne aj o ich preventívnej
aplikácii na pozostatky osôb, ktoré ešte nikto neobvinil z útokov. Časté bolo
prebitie tela kolom, ktoré malo zničiť srdce v tele (inokedy bolo vybrané
z tela), alebo pribiť telo k zemi, aby nemohlo vstať. Hlava sa od
tela často odsekla a premiestnila, aby si ju upír nemohol znova nasadiť. Niekedy
sa hlava nasadila na telo obrátene – tu nechýba autorovi vtipná poznámka, že
takto by stále mohol upír chodiť dozadu. Niekedy sa telo spálilo.
Inými
metódami sa ľudia snažili upírov držať od svojho domu. Rozsypávali zrno,
pretože verili, že upír bude musieť spočítať jednotlivé
kúsky a to mu bude trvať až kým vyjde slnko. Verilo sa, že upíri
neznášajú pach cesnaku, alebo síry, chcú sa vyhnúť ostrým predmetom
a dokáže ich zahnať zrkadlo – tým, že v ňom nič neuvidia, prípadne
tým, čo uvidia. Ďalej sa ukladali nebohému do truhly náboženské predmety, ktoré
mali zabrániť zlému duchu zmocniť sa tela, alebo telu opustiť truhlu.
Problematika týchto predmetov je rozsiahlejšia – je možné aj to, že predmety sa
dajú nabiť istým druhom energie. Náboženské predmety mohli
fungovať ako ochrana vďaka viere ich používateľov. Podľa niektorých románov má
ísť o predmety, ktoré mŕtvy uznával za života.
Populárne
bolo aj vkladanie predmetov do úst nebohého – ústa boli považované za bránu,
ktorou duša môže z tela vystúpiť alebo do tela vstúpiť. Zabraňovalo sa tým
posadnutiu tela, alebo naopak, zlej duši, aby opúšťala telo. Ak duša mala
pokračovať v inej existencii, vraj odišla z tela hneď po smrti, ak
však neodišla, mala nekalé úmysly a bolo jej potrebné zabrániť pôsobiť vo
svete. Takáto
úvaha, prisudzujúca upírom nehmotnú podobu vysvetľovala, prečo môže upír útočiť
bez toho, aby porušil pôdu na svojom hrobe. Paradoxne sa neuvažovalo, ako si do
hrobu prenesie celkom hmotnú krv, ktorú mal vysať.
Historické osobnosti
obvinené z vampirizmu
Okrem
slávnejších osobností ako Vlad Dracula či Alžbeta Báthoryová sa tu dočítame aj
niečo o francúzkom šľachticovi menom Gilles de Rais. Narodil sa
v roku 1404, patril k vyšším vrstvám a stal sa slávnym vojakom, spolubojovníkom
Jany z Arku. Ostatným šľachticom sa zrejme stal podozrivým kvôli svojmu záujmu
o mágiu a alchýmiu. Obvinili ho z únosov miestnych chlapcov,
ktorí zmizli. Sám Gilles sa priznal k týraniu, vraždám a pitiu krvi
týchto chlapcov, čo bolo priznanie samozrejme až po mučení. Preto nám ostáva
nejasné, čo sa skutočne stalo. Popravili ho v roku 1440.
(O tomto šľachticovi vydala v roku 2008 skupina
Cradle of Filth album nazvaný Godspeed on the Devil’s Thunder.)
Listy od „upírov“
Autor podal inzerát do svojej
organizácie Vampire Information Exchange, aby mu napísali ľudia, ktorí samy
seba považujú za upírov. Dostal 82 listov z ktorých mnohé iba imitovali
románových upírov. Od odosielateľov, ktorí dokonca samy seba považovali za
nesmrteľných, prišli listy s hrubými gramatickými, ale predovšetkým
historickými chybami čo ich „nesmrteľnú existenciu“ vyvracia.
Z ostatných vyplývajú
nasledovné črty týchto ľudí:
- Cítia vnútornú túžbu, nutkanie piť krv. Stačí jej malé
množstvo, aby sa upokojili, boli spokojní či dokonca cítili extázu. Niekedy by
sa tejto túžby chceli zbaviť, aby im neprinášala utrpenie.
- Majú radšej noc, kedy cítia svoje zmysli zaostrené. Tiež
mávajú dobrú intuíciu či empatiu.
- Cítia sa byť iní ako ostatní ľudia, bývajú osamelí a majú
záujem o nadprirodzeno.
- Majú pokožku náchylnú na spálenie, pričom na slnku cítia
nevoľnosť, spomalia sa. Aj ich oči sú citlivé.
Jeden z odosielateľov
predložil zaujímavú teóriu, že fyzický upír mohol útočiť v dedinách
oblečený v rubáši a keď ľudia zničili nejaké telo nedávno pochovaného
nebožtíka, presunul sa do inej dediny. Dedinčania boli spokojní v domnení,
že svoj problém vyriešili a jediný útočník mohol takto vytvárať zdanie
vampírskej epidémie aj na rozsiahlom území.
Ďalší odosielateľ je presvedčený,
že krv nesie vitálnu energiu a upír, ktorý ju požíva viac ako treba,
získava schopnosti ako sú výbušná sila a rýchlosť, ale aj manipulácia
mysle.
Záujemcov o pitie krvi autor
varuje pre hlbokými zraneniami, chorobou AIDS, ale aj pred prenosom baktérií
z úst do rany. Vypitie väčšieho množstva krvi ako 2 dcl spôsobuje
vracanie. Psychická potreba piť krv sa nazýva Renfieldov syndróm, podľa
postavy z románu Dracula.
/ Ak si spomínam správne, potvrdenie pokrvného
bratstva bolo v indiánskych kmeňoch vykonávané nie priložením otvorených
rán na seba, ale vzájomným pitím krvi, ktorá bola zriedená s vodou. /
Psychickí
upíri
Psychických upírov rozdeľujeme na
zámerných a nezámerných. Nezámernými upírmi bývajú starí alebo trvalo
chorí ľudia, ktorí si už nedokážu dostatok energie vytvoriť samy. Nie sú si
vedomí toho, že energiu odsávajú.
Zámerní upíri podľa autora pokračujú
v odsávaní energie pre udržanie svojho astrálneho tela aj po smrti,
pretože astrálne telo si vraj nevie samo vytvoriť energiu na prežitie. Je
pritom možné, že ostane zachovalé aj fyzické telo mŕtveho.
Zážitky vykazujúce znaky
psychických útokov podrobne skúmal David J. Hufford a rozpoznal 4 základné
znaky týchto zážitkov:
1.Zážitok nastáva tesne pred
zaspatím alebo pri prebudení.
2.Obeť vidí, počuje, alebo cíti,
že sa k nej niečo blíži – vidí siluetu, červené oči, alebo môže počuť zvuk
vetra. Pociťuje hrôzu skôr než zazrie bytosť.
3.Obeť cíti tlak na hrudníku, bez
ohľadu na pozíciu bytosti.
4.Obeť je paralyzovaná, nemôže sa
hýbať a hovoriť. Paralyzácia nastáva zo strachu alebo z manipulácie
bytosti.
Po týchto útokoch obete znova
zaspia, čím sa im doplní časť stratenej energie. To,
ako veľa z upíra vníma obeť závisí podľa autora jej senzitivitou. Tento
druh útoku je možný aj cez deň, ak obeť spí. Upír sa nemusí obete dotknúť,
stačí ak sa prekryjú ich astrálne telá, ktoré prečnievajú nad pokožku. Huffort
vytvoril dotazníky, z ktorých zistil, že 23% opýtaných sa zobudilo
paralyzovaných a mnoho z nich uviedlo aj iné spomenuté príznaky. Formulár nenaznačoval, čo sa snaží zistiť -
bol zostavený nesugestívne.
Existujú však aj iné typy útokov,
prvý z nich sa realizuje fyzickým dotykom. Človek vydáva energiu tou
rukou, ktorú používa majoritne, pričom opačnou rukou energiu čerpá – väčšina
ľudí teda čerpá energiu ľavou rukou. Astrálne telo si na schopnosť brať energiu
zvyká a neskôr vytvára úponky, ktoré túto funkciu plnia pri tesnom
priblížení k iným ľuďom. Posledné štádium tvorí satie energie vďaka
zameraniu pohľadu, avšak tak ďaleko sa pravdepodobne nedostanú nezámerní upíri.
Autorove
skúsenosti s vampirizmom
V roku 1993 sa Konstantinos
stretol prvýkrát s psychickým vampirizmom osobne. Bol na oslave
v dome svojho kamaráta z kapely. Na tejto oslave sa zúčastnila aj
žena vo veku asi 50 rokov, ktorej diagnostikovali rakovinu. Konstantinos sa
cítil unavený, ocitol sa vo zvláštnom stave vedomia, na prahu spánku. V tomto
stave uvidel úponky vychádzajúce zo spomenutej ženy k iným hosťom, mala okolo
seba aj tmavo purpurovú auru. Evidentne si neuvedomovala, že pomocou úponkov
astrálneho tela odsáva energiu ostatným na oslave. O tom, čo Konstantinos
videl sa porozprával s matkou svojho kamaráta, ktorá už mala nepríjemné
tušenie. Prežila totiž nočný útok, v ktorom zazrela purpurové svetlo
a stočeného hada na svojej hrudi, ktorého hlava nadobudla tvár starej
pani. Vysvetlil jej teda, že to staršia pani robí nevedome a odporučil
magické očistenie svojho domu. Následne sa o 8 dní opakoval už len úvod
útoku – matka Konstantinovho kamaráta cítila niečiu prítomnosť a videla
slabé purpurové svetlo, ale ďalšie fázy útoku nenastali.
Druhý prípad, s ktorým sa
autor stretol je tajomnejší a znepokojivejší. Pozná ho však len
z rozprávania. V roku 1994 viedol Konstantinos prednášku o parapsychologických
fenoménoch a po skončení za ním prišiel asi 30-ročný muž. Sťažoval sa na
divnú atmosféru v novom dome a pocit, že prechádza pavučinami. Neskôr bol
v dome vždy unavený, no lekár nenašiel príčinu tejto únavy. Včas ráno sa
zobúdzal neschopný pohnúť, v strachu. Nad sebou videl stojace temné
siluety, bolo ich asi 6 až 7. V okne sa objavilo purpurové svetlo, začul
svišťanie. Zo svetla pomaly prišla postava, ktorá ho zhora prikryla. Cítil tlak
na hrudi, videl červené oči, neúspešne sa snažil kričať a omdlel. Zobudil
sa slabý, nešiel do práce.
Na ďalšom stretnutí
s Konstantinosom už mal na čele hrču. Vo svojom dome počul bzučanie
a keď chcel zistiť, čo zvuk spôsobuje, niečo ho udrelo a vymrštilo do
steny. Otočil sa a videl posteľ stáť na hrane. Niečo hnedé
a priehľadné zo bzučania vytvorilo vetu, aby nehovoril o „ich
spoločenstve.“ Z tohto stretnutia chlapík odišiel, nechal po sebe odkaz,
že sa do domu nevráti a aby ho Konstantinos nehľadal.
Obrana
proti psychickým upírom
Autor považuje okultizmus
v istom zmysle za vedu budúcnosti. Predkladá nám niekoľko spôsobov, ktoré
zabraňujú psychickým útokom, nielen upírskym.
a) Očista tela, ktorá sa vhodne
robí pri kúpeli či sprche. Je to skôr prípravné cvičenie, ktorého podstata je
pri fyzickej očiste vizualizovať a cítiť, že sa prečisťuje aj naša aura. (Aby bolo jasné, myslím, že tu autor používa slovo
aura ako synonymum astrálneho tela.)
b) Zapovedací rituál – slúži na
vyčistenie miestnosti od negativity, do vyčisteného priestoru nebudú môcť upíri
vstúpiť. Podľa jeho postupu sa priestor kruhu očisťuje štyrmi elementmi, ktoré
sú zastúpený štyrmi pomôckami. Inak sa podobá na rituály rovnakého typu,
používané pred a po magickej operácií. Iné názvy pre tento druh rituálov
sú: centrovací rituál, banishing.
c) Pretrhnutie pút.
V prípade opakovaných útokov je možné, že upír po sebe zanechal akési
úponky, aj keď nie je v blízkosti. Preto sa snažíme vnímať, či takéto úponky na
sebe máme a následne vizualizovať ich odseknutie. V prípade, že ich
necítime, vizualizujeme úponky a potom ich odseknutie.
d) Programovanie astrálneho tela.
Autor ho odporúča opakovať aspoň raz do mesiaca, dobre sa robí v sede, ale
aj ležmo. Predstavujeme si, že s nádychom nafukujeme svoje astrálne telo,
až kým sa nafúkne do veľkého objemu v tvare bubliny. Potom z neho necháme
vyrásť bodce a sústredíme sa, aby nás vždy chránil tento štít. Nakoniec
stiahneme bodce a telo vrátime do normálneho rozmeru. Po ukončení sa
zameriame na každodenné činnosti.
Porovnanie
knihy s inými informáciami
Iné zdroje hovoria o tom, že
tiaž na hrudi behom nočných útokov vidia obete v tvare netopiera, sovy, či
iného zvieraťa.
Rád by som
pripomenul stretnutia s bytosťami, ktoré podľa opisov pripomínajú
psychických upírov. Prvým typom bytosti sú takzvaní Shadow People, ktorí sú
pozorovaní pomerne často, hlavne v noci v rohoch izieb. Sú to vysoké tmavé
siluety, ktoré pôsobia ako pozorovatelia. Zriedkavejšie majú červené oči.
Rýchlo sa pohybujú bez zvuku. Napriek tomu, že na ľudí neútočia, sa ľudia desia
ich prítomnosti – majú pocit strachu, prítomnosti zla. Druhým typom bytosti je
Mothman, ktorého opisujú s veľkými krídlami (ktorými pri lete nezvykne
mávať) a červenými očami, pričom sa vyskytuje na miestach, kde sa stanú
nehody, katastrofy. Pôsobí agresívnejšie, v jednom prípade akoby
prenasledoval ľudí, v inom nedovolil vstúpiť baníkom do bane, ktorá sa o
chvíľu zrútila.
V závere knihy
Magie autora Josefa Veselého ma najviac zaujali nasledovné informácie:
a) Upír je astrálne telo mŕtveho človeka, ktoré má stále
spojenie s fyzickým telom, ktoré odoláva rozkladu. (potvrdzuje
informácie vyššie)
b) Upíri sa v dnešnej dobe vyskytujú len zriedkavo
a priživujú sa fluidom z krvi preliatej pri autonehodách, nie sú teda
útoční. Väčším nebezpečenstvom je vysávanie živými psychickými upírmi.
c) Odsávať energiu môže človeku aj jeho elementár, teda služobná bytosť vytvorená mágiou. Toto riziko hrozí len pri elementároch vytvorených na viaceré použitia, tieto sú časom nebezpečnejšie.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára
Komentáre sa objavia po schválení moderátorom.